Opłaty za parkowanie trzykrotnie wzrosną? MR komentuje doniesienia

Opłaty za parkowanie trzykrotnie wzrosną? MR komentuje doniesienia

Parking
Parking Źródło: Fotolia / majorosl66
„Puls Biznesu” dotarł do projektu zmiany ustawy o drogach publicznych autorstwa wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Jak informowano, zakłada on, że parkowanie w centrach dużych miast kosztowało będzie nawet 9 zł za pierwszą godzinę. Do sprawy odniosło się już Ministerstwo Rozwoju.

„Za obszar zabudowy śródmiejskiej należy uznać obszar funkcjonalnego śródmieścia, który stanowi faktyczne lub przewidziane w planie miejscowym centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 200 tys. mieszkańców” – czytamy w projekcie. Plan wicepremiera zakłada, ze opłaty w nowych strefach nie będą mogły przekraczać trzykrotności stawek opłat w zwykłej strefie parkowania. Oznacza to zatem, że pierwsza godzina parkowania może kosztować nawet 9 zł. Druga i trzecia godzina może być z kolei droższa nawet o 20 procent. Jak podał „Puls Biznesu” w propozycjach jest także zapis przewidujący wprowadzenie opłat nie tylko w dni robocze, ale także w weekendy.

Komunikat w sprawie wydało Ministerstwo Rozwoju. „Projekt ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw nie zmienia minimalnych stawek opłat za parkowanie w strefach płatnych. Wprowadza natomiast nowy rodzaj strefy płatnego parkowania, tzn. strefy w ścisłych centrach miast i centrach dzielnic dużych miast (chodzi o miasta powyżej 200 tys. mieszkańców). W tych strefach samorządy będą mogły ustalić wysokość opłaty za parkowanie w granicach trzykrotności obecnego limitu, który nie był zmieniany od 14 lat”  – czytamy.

Ministerstwo Rozwoju zaznacza, że oznacza to, iż wprowadzenie nowej wysokości opłat nie będzie możliwe na terenie całego miasta i nie w każdym mieście. Samorządy otrzymają natomiast narzędzie do elastycznego zarządzania opłatami, przy czym będą mogły pozostawić opłaty na obecnym poziomie.

„Dodatkowe przychody z tytułu ewentualnego podniesienia stawek będą zasilały kasy samorządów, a nie budżetu państwa. Decyzja samorządu o zmianie limitu opłat za parkowanie w tych strefach może być np. skutecznym narzędziem walki ze smogiem, korkami, a także sposobem promocji ekologicznego transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego w centrach” – dodano.

Źródło: Puls Biznesu, mr.gov.pl