Zaufanie Polaków do mediów spada. Jak wypadają TVP i TVN?

Zaufanie Polaków do mediów spada. Jak wypadają TVP i TVN?

Polacy częściej wybierają media internetowe niż tradycyjne
Polacy częściej wybierają media internetowe niż tradycyjne Źródło: Shutterstock
W ciągu ostatniego roku wszystkie media zanotowały spadek wiarygodności. Tylko 42 procent Polaków ufa temu, co podaje radio, telewizja i internetowe portale informacyjne. Jedna piąta Polaków uważa, że media podlegają nadmiernym wpływom politycznym i biznesowym.

51 proc. ankietowanych ufa stacji RMF FM, która na tle innych mediów wypada najlepiej, jednak jest to spadek o 17 pkt proc. względem ubiegłego roku. Jako niegodne zaufania RMF FM ocenia 14 proc. ankietowanych. Z kolei Radiu ZET ufa 47 proc. respondentów, 16 proc. z nich uważa, że stacja jest niegodna zaufania.

Która telewizja cieszy się zaufaniem Polaków?

Największym zaufaniem wśród Polaków cieszy się stacja TVN, która otrzymała 47 proc. głosów pozytywnych, negatywnie o jej wiarygodności wypowiediało się 25 proc. badanych. Nieco niżej uplasował się Polsat z 44 proc. ocen pozytywnych i 23 proc. negatywnych. Natomiast Telewizja Polska zanotowała zdecydowanie najgorszy wynik: ufa jej tylko 24 proc. ankietowanych, za to 49 proc. osób uznało ją za niewiarygodną.

Polacy coraz rzadziej korzystają z telewizji na rzecz portali internetowych. W ubiegłym roku 70 proc. badanych korzystało z telewizji informacyjnych, w tym już 59 proc.

Co czytają Polacy?

Z badania wynika też, że 44 proc. Polaków ufa gazetom lokalnym (których najczęstszym właścicielem jest Polska Press). „Gazecie Polskiej” ufa 27 proc. badanych a „Super Expressowi” 29 proc. Znaczenie prasy jako źródła informacji w ciągu 7 lat skurczyło się o ponad połowę – z 28 proc. w 2015 roku do 13 proc. w br.

Wśród portali internetowych największym zaufaniem cieszy się Onet (45 proc. pozytywnych ocen i 22 proc. negatywnych), wyprzedzając WP.pl i Interię (41 proc. pozytywnych wskazań oraz odpowiednio 22 i 22 proc. negatywnych). Podobnie jest jeśli chodzi o poczytność tych portali – na czele jest Onet, który czyta 42 proc. respondentów, potem WP.pl (35 proc.). Natomiast TVN24.pl zanotował 27 proc., a Interia – 25 proc.

Newsy na Facebooku

W mediach społecznościowych najpopularniejszym źródłem informacji jest Facebook, wskazany przez 49 proc. ankietowanych (spadek o 6 pkt. proc. względem ubiegłego roku). YouTube zanotował spadek o 2 pkt proc. do 33 proc., Messenger – o 4 pkt proc. do 21 proc. Wynik TikToka poszedł w górę o 3 pkt proc., ale i tak wynosi jedynie 7 proc.

Czytaj też:
Większość Rosjan ufa Putinowi. Popierają też wojnę na Ukrainie

Źródło: Wirtualne Media