GM Daewoo Motor (aktl.)

GM Daewoo Motor (aktl.)

Dodano:   /  Zmieniono: 
General Motors i wierzyciele Daewoo Motor podpisali w Seulu porozumienie końcowe w sprawie przejęcia przez amerykański koncern kluczowych części DM.
Zgodnie z wcześniejszymi sygnałami, porozumieniem nie objęte zostały zakłady Daewoo w Polsce. Zawiera ono jednak stwierdzenie, że wiele - nie przejętych przez nową spółkę zagranicznych fabryk Daewoo - będzie przez pewien czas otrzymywać części, komponenty i  wsparcie techniczne od nowej spółki. Natomiast za ich długi i zobowiązania będzie odpowiadać nadal istniejąca firma Daewoo Motor Company.
Zgodnie z nim, General Motors Corporation, Daewoo Motor Company i Korea Development Bank, działający w imieniu komitetu wierzycieli firmy Daewoo Motor utworzą nową spółkę motoryzacyjną. Jej udziałowcami staną się: GM, niektórzy z jego partnerów handlowych i wierzyciele.
Nowa spółka zamierza osiągać roczne przychody w wysokości około 5 miliardów USD i będzie właścicielem i zarządcą wybranych części majątku koncernu Daewoo Motor Company. Transakcja powinna zostać zamknięta w ciągu dwóch do trzech miesięcy, po uzyskaniu aprobaty sądu oraz rządu. Do tego momentu Daewoo będzie funkcjonowało na  dotychczasowych zasadach.
GM zainwestuje 251 milionów USD i będzie miał 42,1 proc. udziału w nowej spółce, która nie ma jeszcze swojej nazwy. Wierzyciele Daewoo obejmą 33 proc.udziałów, a  część partnerów handlowych GM - pozostałych 24,9 proc. kapitału spółki.
GM i partnerzy handlowi koncernu wniosą do kapitału nowej spółki wkłady pieniężne w wysokości 400 milionów USD, natomiast wierzyciele Daewoo wniosą 197 milionów USD. Będzie to stanowić, odpowiednio 67 proc. i 33 proc. kapitału spółki.
W zamian za wniesienie przez wierzycieli wybranych aktywów motoryzacyjnych Daewoo, nowa spółka wyemituje na ich rzecz długoterminowe, podlegające wykupowi, preferencyjne akcje o wartości nominalnej 1,2 miliarda USD i średniej rocznej stopie dochodu w wysokości 3,5 proc.
Do aktywów, które zostaną wniesione do nowej firmy, należy dziewięć zagranicznych spółek handlowych zależnych oraz trzy zakłady produkcyjne.
Będą to podmioty z Austrii, krajów Beneluksu, Francji, Niemiec, Włoch, Puerto Rico, Hiszpanii, Szwajcarii oraz europejska firma handlująca częściami Daewoo w Holandii. Zakłady produkcyjne spółki to fabryki w Changwon i Kunsan w Korei Południowej, a pozostałe aktywa motoryzacyjne są zlokalizowane w Hanoi w Wietnamie.
Fabryka w Bupyong w Korei Południowej będzie nadal pracować i zaopatrywać nową spółkę w samochody, silniki, skrzynie biegów i części przez co najmniej sześć najbliższych lat.
Nowa spółka będzie nadal używać marki Daewoo zarówno w Korei, jak i w krajach, w których będą działać przejęte przez nią spółki zależne. Dotyczy to zarówno państw Europy Zachodniej, jak również tych, w których prowadzą działalność niezależni dystrybutorzy.
Ponadto nowa firma będzie eksportować auta na nowe rynki, na przykład do Meksyku. Występować one tam jednak będą pod dobrze znanymi markami General Motors lub podmiotów powiązanych z GM.
Nowa spółka przejmie także zadłużenie na kwotę około 573 milionów USD z początkowo istniejących zobowiązań operacyjnych jak i zapasy związane z przejmowanymi aktywami, o wartości 385 milionów USD. Południowokoreańscy wierzyciele udzielą nowej spółce długoterminowych, gwarantowanych kredytów obrotowych na sumę 2 miliardów USD.
Zostaną ustanowione odpowiednie rezerwy zapewniające wywiązywanie się z istniejących zobowiązań gwarancyjnych wobec klientów Daewoo po zamknięciu transakcji.
Wiele zagranicznych zakładów produkcyjnych Daewoo Motor Company, które nie zostaną przejęte przez nową spółkę, będzie nadal przez pewien czas otrzymywać części, komponenty i wsparcie techniczne od nowej spółki.
Nowa spółka przejmie wiele z istniejących handlowych spółek zależnych z Europy Zachodniej, z wyjątkiem Wielkiej Brytanii, gdzie przewidywane jest powstanie nowej firmy handlowej.
Spółka ma zamiar powołać Europejskie Centrum Operacyjne, które będzie kierowało działalnością i koordynowało prace na Starym Kontynencie.
Prezesem i dyrektorem naczelnym nowej spółki został Nick Reilly. Wyznaczony zostanie zespół przejściowy, w którego skład wejdą członkowie zarządu Daewoo oraz personel kierowniczy GM i jej partnerów handlowych. Zadaniem tego zespołu będzie udane rozpoczęcie działalności nowej spółki po zamknięciu transakcji.
Nie przewiduje się zwolnień w koreańskich zakładach nowej spółki. Natomiast za inne fabryki, spółki zależne, przedsięwzięcia, długi i zobowiązania nie objęte ostatecznymi umowami będzie odpowiadać istniejąca firma Daewoo Motor Company.
GM, Daewoo Motor Company i komitet wierzycieli Daewoo Motor przystąpili do formalnych negocjacji w maju 2001 r., po trwających ponad sześć miesięcy analizach i sporządzaniu biznes planu.
We wrześniu trzy strony podpisały niezobowiązujący list intencyjny, w którym określono ramy dla podjęcia negocjacji ostatecznych umów.
nat, pap