Boehringer Ingelheim na całym świecie zatrudnia 50 tys. osób, z czego 10 tys. w dziale zdrowia zwierząt. Firma produkuje leki dla ludzi, ale jest też jednym z największych na świecie producentów szczepionek i leków dla zwierząt. Jakie to są zwierzęta?
Zdrowie ludzi i zwierząt jest naszą wspólną pasją. Uważamy, że kluczowe jest kompleksowe podejście. Im zdrowsze są zwierzęta, tym zdrowsi jesteśmy my – ludzie. Produkujemy leki dla trzody chlewnej, koni i zwierząt domowych, a także bydła, drobiu i innych zwierząt hodowlanych. Jako lider na rynku szczepionek i preparatów antypasożytniczych kładziemy również nacisk na działania profilaktyczne. Wspieramy hodowców w troszczeniu się o ich zwierzęta w sposób zrównoważony oraz efektywny ekonomicznie. Pomagamy również zwierzętom towarzyszącym, aby mogły jak najdłużej cieszyć się pełnym zdrowiem.
Ludzie i zwierzęta chorują na podobne choroby. Czy u zwierząt i u ludzi stosuje się te same leki?
Rzeczywiście, w wielu przypadkach zwierzęta cierpią na te same lub podobne schorzenia co ludzie. W ograniczonym zakresie istnieje zatem możliwość stosowania u zwierząt tych samych substancji czynnych – ale nie tych samych leków, które są stosowane w medycynie ludzkiej. Należy mieć świadomość, że zwierzęta często wymagać będą odmiennej koncentracji substancji aktywnej, innej formy czy częstości podawania leku. Trzeba pamiętać, że istnieją też substancje czynne/leki, które są absolutnie zakazane u zwierząt. W każdym przypadku przed podaniem zwierzęciu nowego leku należy się skonsultować z lekarzem weterynarii. Wiele substancji czynnych stosowanych obecnie w medycynie ludzkiej było testowanych z udziałem zwierząt i niejako przez przypadek wykazano ich pozytywne oddziaływanie na ich zdrowie. Umożliwiło to wprowadzenie na rynek wielu weterynaryjnych produktów leczniczych. Jednocześnie w wyspecjalizowanych placówkach opracowuje się leki, których zastosowanie jest ograniczone jedynie do medycyny weterynaryjnej. Są to często specjalistyczne produkty lecznicze, np. do immunoterapii nowotworów, ale także produkty do leczenia i zapobiegania inwazji pasożytów.
Czy sposoby opracowywania nowych leków dla zwierząt są podobne jak u ludzi? Zwierzę nie powie podczas badań klinicznych, że po tabletce mniej boli, lepiej się czuje.
Weterynaryjne badania kliniczne mają na celu wzbogacenie naszej wiedzy naukowej i znalezienie najlepszych sposobów leczenia chorób, które mają wpływ na zdrowie zwierząt. Są one prowadzone podobnie jak u ludzi, przy czym w zależności od zastosowanej metody i celu mogą być wykonywane w wyspecjalizowanych ośrodkach badawczych lub jako badania terenowe. Ze względu na trudności komunikacyjne w weterynaryjnych badaniach klinicznych dużą rolę odgrywa standaryzowana ocena stanu zdrowia zwierzęcia. Jednym z przykładów może być ocena odczuwania bólu ortopedycznego poprzez stosowanie specjalnych bieżni, które dodatkowo mierzą siłę nacisku stopy zwierzęcia na podłoże, co ma zastąpić subiektywną ocenę odczuwania bólu przez czworonożnego pacjenta.
Zwierzęta pomagają osobom chorym, np. na raka, POChP, po udarze. Wasza kampania #AUNIQUEBOND ma na celu pokazanie, że ludzi i zwierzęta łączy wyjątkowa więź. Skąd pomysł na taką kampanię? Kim są jej bohaterowie?
Wierzymy, że ludzi i zwierzęta łączy niepowtarzalna więź – #AUNIQUEBOND, którą można rozpatrywać na wielu płaszczyznach. Bez względu na to, czy posiadamy zwierzęta z powodów ekonomicznych, czy emocjonalnych, wnoszą one wiele korzyści do życia swoich właścicieli, jak również całego społeczeństwa. Istnieją dowody na to, że obecność zwierząt przyczynia się do poprawy samopoczucia ludzi. Także pacjenci cierpiący na poważne schorzenia doświadczają, jak cenne jest bezwarunkowe wsparcie ze strony czworonożnych pupili. Zatem zwierzęta mogą być towarzyszami, przyjaciółmi, członkami rodziny i opiekunami. #AUNIQUEBOND – niepowtarzalna więź – odnosi się również do zwierząt gospodarskich, ponieważ istnieje silna współzależność między zdrowiem zwierząt i ludzi.
