570 tys. uczniów klas szóstych szkół podstawowych z całej Polski napisało egzamin kompetencyjny. Prace sprawdzą okręgowe komisje.
Wszyscy uczniowie rozwiązywali będą takie same zadania.
Sprawdzian, zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym, ma skontrolować nie tylko wiedzę uczniów, ale i ich umiejętności. Ma służyć ocenie, w jakim stopniu uczniowie opanowali czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie).
Sprawdzian organizuje Centralna Komisja Egzaminacyjna. Ma on charakter zewnętrzny. Prace nie będą podpisywane przez uczniów nazwiskami, lecz kodowane. Arkusze egzaminacyjne rozwiązane przez szóstoklasistów sprawdzać będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Sprawdzian jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły. Pisano o "Porach roku". Wśród zadań zamkniętych (trzeba wybrać jedną z podanych odpowiedzi) znalazły się m.in. zadania dotyczące ruchu Ziemi dookoła Słońca.
"Ile czasu potrzebuje Ziemia, by okrążyć Słońce? A. pół roku, B. trzy miesiące, C. jeden rok, D. jeden dzień", "Kąt nachylenia osi ziemskiej do płaszczyzny orbity Ziemi jest kątem: A. pełnym, B. rozwartym, C. prostym, D. ostrym." lub "Odkrycie, że Ziemia krąży wokół Słońca, zawdzięczamy: A. Krzysztofowi Kolumbowi, B. Mikołajowi Kopernikowi, C. Ferdynandowi Magellanowi, D. Janowi Gutenbergowi" - tak brzmią trzy spośród zadań, jakie mieli rozwiązać szóstoklasiści.
Uczniowie musieli także wybrać prawidłowe odpowiedzi od tekstu z mitologii greckiej (historia Demeter i Persefony) oraz fragmentu "Kroniki olsztyńskiej" Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.
Wśród zadań otwartych (trzeba samodzielnie podać odpowiedź) znalazło się m.in. zadanie dotyczące urządzania lodowiska: "Podczas mroźnej zimy uczniowie planowali urządzić lodowisko na boisku szkolnym. Ma ono kształt prostokąta o wymiarach 24 m i 35 m. Na każdy metr kwadratowy boiska uczniowie planowali wylać 40 litrów wody. Woda miała być dowożona cysterną o pojemności 5000 litrów. Ile litrów wody uczniowie planowali wylać na całe boisko? Ile najmniej razy musiałaby przyjechać cysterna, aby przywieźć całą potrzebną wodę?".
Szóstoklasiści musieli także napisać tekst własny - pocztówkę z wakacji do wybranej przez siebie osoby.
Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma większego znaczenia i tak zostanie on przyjęty do szkoły. W przypadku wyboru klas profilowanych, szkół prywatnych, społecznych albo renomowanych gimnazjów publicznych spoza rejonu wyniki sprawdzianu mogą decydować o tym czy uczeń zostanie przyjęty do szkoły.
Wyniki sprawdzianów muszą dotrzeć do szkół najpóźniej 13 czerwca.
les, pap
Zobacz: arkusze agzaminacyjne Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
Sprawdzian, zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym, ma skontrolować nie tylko wiedzę uczniów, ale i ich umiejętności. Ma służyć ocenie, w jakim stopniu uczniowie opanowali czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie).
Sprawdzian organizuje Centralna Komisja Egzaminacyjna. Ma on charakter zewnętrzny. Prace nie będą podpisywane przez uczniów nazwiskami, lecz kodowane. Arkusze egzaminacyjne rozwiązane przez szóstoklasistów sprawdzać będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Sprawdzian jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły. Pisano o "Porach roku". Wśród zadań zamkniętych (trzeba wybrać jedną z podanych odpowiedzi) znalazły się m.in. zadania dotyczące ruchu Ziemi dookoła Słońca.
"Ile czasu potrzebuje Ziemia, by okrążyć Słońce? A. pół roku, B. trzy miesiące, C. jeden rok, D. jeden dzień", "Kąt nachylenia osi ziemskiej do płaszczyzny orbity Ziemi jest kątem: A. pełnym, B. rozwartym, C. prostym, D. ostrym." lub "Odkrycie, że Ziemia krąży wokół Słońca, zawdzięczamy: A. Krzysztofowi Kolumbowi, B. Mikołajowi Kopernikowi, C. Ferdynandowi Magellanowi, D. Janowi Gutenbergowi" - tak brzmią trzy spośród zadań, jakie mieli rozwiązać szóstoklasiści.
Uczniowie musieli także wybrać prawidłowe odpowiedzi od tekstu z mitologii greckiej (historia Demeter i Persefony) oraz fragmentu "Kroniki olsztyńskiej" Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.
Wśród zadań otwartych (trzeba samodzielnie podać odpowiedź) znalazło się m.in. zadanie dotyczące urządzania lodowiska: "Podczas mroźnej zimy uczniowie planowali urządzić lodowisko na boisku szkolnym. Ma ono kształt prostokąta o wymiarach 24 m i 35 m. Na każdy metr kwadratowy boiska uczniowie planowali wylać 40 litrów wody. Woda miała być dowożona cysterną o pojemności 5000 litrów. Ile litrów wody uczniowie planowali wylać na całe boisko? Ile najmniej razy musiałaby przyjechać cysterna, aby przywieźć całą potrzebną wodę?".
Szóstoklasiści musieli także napisać tekst własny - pocztówkę z wakacji do wybranej przez siebie osoby.
Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma większego znaczenia i tak zostanie on przyjęty do szkoły. W przypadku wyboru klas profilowanych, szkół prywatnych, społecznych albo renomowanych gimnazjów publicznych spoza rejonu wyniki sprawdzianu mogą decydować o tym czy uczeń zostanie przyjęty do szkoły.
Wyniki sprawdzianów muszą dotrzeć do szkół najpóźniej 13 czerwca.
les, pap
Zobacz: arkusze agzaminacyjne Centralnej Komisji Egzaminacyjnej