Kobieta kończy się na wydaniu dziecka na świat? To teraz wszyscy głośno wypowiadamy kłopotliwe słowo na „m”

Kobieta kończy się na wydaniu dziecka na świat? To teraz wszyscy głośno wypowiadamy kłopotliwe słowo na „m”

Silver generation wyrasta na ogromną grupę odbiorców
Silver generation wyrasta na ogromną grupę odbiorców Źródło:Shutterstock
W podręcznikach do biologii kobieta kończy się na wydaniu dziecka na świat. Mamy opisane dorastanie, rozwój układu płciowego, ciążę, poród i dziękujemy pani. Tak samo jest w książkach dla dzieci. Zajmuje się książką dziecięcą 30 lat, często przed drukiem robię audyt różnych tytułów. Zdrowie kobiety, anatomia, procesy życiowe kończą się na porodzie i wychowywaniu małego dziecka. Ani słowa o menopauzie, o zmianach starzeniowych nie wspominając – mówi Ania Oka, popularyzatorka wiedzy na temat dojrzałości i starości.

Marta Byczkowska-Nowak, „Wprost”: Jak dziennikarka i edukatorka popularyzująca wiedzę na temat dojrzałości i procesów starzeniowych odnajduje się w rzeczywistości napędzanej kultem młodości? Czy to jest wciąż droga pod prąd, czy na przestrzeni tych dziesięciu lat poczułaś, że zaczynasz płynąć z nieśmiałym nurtem tzw. silver revolution?

Ania Oka: Przez dziesięć lat, od kiedy zajmuję się tym tematem, wiele się zmieniło, a tak naprawdę o zmianach w Polsce możemy mówić w kontekście ostatnich dwóch, trzech lat. Kiedy dekadę temu, jako dziennikarka z dwudziestoletnim już doświadczeniem, zaproponowałam największym polskim redakcjom magazynów kobiecych i tygodników opinii pakiet tematów dotyczących wieku dojrzałego i starzenia się, pierwszy raz w życiu poniosłam tak sromotną klęskę zawodową. Zainteresowanie było zerowe.

Dziesięć lat temu nikt nie chciał czytać i rozmawiać na temat starości, więcej – pomysł został wyśmiany przez znajomych z branży, jako niewypał, która nic nie zareklamuje.

A wiadomo w prasie drukowanej, każdy tekst powinien mieć potencjał marketingowy. Tematyka dojrzałości, która dziesięć lat temu w ogóle nie funkcjonowała w przestrzeni publicznej, na naszych oczach przeradza się w trend. Od mniej więcej trzech lat rozmowy na temat dojrzałości i procesów starzenia się okazują się ważne, potrzebne i – chwytliwe. Firmy i wydawcy dostrzegli, że polskie społeczeństwo starzeje się najszybciej w Europie. Ludzie w wieku 50+, silver generation, wyrasta na ogromną grupę odbiorców, ważną grupę nabywczą, która ma swoje unikalne potrzeby. Jesteśmy świadkami rodzącej się silver revolution, na której potrzeby muszą powstać nowe usługi, produkty i treści.

Cały wywiad dostępny jest w 38/2023 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.