W rozporządzeniu zdecydowano o zniesieniu limitu osób korzystających ze sprzętu do uprawiania sportów wodnych i motorowodnych lub rekreacji. Ponadto proponuje się wprowadzenie dla pełnowymiarowych boisk piłkarskich limitu 22 osoby i 4 trenerów korzystających z tych obiektów oraz możliwości dzielenie tych boisk na dwie części, z zachowaniem strefy buforowej o szerokości 5 m, przy czym na każdej połowie może przebywać w tym samym czasie nie więcej niż 16 osób i 3 trenerów.
Postanowiono również zmienić limit dla otwartych strzelnic (na jednej osi strzeleckiej może przebywać w tym samym czasie liczba osób nie większa niż połowa stanowisk strzeleckich na tej osi i 1 trener korzystające z tego obiektu) oraz zdecydowano że na otwartych torach wyścigowych dla koni i psów oraz torach gokartowych (otwartych i zamkniętych), bez udziału publiczności będzie można wznowić działalność.
Wprowadzono również możliwość wznowienia treningów na salach lub halach sportowych (z wyłączeniem siłowni, centrów i klubów fitness) przy jednoczesnym uzależnieniu liczby trenujących osób od powierzchni obiektu tak, aby w czasie treningu możliwe było zachowanie bezpiecznych odległości między osobami ćwiczącymi.
W uzasadnieniu projektu wskazano, że obecne brzmienie przepisu § 14 ust. 1 pkt 2 obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii oraz jego literalna wykładnia prowadzą do wniosku, że zakazane są wszystkie spotkania z wyłączeniem osób wskazanych w art. 115 § 11 Kodeksu karnego. Artykuł ten definiuje osoby najbliższe i przesądza, że jest nią małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, powinowaty w tej samej linii lub stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także osoba pozostająca we wspólnym pożyciu.
Projektodawca podnosi, że obecnie wyłączona została więc możliwość spotkań np. par czy narzeczonych, gdy osoby te nie zamieszkują razem, ponieważ nie spełniają one kryteriów wskazanych w orzecznictwie jako niezbędne do pozostawania we wspólnym pożyciu. Brzmienie przepisu – jak zauważono – uniemożliwia również korzystanie z pomocy bliskich czy wolontariuszy osobom samotnym i niesamodzielnym. Dlatego – jak podano – wydaje się dobrym rozwiązaniem wskazanie w § 13 projektowanego rozporządzenia, że zakaz dotyczy spotkań powyżej 2 osób.
Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl