Honor kontra splendor
Ta powieść może być zaskoczeniem. Odbiega bowiem tematyką – przynajmniej na pozór – od tego, czego moglibyśmy się spodziewać po Pérezie-Reverte. Narratorką pisarz uczynił specjalistkę od wyszuki wania nowych nazwisk w bran ży wydawniczej. Alexandra Varela otrzymuje kuszącą ofertę: gigant rynku książek o sztuce zleca jej odnalezienie „Snipera”, madryckiego guru grafficiarzy, i przekonanie go, by spieniężyć undergroundową sławę w największych galeriach Londynu i Nowego Jorku. Rzecz nie jest prosta, bo „Sniper” dba o swoją anonimowość, od lat wymyka się wymiarowi sprawiedliwości. Varela ma jednak swoje kontakty – i krok po kroku podąża tropem niepokornego artysty.
Pérez-Reverte o graffiti
Trudno mi orzec, czy „Cierpliwy snajper” jest wiarygodną powieścią o podziemnym świecie graffiti, ale sprawia takie wrażenie. Ważniejsze wydaje się co innego: Pérez-Reverte uczynił tę niewielką, lapidarną powieść nie tylko mądrym traktatem o rynku sztuki, lecz także historią o współczesnej Europie ogarniętej kryzysem i lękiem przed terroryzmem. „Sniper” nie jest jedynie bezkompromisowym twórcą – on jest w zasadzie przywódcą sekty, wiodącym za sobą ślepo zapatrzonych wyznawców. Czy będzie w stanie ich zdradzić? ARTURO PÉREZ– -REVERTE, CIERPLIWY SNAJPER, PRZEŁ. JOANNA KARASEK, ZNAK 2015
1. „Zniszcz ten dziennik”
Keri Smith
K.E. LIBER
2. „To nie książka”
Keri Smith
K.E. LIBER
3. „Ziarno prawdy”
Zygmunt Miłoszewski
W.A.B.
4. „Pięćdziesiąt twarzy Greya”
E.L. James
SONIA DRAGA
5. „Ciemniejsza strona Greya”
E.L. James
SONIA DRAGA
6. „Nowe oblicze Greya”
E.L. James
SONIA DRAGA
7. „Francuski szyk! Zostań swoją stylistką”
Isabelle Thomas
WYDAWNICTWO LITERACKIE
8. „Wróć, jeśli pamiętasz”
Gayle Forman
NASZA KSIĘGARNIA
9. „Gniew”
Zygmunt Miłoszewski
W.A.B.
10. „Bóg nigdy nie mruga”
Regina Brett
INSIGNIS
DANE POCHODZĄ Z SALONÓW SIECI EMPIK
Wiara Afryki
MAGIA, WRÓŻBY, DUCHY PRZODKÓW – owszem, to wszystko w Afryce jest. Ale w świetnym reportażu literackiego noblisty V.S. Naipaula ten pozornie chaotyczny świat duchowy nabiera struktury i głębokich znaczeń. Naipaul nie tylko opisuje osobliwy melanż tradycyjnych wierzeń, chrześcijaństwa i islamu, lecz także poddaje go postkolonialnej, tożsamościowej refleksji. Właściwie „Maska Afryki” powinna być z uwagą czytana także przez Polaków – ostatecznie my również zostaliśmy religijnie skolonizowani, tyle że wydarzyło się to tysiąc lat temu.
V.S. NAIPAUL, MASKA AFRYKI. ODSŁONY AFRYKAŃSKIEJ RELIGIJNOŚCI, PRZEŁ. AGNIESZKA NOWAKOWSKA, CZARNE 2015
Ja to ktoś inny
OSADZONY NA PRZEŁOMIE XIX I XX W. głośny debiut powieściowy Jamesa Scotta to rzecz trudna do sklasyfikowania. Zaczyna się jak western – oto dzika banda najeżdża farmę i morduje ojca oraz czwórkę dzieci, oszczędzając przypadkiem jedynie 12-letniego chłopca. Tyle że potem sprawy się komplikują jak w rasowym thrillerze: ludzie mają tu skradzione tożsamości, a podział na dobrych i złych nie ma sensu. Gdyby jeszcze stylowa i mroczna książka Scotta nie wymagała od nas zgody na zdarzenia zgoła nieprawdopodobne, byłaby znakomita.
JAMES SCOTT, BEZ LITOŚCI, PRZEŁ. JERZY MALINOWSKI, W.A.B. 2015
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.