Rosyjski Gazprom opanowuje polski rynek transportu miejskiego. Firmy zależne od objętego sankcjami Gazprombanku zapewniły sobie wieloletnie kontrakty z miastami w całej Polsce, w tym z Warszawą.
Autobusy na LNG są ekologiczne, nie potrzebują dużych zbiorników, a ich tankowanie trwa tylko kilka minut – chwaliły się w komunikatach warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe. Przewoźnik zachwalał przegubowe autobusy marki Solbus z Solca Kujawskiego, które pojawiły się w zajezdni na Ostrobramskiej. „Mają klimatyzację w wersji śródziemnomorskiej, elektroniczną informację wewnętrzną i zewnętrzną oraz monitoring”. Tankowane będą przez specjalne mobilne stacje, które przyjechały z Niemiec. MZA nie chwalił się jednak, że to efekt wartego 115 mln zł kontraktu, na mocy którego gaz dla Warszawy będzie przez dziesięć lat dostarczała firma Gazprom Germania, niemiecka spółka córka rosyjskiego giganta gazowego Gazprom. MZA twierdzi, że tylko konsorcjum z udziałem Gazpromu złożyło ofertę w przetargu.
Ale Warszawa nie jest jedyna. Autobusy zasilane na gaz od Gazpromu jeżdżą już na ulicach Olsztyna. Tydzień temu MPK w Częstochowie podpisało umowę na dostarczenie hybrydowych solbusów zasilanych na gaz. Inna firma powiązana z Gazpromem – Cryogas M&T Poland – wygrała przetarg na budowę stacji LNG zasilającej pojazdy Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie w Wielkopolsce. Jednocześnie Cryogas rozmawia z dużymi przewoźnikami miejskimi posiadającymi gazowce, m.in. w Gdyni, Rzeszowie, Radomiu i Tychach.
– Przedstawiciele firm pojawiają się u miejskich przewoźników i oferują długoterminowy kontrakt. Kupisz dziesięć autobusów, dostaniesz od Gazpromu mobilną stację do tankowania za darmo. Kupisz 30 sztuk, Gazprom zainwestuje w stację stałą. Też za darmo. Do tego dochodzi tani gaz. Gwarantują, że będzie zawsze o połowę tańszy od oleju napędowego – mówi osoba znająca przebieg takich rozmów. W Warszawie, która kupiła 35 solbusów, czeska spółka Chart Ferox na zlecenie Gazpromu już stawia stację ładowania. Będzie się mieściła w zajezdni Ostrobramska i będzie największą stacją w Europie.
WYCHODZIMY NA PROSTĄ
Gazprom stworzył w Polsce sieć powiązanych spółek, które opanowują rynek niskoemisyjnego transportu miejskiego. Jednym z takich podmiotów są firmy Solbus z Solca Kujawskiego i jej właściciel Lider Trading. Firma Solbus powstała w 2001 r., jednak nie wiodło się jej na rynku. W 2010 r. próbowała stworzyć autobus zasilany na skroplony gaz LNG, ale autobus spłonął podczas testów i firma stanęła na skraju bankructwa.
Antoni Śliżak, właściciel solbusów, złożył wniosek o upadłość układową firmy. W międzyczasie ówczesny minister gospodarki Waldemar Pawlak skontaktował go z przedstawicielami Gazpromu Germania. Od tego czasu spółka zaczęła wychodzić na prostą, ale już z nowym właścicielem, firmą Lider Trading, która – uwaga – także należy do Śliżaka. Lider Trading kupiła logo, hale produkcyjne, przejęła serwis. W styczniu tego roku sąd na wniosek Śliżaka uchylił układ Solbusa z wierzycielami, co oznacza, że firma Solbus wkrótce upadnie, jednak autobusy marki Solbus będą jeździły i będą produkowane przez Lider Trading. O powiązaniach firmy z rosyjskim Gazpromem chcieliśmy porozmawiać z prezesem spółki Jackiem Kuligiem. – Jestem teraz zajęty, właśnie wchodzę na spotkanie. Zaraz wyślę panu SMS-em numer do naszego szefa marketingu, który wszystko panu opowie – urwał rozmowę. SMS nie dotarł do późnych godzin piątkowych, kiedy zamykaliśmy to wydanie.
