Rada Języka Polskiego zaopiniowała program nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII. Dokument, który został dziś opublikowany na stronie internetowej rady, nie zostawia suchej nitki na autorach podstawy programowej.
„Preferowana jest wiedza, a niedostosowanie jej zakresu do możliwości poznawczych uczniów spowoduje, że będzie przyswajana biernie i pamięciowo. Nastąpi powrót do „encyklopedyzmu”; twórcze, refleksyjne, krytyczne korzystanie z wiedzy będzie poza zasięgiem większości uczniów” – pisze w podsumowaniu obszernego dokumentu Sekretarz Zespołu Dydaktycznego RJP dr Joanna Dobkowska i przewodniczący RJP prof. dr hab. Andrzej Markowski.
„Ponadto treści kształcenia są przestarzałe, oddają rzeczywistość kulturowo-komunikacyjną sprzed 50 lat. Lekcje języka polskiego zostaną oderwane od rzeczywistości, w której żyje współcześnie człowiek. Będą postrzegane jako skansen, co wpłynie negatywnie na postawy motywacyjne uczniów. Zaproponowany dokument wprowadzi chaos do edukacji polonistycznej, tym samym wymaga gruntownej zmiany, a przede wszystkim odwołania się do aktualnej wiedzy, w tym także (a może nawet przede wszystkim) z zakresu dydaktyki języka polskiego” – podkreślono.
„Świadomi wagi wspomnianych wyżej kwestii ponawiamy gotowość do wnikliwej dyskusji – przynajmniej tak szerokiej i wnikliwej, jak ta towarzysząca dotychczasowym podstawom programowym. Obecna wersja programu nie może być bowiem nazywana podstawą programową i powinna zostać gruntownie zmieniona” – kończą opiniotwórcy.
Całość opinii na temat podstawy programowej znajduje się na stronie Rady Języka Polskiego.