FILM OTWARCIA: ZA PÓŹNO NA GNIEW | Tarde para la ira
2016 | 92' | reż. Raúl Arévalo | 4 Nagrody Goya 2017: Najlepszy film, Najlepszy debiut reżyserski, Najlepszy scenariusz oryginalny, Najlepsza drugoplanowa rola męska
Madryt, sierpień 2007. Curro (Luis Callejo), złapany na włamaniu do jubilera, trafia do więzienia. Kiedy zostaje zwolniony, ma nadzieję na nowe życie u boku żony, Any (Ruth Díaz) i syna, jednak pewnego poranka na jego drodze staje José (Antonio de la Torre) – tajemniczy mężczyzna, który wywiera na Curro ogromny wpływ. To początek ich wspólnej drogi, podczas której zmierzą się z duchami z przeszłości.
FILM ZAMKNIĘCIA: PRZEZ OTWARTE DRZWI | La puerta abierta
2016 | 82' | reż. Marina Seresesky
Rosa (Carmen Machi) jest prostytutką. „Odziedziczyła” najstarszy zawód świata po swojej matce, Antonii (Terele Pavez). Życie Rosy to piekło. Nie potrafi być szczęśliwa. Pewnego dnia w jej domu pojawia się ktoś nowy, a wraz z nim szansa na radość.
Dynamiczny scenariusz z pełną poczucia humoru wizją naszego świata, ale przede wszystkim wzruszająca historia dwóch kobiet, które mogłyby być naszymi sąsiadkami.
POKAZ SPECJALNY (W KRAKOWIE, WROCŁAWIU I WARSZAWIE):
JOTA CARLOSA SAURY | Jota de Saura
2016 | 90' | reż. Carlos Saura
Jeden z najwybitniejszych reżyserów hiszpańskich, Carlos Saura, zaprasza nas na swoje rodzinne ziemie, do Aragonii - ojczyzny joty. Film jest kontynuacją obrazów zrealizowanych w konwencji tanecznej, jak „Sevillanas”, „Flamenco”, „Tango” czy „Iberia”. Saura zgłębia tajemnice joty, która wywarła wpływ na większość hiszpańskich tańców ludowych. Jej elementy można odnaleźć też w tańcach Meksyku i Filipin.
CZŁOWIEK O TYSIĄCU TWARZY | El hombre de las mil caras
2016 | 123' | reż. Alberto Rodríguez | MFF San Sebastián 2016: Srebrna Muszla dla najlepszego aktora, 2 Nagrody Goya 2017: Najlepszy scenariusz adaptowany, Odkrycie aktorskie
Historia człowieka, który oszukał Hiszpanię. Intryga z polskim wątkiem oparta na faktach. Francisco Paesa (Eduard Fernández), tajny agent hiszpańskiego rządu odpowiedzialny za najważniejszą operację przeciwko organizacji terrorystycznej ETA, musi uciekać z kraju. Po powrocie dostaje zlecenie ukrycia półtora miliarda peset pochodzących ze źródeł publicznych. W akcji pomaga mu wierny wspólnik, Jesús Camoes (José Coronado).
DALEKO OD MORZA | Lejos del mar
2015 | 105' | reż. Imanol Uribe
Santiago (Eduard Fernández), członek ETA, wychodzi z więzienia. Jedzie do Almerii, by odwiedzić chorego przyjaciela, Emilia (Ignacio Mateos), którego poznał w więzieniu. Zrządzeniem losu wpada na Marinę (Elena Anaya) - lekarkę, która opiekuje się Emiliem. Santiago i Marina widzieli się wiele lat wcześniej w tragicznych okolicznościach, które naznaczyły obojga. Kat i ofiara spotykają się ponownie…
JEDNOOKI KRÓL | El rey tuerto
2016 | 87' | reż. Marc Crehuet
Lidia (Betsy Túrnez) jest bezrobotna, mieszka z Davidem (Alain Hernández), policjantem z oddziałów prewencji. Sandra (Ruth Llopis) sprawia wrażenie spełnionej, ale jej przyjaciel, Nacho (Miki Esparbé), „dokumentalista społeczny”, jest w ciężkiej depresji, spotęgowanej utratą oka podczas manifestacji. Lidia i Sandra nie widziały się od lat. Miło zapowiadające się spotkanie mąci pewien drobny szczegół…
KIKI | Kiki el amor se hace
2016 | 102' | reż. Paco León
Erotyczno-świąteczna komedia Paco Leona – reżysera (Wybuchowa Carmina, Carmina i amen) i aktora (S jak seks, Jesteśmy w ciąży), który wcielił się w jedną z jej głównych ról filmu. Pięć zabawnych historii miłosnych zainspirowanych niecodziennymi preferencjami seksualnymi, które eksplodują pewnego upalnego madryckiego lata. Odważny erotycznie i pozornie frywolny film, w którym główną rolę odgrywa miłość.