Choroby zwierząt gospodarskich mogą mieć negatywny wpływ na ich wydajność i hodowlę, na mięso i inne produkty zwierzęce – tym samym na zdrowie ludzkie, a w szerszym kontekście na cały proces rozwoju gospodarczego. W ramach kampanii #AUNIQUEBOND prezentujemy historie pacjentów, u których ważną rolę w terapii odegrały właśnie zwierzęta. Jednym z nich jest Phil pochodzący z północnej Anglii, który miał wielkie plany związane z życiem na emeryturze. Udar pojawił się niespodziewanie i je zniweczył. Dzięki determinacji i ciężkiej pracy Phil w dużej mierze pokonał skutki udaru. W okresie rekonwalescencji mógł liczyć na wsparcie rodziny, jednak szczególną rolę odegrał jego pies Vale. Kiedy czuje się gorzej, Vale daje mu siłę, zachęcając go do pójścia na spacer i pomagając mu myśleć pozytywnie.
A kim są inni bohaterowie kampanii?
Swoimi historiami dzielą się również inni pacjenci – np. Helga, która cierpi na raka piersi, i Eric, który choruje na cukrzycę. Wszyscy doświadczyli tego, jak cenna jest obecność czworonożnego przyjaciela w trudnych chwilach. Filmy, w których uczestniczą, pokazują prawdziwe relacje między ludźmi i zwierzętami, zwłaszcza w obliczu choroby. Również w Polsce jest wielu pacjentów, którzy każdego dnia mogą liczyć na bezwarunkowe wsparcie swoich pupili, co dodaje im sił i motywuje ich do walki z chorobą. To właśnie oni są bohaterami naszej kampanii.
Firma prowadzi liczne kampanie edukacyjne dotyczące chorób ludzi, jak: „Płuca Polski”, „Dłuższe życie z cukrzycą” oraz „Stop udarom”. Czy w przypadku tych chorób kontakt ze zwierzętami może pomóc w terapii?
Prowadząc prace badawczo-rozwojowe, produkcję i sprzedaż innowacyjnych leków, postępujemy zgodnie z ideą odpowiedzialności społecznej. Z tego względu inicjujemy liczne akcje prozdrowotne skierowane nie tylko do pacjentów, ale też do całego społeczeństwa. Przykładami takich działań mogą być kampanie edukacyjne, takie jak: „Dłuższe życie z cukrzycą”, która buduje świadomość na temat cukrzycy i jej powikłań; kampania „Płuca Polski”, koncentrująca się na edukacji w obszarze przewlekłej obturacyjnej choroby płuc i idiopatycznego włóknienia płuc, czy też społeczna kampania edukacyjna „Stop udarom”, której celem jest propagowanie wiedzy o udarze mózgu – rozpoznawania jego objawów i profilaktyki. Istotnym aspektem działań edukacyjnych jest promowanie aktywności fizycznej. Posiadanie zwierząt towarzyszących może zachęcać do ruchu na świeżym powietrzu, który w wielu schorzeniach jest pożądany i ma walor terapeutyczny. Zwierzęta pomagają myśleć pozytywnie i nie poddawać się w walce z chorobą. Ich obecność wpływa korzystnie na stan emocjonalny właścicieli.
W social mediach firma prowadzi także kampanię #Zdroweczteryłapy. Jakie są jej najważniejsze cele?
Kluczowym celem kampanii jest zwrócenie uwagi właścicieli zwierząt na zagadnienia związane ze zdrowiem ich czworonożnych przyjaciół. Nie wszyscy wiedzą, jak właściwie troszczyć się o swoich pupili i jakie zagrożenia codziennie na nich czyhają. Niektóre sprawy nam umykają. Na profilu nie brakuje dużej dawki humoru, wzruszających treści, ale to edukacja w zakresie specjalistycznej ochrony zwierząt domowych jest naszym priorytetem. Tematy są różnorodne, przygotowywane we współpracy z ekspertami z dziedziny weterynarii, i dotyczą wielu zagadnień ze świata zwierząt. Kampania stanowi zatem odpowiedź na potrzebę kompleksowej opieki nad zwierzętami.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.