To właśnie Lider Trading zamiast będącego w upadłości Solbusa występowała w przetargach na dostawę autobusów miejskich zasilanych paliwem LNG dla Warszawy. Najpierw jednak, bo w 2011 r., wygrała przetarg w Olsztynie. W tym mieście Solbus reprezentowała jeszcze inna firma Śliżaka – KDD Niemcz. Oczywiście w konsorcjum razem z Gazpromem Germania. Dwa lata później Lider Trading wygrała przetarg na 35 autobusów LNG dla Warszawy...
(...)
Ale Warszawa nie jest jedyna. Autobusy zasilane na gaz od Gazpromu jeżdżą już na ulicach Olsztyna. Tydzień temu MPK w Częstochowie podpisało umowę na dostarczenie hybrydowych solbusów zasilanych na gaz. Inna firma powiązana z Gazpromem – Cryogas M&T Poland – wygrała przetarg na budowę stacji LNG zasilającej pojazdy Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie w Wielkopolsce. Jednocześnie Cryogas rozmawia z dużymi przewoźnikami miejskimi posiadającymi gazowce, m.in. w Gdyni, Rzeszowie, Radomiu i Tychach.
– Przedstawiciele firm pojawiają się u miejskich przewoźników i oferują długoterminowy kontrakt. Kupisz dziesięć autobusów, dostaniesz od Gazpromu mobilną stację do tankowania za darmo. Kupisz 30 sztuk, Gazprom zainwestuje w stację stałą. Też za darmo. Do tego dochodzi tani gaz. Gwarantują, że będzie zawsze o połowę tańszy od oleju napędowego – mówi osoba znająca przebieg takich rozmów. W Warszawie, która kupiła 35 solbusów, czeska spółka Chart Ferox na zlecenie Gazpromu już stawia stację ładowania. Będzie się mieściła w zajezdni Ostrobramska i będzie największą stacją w Europie.
WYCHODZIMY NA PROSTĄ
Gazprom stworzył w Polsce sieć powiązanych spółek, które opanowują rynek niskoemisyjnego transportu miejskiego. Jednym z takich podmiotów są firmy Solbus z Solca Kujawskiego i jej właściciel Lider Trading. Firma Solbus powstała w 2001 r., jednak nie wiodło się jej na rynku. W 2010 r. próbowała stworzyć autobus zasilany na skroplony gaz LNG, ale autobus spłonął podczas testów i firma stanęła na skraju bankructwa.Antoni Śliżak, właściciel solbusów, złożył wniosek o upadłość układową firmy. W międzyczasie ówczesny minister gospodarki Waldemar Pawlak skontaktował go z przedstawicielami Gazpromu Germania. Od tego czasu spółka zaczęła wychodzić na prostą, ale już z nowym właścicielem, firmą Lider Trading, która – uwaga – także należy do Śliżaka. Lider Trading kupiła logo, hale produkcyjne, przejęła serwis. W styczniu tego roku sąd na wniosek Śliżaka uchylił układ Solbusa z wierzycielami, co oznacza, że firma Solbus wkrótce upadnie, jednak autobusy marki Solbus będą jeździły i będą produkowane przez Lider Trading. O powiązaniach firmy z rosyjskim Gazpromem chcieliśmy porozmawiać z prezesem spółki Jackiem Kuligiem. – Jestem teraz zajęty, właśnie wchodzę na spotkanie. Zaraz wyślę panu SMS-em numer do naszego szefa marketingu, który wszystko panu opowie – urwał rozmowę. SMS nie dotarł do późnych godzin piątkowych, kiedy zamykaliśmy to wydanie.
To właśnie Lider Trading zamiast będącego w upadłości Solbusa występowała w przetargach na dostawę autobusów miejskich zasilanych paliwem LNG dla Warszawy. Najpierw jednak, bo w 2011 r., wygrała przetarg w Olsztynie. W tym mieście Solbus reprezentowała jeszcze inna firma Śliżaka – KDD Niemcz. Oczywiście w konsorcjum razem z Gazpromem Germania. Dwa lata później Lider Trading wygrała przetarg na 35 autobusów LNG dla Warszawy...
(...)
Więcej na ten temat w najnowszym numerze "Wprost", dostępnym w kioskach i salonach prasowych na terenie całej Polski od poniedziałku 5 października. Najnowsze wydania można zakupić również w wersji do słuchania oraz na AppleStore i GooglePlay. "Wprost" dostępny jest także w formie e-wydania.