MUSIMY POROZMAWIAĆ | Tenemos que hablar
2016 | 91' | reż. David Serrano
Nuria (Michelle Jenner) ma wszystko: znakomitą pracę, piękne mieszkanie i idealnego narzeczonego. Nie ma tylko… rozwodu. Jej mąż, Jorge (Hugo Silva) stracił pracę, a radami doprowadził teściów do ruiny. Nuria nie chce przybić go prośbą o rozwód, dlatego ukrywa prawdę o sobie. Ma nadzieję, że Jorge zaakceptuje ostateczne rozstanie i podpisze papiery, jednak perfekcyjnie przygotowany plan się komplikuje
NOCNE HISTORIE | Rumbos
2016 | 93' | reż. Manuela Burló Moreno
Barcelona. Gorąca letnia noc. Dwóch chłopców w luksusowym kabriolecie, zahartowany w bojach kochanek, porzucona bez wyjaśnień dziewczyna, taksówkarz ze zranionym sercem, pielęgniarz, który nie umie zapomnieć, zmęczona oczekiwaniem na męża żona, zakochany kierowca ciężarówki, kobieta z przeszłością… Frustracje, zazdrość, pożądanie, przerwane marzenia… Intymne historie miłosne na skrzyżowaniu dróg.
POWRÓT DO MIŁOŚCI | La reconquista
2016 | 108' | reż. Jonás Trueba
Mając po piętnaście lat, Olmo (Francesco Carril) i Manuela (Itsaso Arana) przeżyli razem pierwszą miłość. Dzisiaj, piętnaście lat później, mają okazję odnowić uczucie. Pewnej zimowej nocy w Madrycie wspominają przeżyte razem chwile i doznania, które ich łączyły. Do dawnych kochanków powraca namiętność. Obydwoje zmienili się z upływem czasu – czy romans będzie zupełnie nowym doświadczeniem?
TRUMAN | Truman
2015 | 110' | reż. Cesc Gay | 5 Nagród Goya 2016: Najlepszy film, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz oryginalny, Najlepsza pierwszoplanowa rola męska, Najlepsza drugoplanowa rola męska
Przyjaciele z dzieciństwa - argentyński aktor mieszkający w Madrycie, Julián (Ricardo Darín) i matematyk pracujący w Kanadzie, Tomás (Javier Cámara), spotykają się po wielu latach jako dojrzali mężczyźni. Chcą spędzić razem kilka fantastycznych dni. Wiedzą, że to ich ostatnie spotkanie.
Wzruszająca historia o przyjaźni i odwadze, jaka jest potrzebna, by zaakceptować to, co nieuniknione.
W WARSZAWIE I KRAKOWIE:
NIECH BÓG NAM WYBACZY | Que Dios nos perdone
2016 | 126' | reż. Rodrigo Sorogoyen | MFF San Sebastián 2016: Nagroda Jury za Najlepszy scenariusz, Nagroda Goya 2017: Najlepsza pierwszoplanowa rola męska
Madryt, lato 2011. Główny plac miasta pokryty namiotami i kartonami rozstawionymi przez dziesiątki tysięcy członków prodemokratycznego ruchu 15-M. Półtora miliona pielgrzymów przygotowuje się do wizyty papieża Benedykta XVI. Inspektorzy policji Alfaro (Roberto Álamo) i Velarde (Antonio de la Torre) otrzymują zadanie odnalezienia mężczyzny podejrzanego o seryjne morderstwa. Czy pokonają presję i czas?
