W ciągu ostatnich lat rynek rowerowy bardzo mocno się zmienił. Sklep rowerowy wyposażony jest w różnorakie typy rowerów. Wybór nie jest ograniczony jak niegdyś, do dwóch rodzajów. Chcąc dokonać odpowiedniego wyboru, warto zaznajomić się z informacją, jakie są typy rowerów, aby uniknąć ewentualnych rozczarowań. Wszak jazda na rowerze ma być przyjemnością, a nie utrapieniem z uwagi na źle wybrany jednoślad.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru?
Chcąc kupić “dwa kółka” w sklepie rowerowym, trzeba sprecyzować kilka ważnych aspektów. W ten sposób wybór nowego roweru będzie frajdą jak poruszanie się nim.
Zasadnicza będzie decyzja o sposobie wykorzystania roweru. W jakim terenie będziemy się poruszać? Po asfalcie, a może po bezdrożach? Rower ma być środkiem lokomocji na długie wypady poza miasto? Może jednoślad wykorzystamy na dojazdy do pracy, a w weekend na wycieczki? To pytania, na które warto sobie odpowiedzieć. Od uzyskanych odpowiedzi zależeć będzie typ roweru, jakiego potrzebujemy.
Kiedy wybór typu roweru mamy za sobą, kolejna na liście jest rama. Musi być ona dobrana do wzrostu użytkownika. Wymaga to trochę czasu, ale dobrze dobrany rozmiar ramy rowerowej zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ważny jest też materiał, z którego jest wykonana. Do wyboru są ramy stalowe, aluminiowe oraz karbonowe. Ich główną różnicą jest waga, przy czym stalowe są najlżejsze.
Przychodzi teraz czas na kolejne szczegóły techniczne. Wielkość kół roweru powinna być dostosowana do wzrostu rowerzysty, podobnie, jak rama. Za wprawienie ich w ruch odpowiada napęd. Oferuje on różną liczbę biegów, czyli przełożeń, a także może być ich pozbawiony. Skoro napędzamy rower, to musimy się też zatrzymać. Wybór hamulców rowerowych ogranicza się do szczękowych i tarczowych. Ważny jest także sposób amortyzacji roweru. Przy czym od użytkownika i terenu, po którym będzie się poruszał, zależeć będzie wybór - amortyzator czy sztywny widelec.
Jaki typ roweru wybrać?
Jazda na rowerze ma być przyjemnością, do której się wraca i chce więcej. Jaki typ roweru wybrać? Odpowiedź zależy od terenu, po którym chcemy się poruszać i indywidualnych predyspozycji wymienionych wyżej. Sklep rowerowy oferuje różne rodzaje rowerów, a każdy z nich ma swoją indywidualną specyfikę.
Rowery miejskie
Do poruszania się po miejskiej dżungli sprawdzą się rowery miejskie. Dedykowane miejskim asfaltowym ścieżkom jednoślady wyposażone są w konstrukcję ramy umożliwiającą łatwe wsiadanie i zsiadanie. Sama rama zazwyczaj jest wykonana ze stali. Duże koła w połączeniu z szerokim siodełkiem i wygiętą kierownicą pozwalają na komfortowe poruszanie się po mieście.
Rowery MTB, czyli górskie
Najpopularniejszym typem są MTB, znane także jako rowery górskie. Jednoślady przeznaczone głównie do poruszania się w terenie, mogą też sprawdzić się w mieście, jak Kross Hexagon 1.0. Wyposażone w szerokie opony o wyprofilowanym, agresywnym bieżniku rowery bez problemu będą pokonywać przeszkody w trudniejszych górskich warunkach.
Najważniejsze w rowerach górskich jest zachowanie komfortu podczas jazdy. Dlatego też charakteryzują się one ciężką ramą oraz wyposażeniem w przedni amortyzator. Ten ma skok dostosowany do terenu, po którym poruszać się będzie rower i zadań, jakie ma wykonywać, np. zjazdy i podjazdy. W sklepie rowerowym można kupić rowery górskie najczęściej wyposażone w koła o rozmiarach 26, 27, 27,5, oraz 29 cali.
Rowery szosowe
Poruszanie się po asfalcie ułatwiają duże, ale wąskie opony. W takie wyposażone są rowery szosowe. Na tle innych w sklepie rowerowym, wyróżniają się dzięki charakterystycznej zagiętej kierownicy, jak ta w Kross Vento 4.0. Nazwana “baranek”, przypomina baranie rogi. Konstrukcja rowerów szosowych pozwala na zachowanie aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Poza tym waga całkowita roweru jest dość niska. Tym sposobem możliwe jest uzyskiwanie dużych prędkości na drogach asfaltowych.
Wśród rowerów szosowych można wyróżnić dodatkowo modele Przełajowe, Gravel, Triathlonowe, Endurance, czy Fitness.
Rowery trekkingowe
Rowery trekkingowe są idealnym wyborem dla osób chcących się poruszać po różnego rodzaju terenie. Jednoślady trekkingowe sprawdzą się zarówno na drogach asfaltowych, jak i w trudniejszych warunkach. Często mówi się, że to połączenie rowerów górskich i szosowych, co można zauważyć podczas wizyty w sklepie rowerowym.
Cechują je 28-calowe opony, których szerokość pozwala na poruszanie się po zróżnicowanym terenie. Ponadto, biorąc pod uwagę Kross Trans 11.0, w sklepie rowerowym można je kupić wyposażone w błotniki, oświetlenie pochodzące z dynama, a także bagażnik. Rowery trekkingowe są ciężkie, ale za to pewnie się prowadzą. Przystosowane są do długich i dalekich wypraw.
Rowery crossowe
Prostą konstrukcją, ale zbliżoną do trekkingowej, charakteryzują się rowery crossowe. Nie są one przeznaczone do długich wypraw, ale sprawdzą się na drogach asfaltowych, jak i nieskomplikowanych leśnych ścieżkach. W sklepie rowerowym można zobaczyć, że w porównaniu do rowerów trekkingowych crossy pozbawione są dodatkowego osprzętu. To sprawia, że są znacznie lżejsze.
Pozostałe typy rowerów
Oprócz wyżej wymienionych rodzajów można w sklepie rowerowym zobaczyć inne. Wśród nich znajduje się fatbike, czyli rower zbliżony do górskiego. Jednak jego wyróżnikiem są bardzo grube opony, umożliwiające poruszanie się po śniegu i piasku.
Coraz popularniejszy staje się także rower elektryczny. W tym przypadku jednoślad wyposażony jest w silnik elektryczny wspomagający pedałowanie. Takie rozwiązanie można spotkać w rowerze miejskim, szosowym, trekkingowym, a nawet górskim.
Niesłabnącą popularnością cieszą się rowery wyczynowe. Do nich można zaliczyć BMX, a także Street, Trial i Dirt.
W sklepie rowerowym można także spotkać tandem, umożliwiający poruszanie się jednym rowerem więcej niż jednej osobie. Rower cargo o konstrukcji przystosowanej do przewozu osób lub towarów. Rower poziomy, w którym przyjmuje się pozycję pół-siedzącą. Możliwe jest także znalezienie Handbike przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych. Ciekawy jest również rower typu “ostre koło”, w którym nie występuje wolnobieg, a także hamulec. Zatem kiedy koła się kręcą, robią to również pedały. Jego przeciwieństwem jest “wolne koło”, w którym pojawia się już wolnobieg oraz hamulce.