W dobie stałego połączenia z internetem, „smartfonizacji” oraz zmęczenia wzroku codzienną pracą przed ekranem komputera formaty audio zyskują na znaczeniu. Są one nie tylko formą rozrywki i odpoczynku, ale także pozwalają na poszerzenie horyzontów i zdobycie wiedzy. Ponadto, dostarczają informacji w bardzo atrakcyjny sposób – wprost do ucha, dzięki czemu są pozycją wybieraną podczas wykonywania innych czynności, jak np. sprzątanie, jazda samochodem, czy sport. Stale rosnąca popularność formatu sprawiają, że odbiorcy zostają zasypani propozycjami tematów i tytułów. Jak zatem wybrać konkretną produkcję w gąszczu dostępnych treści?
Kryterium jakości
Elementem, który przy wyborze konkretnych produktów pierwszej potrzeby często decyduje o ponownym zakupie, jest jakość. Potwierdzają to wyniki badania Consumer Life autorstwa firmy GfK, mówiące o tym, że prawie 45% badanych w przypadku niezadowolenia z produktu czy usługi wymieni produkt/ usługę na inny / inną. Jakość jest też kluczowa w przypadku zakupu multimediów, a w tym podcastów, zarówno jeśli chodzi o samą treść, jak i o elementy związane z produkcją i realizacją produktu audio.
Kryterium wartości
Wysoka jakość to nie wszystko. Aby produkcja cieszyła się popularnością powinna nieść wartość dla słuchacza, poruszać ważne tematy. Takim kryterium przy tworzeniu autorskich podcastów kieruje się Audioteka tworząc produkty audio we współpracy z psychologami, dziennikarzami czy reportażystami. Wśród najnowszych produkcji poruszających trudne tematy społeczne znajduje się premierowy podcast „Cnoty męskości” Marty Niedźwiedzkiej, „Ubrani” Karoliny Sulej, „Tak wiele zależy od czerwonej taczki..." autorstwa Julii Fiedorczuk, Dyby Lach i Filipa Springera.
Marta Niedźwiecka "Cnoty męskości"
W ramach dziesięciu odcinków podcastu Marta Niedźwiecka rozmawia z mężczyznami, m.in. Miłoszem Brzezińskim, autorem książek, konsultantem biznesowym, Dawidem Rzepeckim, trenerem i nauczycielem tantry, Michałem Niewęgłowskim, nauczycielem medytacji i twórcą pierwszej polskiej platformy medytacyjnej Intu, Bartkiem Kieżunem, podróżnikiem, znawcą kuchni i kultury, czy profesorem Bogdanem de Barbaro, lekarzem psychiatrą i psychoterapeutą na temat ich definicji męskości, poszukiwań, dylematów i osiągnięć. Wspólnie ze swoimi gośćmi pochyli się nad tematami seksualności mężczyzn, ojcostwa, bezradności, czułości i dobrego życia, a także będzie analizować różnice w funkcjonowaniu damskiego i męskiego mózgu, by odpowiedzieć na pytanie „Czy mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus?”.
Karolina Sulej „Ubrani”
W ramach dziewięciu odcinków Karolina Sulej oraz jej goście ze świata nauki, mody, psychologii i biznesu, w tym, m.in Life on Wheelz, Marta Dyks, Dorota Kotas, Michał Zaczyński, prof. Joanna Senyszyn, Anna Gacek, Maria Reimann, Katarzyna Kucewicz, Katarzyna Kulpa „Stanikomania”, Sylwia Chutnik, Marta Niedźwiecka, Franciszek Orłowski, Michał Zaczyński, Aga Wilk, Ewa Grzelakowska-Kostglu, Red Lipstick Monster czy Piotr Buśko „Twoja Stara” i wielu innych (ponad czterdziestu gości z różnych dziedzin) rozmawiają o ubraniach w kontekście ważnych aspektów społecznych. Wśród omawianych zagadnień eksperci odpowiadają na pytania: jak ubierać ciała o różnych sprawnościach, by nie szufladkować ludzi, jak wyraża się nasze neurologiczne spektrum w obszarze mody, jak się szyje ubrania i czy kształt naszych ciał ma z tym coś wspólnego? Ponadto pochylą się nad znaczeniem ubrania w czasie pandemii oraz jego wartością dla kogoś, kto przy sobie nosi cały swój dobytek. Na liście tematów znajdą się także rzeczy osobiste takie jak torebki, kieszenie, szminka czy buty na obcasach oraz to co mówią o naszych przyzwyczajeniach, obsesjach, zapomnieniach i koniecznościach.
Julia Fiedorczuk, Dyba Lach i Filip Springer "Tak wiele zależy od czerwonej taczki...".
Zdaniem autorów potrzebujemy nowego świata, ponieważ ten, który mamy już̇ za chwile może nie nadawać się do życia przez kryzysy ekologiczne. Konieczne jest przeorganizowanie ludzkości, żeby stawić́ czoła kryzysom i uratować, to co się da. Musimy wyobrazić sobie ten nowy świat, a później go (przekonująco) opowiedzieć́. Tak, żebyśmy uwierzyły i uwierzyli, że jest on możliwy. Do tego potrzebujemy nowego języka i nowych metafor. To wszystko oznacza, że literatura staje się działaniem niemalże pierwszo frontowym. W dziesięciu odcinkach Julia Fiedorczuk, Dyba Lach i Filip Springer szukają pocieszenia i konstruktywnych rozwiązań w literaturze. W swojej podróży starają się przypomnieć o książkach, którym już wcześniej udało się zawładnąć masową wyobraźnią i ideach, które dziś rozpalają ją na nowo. Szukają też drogi przywracającej moc takich słów jak wdzięczność́, czułość́ i troska. Nie tylko wobec innych ludzi, ale też wobec innych istot zamieszkujących planetę̨.
Nieograniczony zakres tematyczny
Rozwój rynku podcastów to nie tylko wzrost liczby fanów treści audio czy rosnąca liczba odcinków i tytułów, ale także wchodzenie w nowe kategorie tematyczne. Oprócz treści społecznych, psychologicznych, mentoringowych swoich słuchaczy znajdują cykle poświęcone kulinariom, kulturze czy muzyce. Przykładem autorskiego podcastu muzycznego, którego premierę zapowiada Audioteka, są „Rozmowy między dźwiękami” Tomasza Kasprzyka, w którym gościnnie mają wziąć udział między innymi Krzysztof Sokołowski (Nocny Kochanek), Patrycja Markowska oraz Organek.
Podcasty, zyskując stale nowych słuchaczy i fanów, są formatem, który już na dobre wpisał się w naszą codzienność. Dziś trudno wyobrazić sobie rzeczywistość bez ulubionych odcinków rozmów o świecie, życiu czy rozwoju.