Giełda

Dodano:   /  Zmieniono: 
296 milionów dolarów wyniósł w lipcu deficyt obrotów bieżących. Był o 750 mln USD niższy niż w czerwcu. Eksport w lipcu wzrósł o 109 mln USD w porównaniu z czerwcem, a import zwiększył się jedynie o 5 mln USD.
  • Zarząd Daewoo Motor Polska w Lublinie wystąpił do sądu z wnioskiem o ogłoszenie upadłości spółki. Według przedstawicieli firmy, wpłynęła na to m.in. niewypłacalność koreańskiej części koncernu, brak nowego inwestora strategicznego i załamanie na rynku samochodów dostawczych w Polsce.
  • Polskie Linie Lotnicze LOT zanotowały w pierwszym półroczu stratę netto w wysokości 251,7 mln zł (w analogicznym okresie ubiegłego roku wyniosła ona 72,4 mln zł). Wpłynęły na to m.in. dekoniunktura w lotnictwie, wysokie ceny paliwa, umacnianie się złotego i mniejsze natężenie ruchu biznesowego. W roku 2002
  • Ministerstwo Skarbu Państwa (posiadacz 52 proc. akcji LOT) planuje wprowadzić akcje przewoźnika do obrotu giełdowego.
  • Polski rząd pożyczy od Banku Światowego 112,8 mln euro na reformę górnictwa węgla kamiennego. Pieniądze te mają m.in. wesprzeć programy pomagające zwalnianym górnikom w znalezieniu pracy. Polska otrzyma całą kwotę do końca tego roku. Spłata ma nastąpić w jednej racie w 2010 r.
  • PKP znowu zaciągnęły kredyt. Pieniądze - 300 mln zł z Banku Śląskiego i 130 mln euro z EBOiR - zostaną przeznaczone na restrukturyzację finansową kolei. Data uruchomienia kredytów zależy od zarządu firmy. Przedstawiciele PKP przekonują, że na razie nie jest to konieczne.
  • O 10-20 proc. spadły w ciągu dwóch miesięcy ceny międzymiastowych połączeń telefonicznych. Niezależny Operator Międzystrefowy i Netia 1 odebrały TP SA około 10 proc. rynku. Analitycy przewidują jednak, że na wojnę cenową nie ma co liczyć, ponieważ opłaty pobierane przez operatora narodowego za pośrednictwo są wPolsce kilkakrotnie wyższe od obowiązujących w Unii Europejskiej.
  • Solaris Bus and Coach (wcześniej Neoplan Polska) chce do roku 2005 sprzedać 1,3 tys. autobusów, w tym 70 proc. na eksport. Prezes firmy Krzysztof Olszewski zakłada, że zatrudnienie wzrośnie w związku z tym do tysiąca osób (obecnie przedsiębiorstwo ma 550 pracowników). Spółka zamierza zainwestować w ciągu kilku lat 60 mln zł, m.in. w fabryce autobusów w Bolechowie koło Poznania. Do końca lipca tego roku firma sprzedała w Polsce ponad 120 autobusów.
O rezerwy walutowe nie musimy się martwić. Z jednej strony - ich obecna wartość (równa wartości półrocznego importu) umożliwia obronę przed ewentualnym kryzysem walutowym, świadczy o tym, że jesteśmy dobrze przygotowani do obsługi długu zagranicznego i finansowania importu. Z drugiej strony - rezerwy nie są tak wysokie, by ich utrzymywanie można było uznać za marnowanie zamrożonych pieniędzy.
Więcej możesz przeczytać w 37/2001 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.