Świat Media bez limitu Sąd Federalny w Waszyngtonie unieważnił przepisy, które nie pozwalały jednemu inwestorowi posiadać jednocześnie stacji telewizyjnej i sieci kablowej oraz kontrolować więcej niż 35 proc. krajowego rynku telewizyjnego. W Polsce nowelizacja ustawy o KRRiTV przewiduje zmiany dokładnie w odwrotnym kierunku. Po wejściu Polski do UE nasze firmy medialne będą więc łatwym przeciwnikiem dla potężnych konkurentów z Zachodu. Sztućce z franków Belgowie chcą wycisnąć jak najwięcej ze swojej waluty. Po zastąpieniu rodzimego pieniądza przez euro belgijskie franki zostaną przetopione w koreańskich stoczniach na śruby okrętowe. Z niklowanych monet pięćdziesięciofrankowych Belgowie mają zamiar wyprodukować sztućce. W ten sposób uda się odzyskać nawet jedną ósmą nominalnej wartości monet. Swiss szuka partnerów Swiss, linia lotnicza powstała z połączenia Swissair i Cros-sair, ma wejść w skład któregoś z dwóch lotniczych aliansów: Oneworld lub Star Alliance. Do niedawna Swissair sam był liderem innej grupy - Qualiflyer. Andre Dose, szef Swiss, twierdzi, że bez aliansu jego linia nie przetrwa. Polski LOT również zamierza się przyłączyć do jednego z tych sojuszy. Nie jest więc wykluczone, że znowu spotka się w nim ze Szwajcarami. | Polska Optimus w NATO Nowosądecki Optimus pokonał 90 firm w przetargu na stworzenie programu integrującego systemy komputerowe dowództw strategicznych NATO. Wartość tego prestiżowego kontraktu wynosi 1,1 mln euro, ale dla Jacka Krawczyka, prezesa Optimusa, najważniejsze jest samo uczestnictwo polskich programistów w tak zaawansowanym projekcie. PZU na Litwie Polski rynek jest dla nas już zbyt mały - uważa Zdzisław Montkiewicz, prezes PZU SA. Pierwszą zagraniczną inwestycją jego firmy jest zakup większościowego pakietu udziałów w litewskiej spółce Lindra. To czwarta co do wielkości firma ubezpieczeniowa na Litwie, mająca czteroprocentowy udział w rynku. Umowa przewiduje odkupienie udziałów od dotychczasowych akcjonariuszy za 12 mln zł oraz dokapitalizowanie spółki 10 mln zł. Gazu u nas dostatek Zielonogórski Zakład Górnictwa Nafty i Gazu otworzył kopalnię gazu ziemnego Kościan-Brońsko. Ma ona dostarczać 1,5 mld m3 gazu rocznie przez 20-30 lat. Na brak nabywców nowa kopalnia nie powinna narzekać, bo polski gaz jest o 40 proc. tańszy od importowanego. Kłopot w tym, czy Polsce uda się renegocjować umowy z Gazpromem, które wymuszają na nas kupno zakontraktowanej zbyt dużej ilości rosyjskiego gazu. |
Świat Strajk jubileuszowy Czwartą rocznicę objęcia władzy w Korei Południowej przez prezydenta Kim De Dzunga pracownicy kolei państwowych oraz przedsiębiorstw energetycznych i gazowych postanowili "uczcić" strajkiem. Prokuratura seulska za złamanie zakazu strajków w zakładach państwowych zagroziła aresztowaniem 37 związkowych przywódców. Groźba poskutkowała - od protestu odstąpili już robotnicy przemysłu gazowego. Satelita skontroluje? Członkowie OPEC nie mogą się porozumieć w sprawie ograniczenia wydobycia ropy naftowej, co podniosłoby jej ceny. Arabia Saudyjska zarzuca Rosji, że ta nie zmniejszyła eksportu ropy. Rosja o to samo ma pretensje do pozostałych krajów OPEC. Aby zakończyć spór, przedstawiciel Omanu zaproponował wynajęcie satelity, który miałby śledzić wypływające z Zatoki Arabskiej tankowce. Miliard peso Co zrobić, kiedy w kasie państwa brakuje pieniędzy na wypłaty dla urzędników? Rząd Argentyny za najlepsze rozwiązanie uznał dodrukowanie miliarda peso. Wiceminister