Raport DHV jako najlepszy dla środowiska wskazuje wariant obwodnicy przez Raczki - tzw. III A, który uwzględnia, że Via Baltica - pierwszy paneuropejski korytarz transportowy, który ma się łączyć z obwodnicą - będzie biegł przez Łomżę (tak jak postulują to od kilku lat ekolodzy-PAP). Taki przebieg Via Baltiki rekomenduje strategiczna ocena oddziaływania na środowisko, którą dla Via Baltica sporządziła w ubiegłym roku firma Scott Wilson na zlecenie GDDKiA.
Na podstawie raportu DHV GDDKiA wystąpiła pod koniec marca do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Augustowa w nowym wariancie - przez Raczki. Decyzja środowiskowa ustali lokalizację obwodnicy, jest potrzebna do uzyskania przez drogowców pozwolenia na budowę.
Jednak ponieważ według wszystkich obowiązujących dokumentów rządowych Via Baltica ma przebiegać przez Białystok, GDDKiA złożyła do RDOŚ wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu III przez Raczki, nie uwzględniającym Via Baltica przez Łomżę - tłumaczy dyrektor RDOŚ dr Lech Magrel. Warianty III i III A różnią się pod względem technicznym. Inna jest m.in. lokalizacja jednego z węzłów drogowych. Oba warianty są w raporcie DHV wskazane jako bardzo podobne pod względem najmniej niekorzystnego oddziaływania na środowisko.
O opinię na temat raportu DHV wystąpił do Rady dyrektor RDOŚ dr Lech Magrel, by - jak tłumaczył - uzyskać doradczą opinię na jej temat. Po głosowaniu powiedział, że opinia rady jest dla niego ważna, bo nie została zakwestionowana merytorycznie.
Jak mówił prof. Włodzimierz Jędrzejewski, wicedyrektor Zakładu Badania Ssaków PAN w Białowieży (ZBS był jednym z podwykonawców DHV), raport jest satysfakcjonujący. Podkreślał, że wskazany w raporcie wariant III A jest "jedynym logicznym, najlepszym rozwiązaniem ze względów przyrodniczych". Pozytywną opinię przedstawiło także m.in. Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP).
Raport w kwestiach dotyczących ptaków krytykował natomiast Roman Kalski z Polskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. Zarzucił brak porównywalnej metodyki przy analizie dotyczącej ptaków dla dwóch wariantów.
Na obradach rady nie było ani przedstawicieli DHV ani GDDKiA.
Podczas obrad rady dyrektor RDOŚ poinformował, że w dniach 20-22 maja w gminach Raczki, Suwałki, mieście i gminie Augustów odbędą się konsultacje społeczne dla wszystkich zainteresowanych budową obwodnicy Augustowa. Termin będzie jeszcze konsultowany z samorządami.
Jak powiedział Magrel, podczas konsultacji będzie prezentowany raport przez DHV, opinia Regionalnej Rady Ochrony Przyrody, RDOŚ będzie zbierać wszystkie opinie od mieszkańców, które będą brane pod uwagę przy wydawaniu decyzji środowiskowej. Decyzja ma być wydana w ciągu ponad dwóch miesięcy.
Z planów GDDKiA wynika, że obwodnica Augustowa w wariancie przez Raczki ma mieć 34,5 km i biec równolegle do obecnej drogi wojewódzkiej 664, po jej zachodniej stronie. Obwodnica ma ominąć miejscowości: Mazurki, Janówka, Jabłońskie, Jaśki i Sucha Wieś. Na trasie planowanej obwodnicy ma być wyburzonych sześć budynków mieszkalnych. W nowym wariancie obwodnica ma również przeciąć rzekę Rospudę - pomiędzy Raczkami a Dowspudą, w części Doliny Rospudy mniej cennej przyrodniczo. W pasie oddziaływania przyszłej inwestycji jest 1350 działek. Obwodnica ma zająć powierzchnię 450 hektarów.
Sprawa budowy obwodnicy Augustowa, której fragment miał przebiegać przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy, toczy się od kilku lat. Rozpoczęcie budowy w 2007 roku zaostrzyło konflikt pomiędzy mieszkańcami, którzy domagają się jak najszybszej budowy obwodnicy wokół Augustowa, inwestorem i ekologami, obawiającymi się szkód w środowisku naturalnym.
Sądy zakwestionowały opinie środowiskowe na budowę trasy i samo pozwolenie na budowę obwodnicy. Inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - zerwała umowę z firmą Budimex-Dromex, która zaczęła ją budować. Dla rozwiązania sporu wokół przebiegu trasy przed rokiem powołano okrągły stół, w skład którego weszli przedstawiciele rządu, samorządu, drogowcy, naukowcy, ekolodzy i przedstawiciele mieszkańców Augustowa.
Przeprowadzenie oceny alternatywnych wariantów przebiegu trasy - omijających Dolinę Rospudy - było podstawowym ustaleniem okrągłego stołu. DHV oceniała trzy warianty przebiegu obwodnicy Augustowa pod kątem negatywnego oddziaływania na środowisko: przez Dolinę Rospudy z zastosowaniem różnych technik budowy (tunel lub estakada), przez Raczki (także III A) i przez Chodorki.pap, em