W WARSZAWIE:
JESTEŚMY W CIĄŻY | Embarazados
2016 | 100' | reż. Juana Macías
Fran (Paco León) i Alina (Alexandra Jiménez) od wielu lat są parą. Alina zbliża się do czterdziestki – to ostatni dzwonek, żeby urodzić dziecko. Fran spełnia się w pracy, której nie chce zamienić na pieluchy. Kiedy podczas wizyty u ginekologa (Karra Elejalde) okazuje się, że plemniki Frana są „nieliczne, nieruchliwe i nienormalne”, a Alina wkroczyła w okres przedmenopauzalny, wszystko się komplikuje…
KINO KOSTIUMOWE:
KRWAWE GODY | La novia
2015 | 96' | reż. Paula Ortiz | 2 Nagrody Goya 2016: Najlepsze zdjęcia, Najlepsza drugoplanowa rola żeńska
Wolna adaptacja filmowa „Krwawych godów” Lorki wyreżyserowana przez Paulę Ortiz (Nie zrywa się kwiatów).
Leonardo (Álex García), Narzeczony (Asier Etxeandia) i Narzeczona (Inma Cuesta) są przyjaciółmi, jednak między Leonado i Narzeczoną jest coś szczególnego. Narzeczona i Narzeczony szykują się do ślubu. Dzień wcześniej Narzeczona słyszy radę: „ Nie wychodź za niego, jeśli go nie kochasz”. Napięcie rośnie.
OSTATNI HISZPANIE NA FILIPINACH | 1898. Los últimos de Filipinas
2016 | 105' | reż. Salvador Calvo | Nagroda Goya 2017: Najlepsze kostiumy
Lato 1898, Filipiny – od czterech wieków kolonia Hiszpanii. Żołnierze zaciekle walczą o utrzymanie posiadłości Korony, nie dając wiary komunikatom hiszpańskiego rządu o zakończeniu wojny.
Oparta na faktach superprodukcja o prawdziwych mężczyznach, z wątkiem miłosnym w tle. Znakomite zdjęcia i wyborna obsada, m.in. Luis Tosar (Nieznany, Nic w zamian) i Karra Elejalde (Jak zostać Baskiem/Katalonką).
PALMY W ŚNIEGU | Palmeras en la nieve
2015 | 163' | reż. Fernando González Molina | 2 Nagrody Goya 2016: Najlepsza scenografia, Najlepsza piosenka
Clarence (Adriana Ugarte) przypadkowo znajduje zapomniany przez lata list. Jego treść sprawia, że opuszcza rodzinne góry Hueski i rusza do Gwinei Równikowej, gdzie jej ojciec, Jacobo (Alain Hernández) i wujek, Kilian (Mario Casas), spędzili młodość. Uwodzicielska, ale i niebezpieczna wyspa odkrywa przed Clarence sekret historii zakazanego uczucia, którego konsekwencje sięgają teraźniejszości.
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego odbędzie się w dniach 23 marca – 27 kwietnia 2017 w wybranych kinach w największych miastach w Polsce. Informacje o cenach biletów w poszczególnych miastach dostępne są w na stronach poszczególnych kin.
Warszawa | Kino Muranów | Kino Luna | 23-30.03
Kraków | Kino Pod Baranami | 24-30.03
Poznań | Kino Muza | 24-30.03
Wrocław | Kino Nowe Horyzonty | 24-30.03
Katowice | Kino Światowid | 27.03-2.04
Białystok | Kino Forum | 27.03-2.04
Gdańsk | Klub Żak | 7-13.04
Łódź | Kino Charlie | 21-27.04
Organizatorami przeglądu są Ambasada Królestwa Hiszpanii, Biuro Radcy ds. Turystyki Ambasady Hiszpanii w Polsce oraz AP Mañana. Więcej informacji na Facebooku i naszym blogu