Wszystko o raporcie Millera

Wszystko o raporcie Millera

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. ITAR-TASS/Forum) 
Po 15 miesiącach komisja Jerzego Millera opublikowała raport wskazujący okoliczności i przyczyny katastrofy prezydenckiego tupolewa pod Smoleńskiem. Wprost24 przedstawia ustalenia komisji oraz reakcje świata na prezentację polskiego raportu.
Zgodnie z ustaleniami poczynionymi przez komisję Millera "przyczyną wypadku było zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, przy nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających wzrokowy kontakt z ziemią i spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg". W raporcie czytamy, że "doprowadziło to do zderzenia z przeszkodą terenową, oderwania fragmentu lewego skrzydła
wraz z lotką, a w konsekwencji do utraty sterowności samolotu i zderzenia z ziemią".

Autorzy raportu wskazują na błędy w szkoleniu pilotów 36 specjalnego pułku lotnictwa transportowego, a także na fakt, iż spośród załogi lecącej do Smoleńska 10 kwietnia 2010 roku tylko mechanik pokładowy miał uprawnienia niezbędne do wzięcia udziału w locie.

Raport poświęca też wiele uwagi błędom rosyjskich kontrolerów, którzy - niezgodnie z prawdą - informowali pilotów Tu-154M, że samolot znajduje się "na kursie i ścieżce", a także wykazali się małą decyzyjnością. W raporcie czytamy również, że kontrolerzy zostali zaskoczeni nagłą zmianą pogody w Smoleńsku.

Pierwszym politycznym efektem publikacji raportu jest przyjęta przez premiera Donalda Tuska dymisja szefa MON Bogdana Klicha.

Raport Millera

"Piloci Tu-154M nie chcieli lądować. Nikt nie wywierał na nich nacisków"

Miller: to nie byli samobójcy. Nie chcieli lądować za wszelką cenę

Komisja Millera: piloci Tu-154M nie powinni siadać za sterami. Nie mieli uprawnień

"Gdyby piloci ćwiczyli, wiedzieliby że samolot nie odejdzie automatycznie"

"Kontroler mówił: na ścieżce i na kursie. Ale oni na ścieżce i na kursie nie byli"

"Błasik był w kabinie pilotów jako bierny obserwator"

Komisja Millera zaleca: niech Tusk uporządkuje dokumenty

Miller: czy "miękka brzoza" mogła przeciąć skrzydło Tu-154M? Mogła

Komisja o naciskach na pilotów: presja była pośrednia

Komisja Millera o grzechach Rosjan: unikanie odpowiedzialności, brak samodzielności

Piloci specpułku korzystali z instrukcji z 1994 roku. Nieaktualnej

MON otrzymał protokół z prac komisji Millera. Czy są w nim nazwiska winnych?

Komisja Millera: sztucznej mgły w Smoleńsku nie było

Smoleńsk: rosyjska ochrona nie wpuściła BOR-u na lotnisko

To Rosjanie chcieli rozdzielić wizyty Tuska i Kaczyńskiego w Katyniu

Miller: lot Tu-154M do Smoleńska miał status lotu wojskowego

Reakcje na raport


Bogdan Klich nie jest już ministrem obrony narodowej

Tusk: komisja Millera miała wykluczyć zamach. I wykluczyła

Bogdan Klich: podałem się do dymisji, bo jestem emocjonalnie związany z armią

Macierewicz: Miller kłamie

Macierewicz: Klich przyznał się do winy. Teraz czas na Tuska

Kaczyński: Tusk boi się odpowiedzialności za Smoleńsk. Zabrakło mu honoru

 

Siły Powietrzne: na razie analizujemy raport Millera. Jest za wcześnie na konsekwencje

Pełnomocnik Kaczyńskiego: wada raportu? Za mało o winie Rosjan

Świat zauważył rosyjską współodpowiedzialność za Smoleńsk

 "Klich ponosi odpowiedzialność za nieprawdopodobnie wiele błędów"

Napieralski: Klich nie może być ministrem

"A co z odpowiedzialnością szefów BOR-u?"

Raport Millera: NATO odmawia komentarza

"Polska bylejakość, rosyjskie bałaganiarstwo"

"Niewyobrażalne. Z VIP-ami latali bez prawa jazdy"

"Macierewicz to amator, w komisji Millera pracowali fachowcy"

"Urzędnicy premiera zlekceważyli prezydenta Kaczyńskiego. To niesłychana arogancja"

"Izwiestija": za katastrofę odpowiedzialny jest Lech Kaczyński

"Straciłam męża przez głupotę". Rodziny o raporcie komisji Millera

"Raport Millera jest bolesny dla Polski"

 

PSL przyjęło dymisję Klicha "z szacunkiem"

"Dymisja Klicha? O kilka lat za późno"

Rosjanie uwzględnią w śledztwie wnioski Millera

MAK: raport Millera? Nie wszystko rozumiemy

Komorowski i Tusk omówią raport Millera

Rosyjski ekspert: błędy kontrolerów nie przesądziły o katastrofie. Zawinili polscy piloci