Social Index (czyli raport za cały rok 2016 w polskim internecie) powstał na podstawie prawie 22 mln wzmianek (komentarzy, postów, tweetów, zamieszczanych w sieci). Badane kategorie to: Finanse (sektor bankowy, ubezpieczeniowy), RTV (marki z branży elektronicznej), Motoryzacja, Żywność, Moda, Alkohole, Celebryci, Politycy, Zdrowie i Uroda, AGD, Napoje, Ecommerce (sklepy internetowe) oraz Telekomunikacja (sieci telefoniczne).
Jak wynika z raportu,
– internautów mniej angażowały sprawy związane z kategoriami RTV i Motoryzacja (kolejne dwa największe działy). To, jak bardzo Polacy zaangażowali się w komentowanie spraw politycznych, można zauważyć na wykresie aktywności:
Co, i kiedy, najczęściej wzbudza emocje
Tylko raz zdarzyło się, by o polityce nie pisano najwięcej – pod koniec wakacji, w sierpniu i na początku września. Z kolei styczeń, który obfitował w kilkanaście ważnych wydarzeń (wtedy też najwięcej pisano i mówiono o Trybunale Konstytucyjnym), był tym miesiącem, gdy o polityce pisano najwięcej.
O ile popularność kategorii Napoje (najwięcej wzmianek w sierpniu) jest zrozumiała, tak w tym miesiącu najwięcej pisano też o alkoholach (a nie w grudniu lub okresie karnawału). Z kolei w czerwcu pisano często o telekomunikacji (SentiOne tłumaczy to szukaniem ofert roamingowych przed wakacjami) i finansach (tutaj bardziej naturalny wydaje się okres rozliczania PIT, czyli koniec kwietnia, czy też grudzień, gdy Polacy szykują się na zakupy świąteczne i planują wydatki na kolejny rok).
O czym najchętniej dyskutują mężczyźni i kobiety
Z raportu jasno wynika: ploteczki i sprawy celebrytów wcale nie cieszą się największą popularnością wśród kobiet – celebryci to druga kategoria, co do ilości wzmianek, wśród mężczyzn. Podział i hierarchia zainteresowań różnoraką tematyką można zobaczyć na poniższym diagramie:
Najlepsi z najlepszych
Za rok 2016, tylko na podstawie tego, jak na temat konkretnych osób czy marek, wypowiadali się internauci, można stworzyć kilka list „Top 10”. W przypadku marek polscy internauci najlepiej oceniali Allegro.pl (miejsce pierwsze), Nike (miejsce drugie) i Samsunga (miejsce trzecie).
Podobne zestawienie powstało na temat polityków: w tym wypadku ustalono „Top 10” wzmianek negatywnych.
, na drugim miejscu zestawienia uplasowała się Beata Szydło, a podium zamknął Andrzej Duda. Kolejne miejsca przypadły: Donaldowi Tuskowi, Jackowi Kurskiemu, Antoniemu Macierewiczowi, Lechowi Wałęsie, Bronisławowi Komorowskiemu, Ryszardowi Petru i Krystynie Pawłowicz.Choć premier Beata Szydła była drugim najczęściej negatywnie wspominanym politykiem w zestawieniu, jest też jednocześnie najlepiej postrzeganym przez internautów politykiem.
W kontekście polityków warto odnotować zwycięstwo minister edukacji Anny Zalewskiej w nietypowej kategorii: Top 5 debiutów. W rankingu dotyczącym popularności w sieci, to właśnie szefowa resortu edukacji zajęła pierwsze miejsce, notując awans o 208 pozycji i wyprzedzając m.in. Natalię Przybysz.
(miejsce pierwsze), a później: Margaret, Ewa Chodakowska, Magda Gessler i Anna Lewandowska. Natomiast , a kolejne: Michałowi Szpakowi, Filipowi Chajzerowi, Kubie Wojewódzkiemu i Maciejowi Stuhrowi.
Podsumowanie roku 2016 i comiesięczne raporty można znaleźć na stronie SentiOne: