Katastrofa na rynku pracy? Millenialsi wypaleni, „zetki” niezborne. „Z dnia na dzień przestają przychodzić do biura”

Katastrofa na rynku pracy? Millenialsi wypaleni, „zetki” niezborne. „Z dnia na dzień przestają przychodzić do biura”

Kobieta odpoczywająca na trawie
Kobieta odpoczywająca na trawie Źródło:Shutterstock / zdj. ilustracyjne
Moja intuicja mówi mi, że za chwilę nastąpi powrót do kandydatów 50+. Poszukiwani są ludzie odporni na kryzys, tacy, którzy przeżyli w życiu już kilka trzęsień ziemi i nie boją się stawić im czoła. Na wagę złota są np. byli dyrektorzy firm, którzy umieją się obracać w tej przestrzeni – o spodziewanej rewolucji na rynku pracy mówi Róża Szafranek, ekspertka HR.

Krystyna Romanowska: Jestem przeciwna pokoleniowemu szufladkowaniu na rynku pracy: „zetki to”, a „millenialsi – tamto”, ale wszystko wskazuje na to, że znajdujemy się w specyficznym momencie historyczno-społecznym, następuje faktycznie zderzenie między pokoleniami. Co się dzieje?

Róża Szafranek: Czas jest bezprecedensowy. 35-45 latkowie, menedżerowie z kadry średniego szczebla, masowo odchodzą z pracy mówiąc coś w stylu: „Nie mam pracy, nie mam nic zamiast, ale mam pieniądze na pół roku, więc nie będę pracować”. Nie przypominam sobie takiej fali odejść.

Powód główny: wypalenie, permanentny deficyt snu, a nawet poważne kłopoty zdrowotne typu paraliż ciała w wyniku przewlekłego stresu czy inne choroby psychosomatyczne.

Inny powód tego dystansowania się do pracy to kwestia trudnego momentu: zmęczenia wojną, lockdownami, niepewnością związaną z sytuacją polityczną.

Fala tzw. „wielkiej rezygnacji”, potem „quiet quitting”, czyli „nierobienie” nic ponad normę, czy – to akurat w młodszym pokoleniu – „lazy girls job”, czyli szukanie zajęcia, w którym człowiek się nie przemęcza, to wszystko składowe tego kryzysu na rynku pracy. Ludzie wydają się po prostu wyczerpani. Zwłaszcza millenialisi.

Artykuł został opublikowany w 10/2024 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.