"Mam nadzieję, że do końca lata tego roku przynajmniej pierwszy samolot będzie już latał" - powiedział w czwartek Klich dziennikarzom.
"Jesteśmy na dobrej drodze. Realizujemy zapowiedź premiera Donalda Tuska i moją z początku grudnia, że szybko pozyskamy samoloty na potrzeby czterech kancelarii oraz kilku ministrów i naszych misji ewakuacyjnych. Przypomnę, że mniej niż połowa to loty wykonywane na potrzeby tak zwanych VIP-ów" - dodał.
Poinformował, że w długoterminową dzierżawę zaangażuje się Agencja Rozwoju Przemysłu, która przejmie kredyt i spłatę rat w pierwszych dwóch latach. "Dopiero w 2011 roku MON zacznie spłacać pierwsze należności. Daje nam to oddech w tych dwóch trudnych pod względem finansowym latach. Bez tej formuły nie byłoby szans, by te samoloty znalazły się na naszym wyposażeniu wcześniej niż w 2011 roku" - powiedział.
Minister dodał, że chodzi o dwa samoloty Embraer 175. "Za pośrednictwem Agencji Rozwoju Przemysłu VIP-y będą latały tymi samolotami, które otrzymuje w tej chwili LOT. Nie rozpisywaliśmy procedury przetargowej w tej sprawie, dlatego że chodzi o zagospodarowanie tych dwóch samolotów, które otrzymuje LOT" - podkreślił.
Embraer 175 to produkowany w Brazylii regionalny samolot pasażerski mogący zabrać ponad 80 pasażerów. Polskie Linie Lotnicze LOT eksploatują od 2006 roku sześć samolotów tego typu będących większą wersją używanych także przez LOT Embraerów ERJ-170.
O pracach nad długoterminowym leasingiem dwóch samolotów średniej wielkości MON poinformowało w środę. O wymianie samolotów rządowych mówi się od kilkunastu lat. Ostatni przetarg na sześć nowych samolotów, rozpisany w 2006 roku, odwołano w czerwcu 2007 z powodu błędów w warunkach przetargu, któremu zarzucano, że faworyzuje - Embraera Legacy 600 - samolot mniejszy od mającego być przedmiotem leasingu ERJ-175.
Usterki techniczne rządowej floty powietrznej zakłócały podróże prezydenta i premiera, m.in. podróż prezydenta Lecha Kaczyńskiego po Dalekim Wschodzie w 2008 roku.
36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego, który obsługuje loty przedstawicieli najwyższych władz, eksploatuje obecnie dwa samoloty średniego zasięgu Tu-154 i kilka mniejszych, bardzo wyeksploatowanych, samolotów Jak-40.pap, keb