gospodarki Jorge Todesca stwierdził nawet, że ten krok jest niezbędny. Gdyby Todesca był Polakiem, z pewnością byłby głównym kandydatem do naszej Nagrody Złamanego Grosza. | Polska Blokada łączy Telekomunikacja Polska czuje się już pewnie na rynku usług telefonicznych, zaczęła więc likwidować konkurencję wśród dostawców Internetu. Blokuje dotychczas używane łącza analogowe i nakazuje firmom dzierżawę łączy cyfrowych. Te drugie są prawie siedmiokrotnie droższe, zatem oferowanie dostępu do Internetu staje się zupełnie nieopłacalne. Odszkodowania na osłodę Polska rozważa możliwość wypłacenia odszkodowań inwestorom ze specjalnych stref ekonomicznych po ich likwidacji - powiedział minister gospodarki Jacek Piechota. Ustawa o specjalnych strefach już podczas jej uchwalania w 1994 r. była niezgodna z podpisanym przez Polskę układem stowarzyszeniowym z Unią Europejską. Polskie niebo dla Polaków Ministerstwo Infrastruktury postanowiło, że uprzywilejowaną pozycję w obsłudze lotów czarterowych będą miały firmy polskie. Aby firma zagraniczna mogła przewieźć pasażerów z Polski, będzie musiała spytać o zgodę wszystkich krajowych przewoźników. A ci są drożsi od swoich zagranicznych konkurentów nawet o 40 proc. |
Stany Zjednoczone, Szwajcaria i Polska mają najgorszy bilans w handlu z Unią Europejską. Na szczęście od stycznia do listopada 2001 r. nasz import z krajów piętnastki wzrósł tylko o 5 proc., podczas gdy eksport zwiększył się aż o 15 proc. Taką dynamiką wzrostu eksportu mogą się poszczycić jeszcze Czechy i Turcja. W dużo gorszej sytuacji jest Japonia, której sprzedaż do unii zmalała o 12 proc. Mimo to wciąż ma dodatnie saldo w handlu z piętnastką. |
Autostop? | |
ANDRZEJ SADOWSKI wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha Sprzedaż samochodów byłaby wyższa, gdyby nie katastrofalnie wysokie bezrobocie. Ludzie rezygnują z zakupu aut, bo nie mają gwarancji, że będą w stanie je utrzymać albo spłacić. Polski rynek samochodowy był traktowany przez kolejne rządy jako źródło łupów. Drastyczne obciążenia podatkowe po raz pierwszy wprowadził rząd Jana Krzysztofa Bieleckiego. Teraz średniej klasy auta wciąż mają status dóbr luksusowych, tak jak ponad dziesięć lat temu kolorowe telewizory. Dlaczego zakup dobrych samochodów ma być karany wysoką akcyzą? Jej obniżenie skutecznie zwiększyłoby sprzedaż aut. Błędem było także przyznanie wyjątkowych ulg "składaczom" samochodów, takim jak Daewoo. Polacy byli właściwie zmuszeni do kupowania aut Daewoo, a teraz będą ponosić koszty ratowania tej firmy. | PAWEŁ KOSMALA członek zarządu Daewoo-FSO Polski rynek motoryzacyjny, mimo załamania koniunktury, należy traktować jako rozwojowy. Wskazuje na to jego potencjał, stopień nasycenia oraz wiek zarejestrowanych samochodów. By uruchomić te rezerwy, rząd musi przywrócić motoryzacji zasadnicze znaczenie w naszej gospodarce. Jest to bowiem jedna z dziedzin, które stymulują praktycznie wszystkie gałęzie gospodarki. Należy więc wspierać krajowych producentów samochodów. Najważniejsze jest skuteczne ograniczenie importu pojazdów używanych. Są to auta bardzo tanie, a zatem stanowiące bezpośrednią konkurencję dla rodzimego przemysłu, nastawionego na produkcję tanich aut. Przepisy wprowadzone w ubiegłym roku okazały się niewypałem. Opłaty rejestracyjne czy podatek akcyzowy powinny być uzależnione od wieku importowanego samochodu. |
Więcej możesz przeczytać w 10/2002 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.