Konferencja dotyczyła propozycji działań związanych ze wzmocnieniem dialogu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli oraz ogólnopolskimi organizacjami jednostek samorządu terytorialnego na temat statusu zawodowego pracowników oświaty.
Minister Edukacji Narodowej poinformowała, że w związku z przedłużającą się procedurą powołania trójstronnej komisji ds. oświaty ma zamiar utworzyć zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty przy ministrze edukacji. – Powstanie zespołu jest konieczne, to tam trzeba rozmawiać o najważniejszych kwestiach dla nauczycieli - o jego wynagrodzeniu i awansie zawodowym – mówiła.
Zalewska podkreśliła, że każda decyzja finansowa rządu skutkuje określonymi działaniami samorządu terytorialnego. – Do tej pory nie było formalnej struktury, która pozwoliłaby podpisać zobowiązania ze strony przedstawicieli związków zawodowych, ministerstwa i samorządu oraz wymusić na każdym z nich wywiązanie się z obietnic – dodała.
Jak mówiła, do udziału w pracach zespołu zaprosiła reprezentatywne organizacje związkowe zrzeszające nauczycieli, ogólnopolskie organizacje jednostek samorządu terytorialnego biorące udział w pracach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Ministrów prowadzących szkoły i placówki oświatowe, a także Ministra Finansów, Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Minister edukacji potwierdziła potrzebę prac nad zmianą zapisu artykułu 42 Karty Nauczyciela i przydziału większej liczby godzin do dyspozycji dyrektora. Dodatkowo podkreśliła potrzebę wypracowania wspólnie z samorządami standardów pracy w placówkach oświatowych, a także wprowadzenia ustawowego wymogu opiniowania arkuszy organizacyjnych szkół przez reprezentatywne związki zawodowe. Jednocześnie wyraziła zgodę na zajęcie się w najbliższym czasie w ramach powoływanego zespołu kwestiami wprowadzenia i ujednolicenia pensum m.in. dla pedagogów, psychologów, logopedów.