Trzeba zbadać sondaże wyborcze

Trzeba zbadać sondaże wyborcze

Dodano:   /  Zmieniono: 
Okoliczności powstania dużych rozbieżności w sondażach w ostatnich wyborach prezydenckich zbada komisja ds. oceny metodologii badań przedwyborczych. Komisję, której przewodniczy prof. Henryk Domański z PAN, powołała Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku.

W pierwszej turze wyborów prezydenckich widzowie poszczególnych stacji telewizyjnych otrzymali znacząco różne wyniki sondażowe. Podawana różnica między Bronisławem Komorowskim a Jarosławem Kaczyńskim wynosiła od ponad 5 do ponad 12 punktów procentowych. Najbliższy prawdziwym wynikom wyborów sondaż TNS OBOP dla TVP dawał Komorowskiemu 41,2 proc. głosów, a Kaczyńskiemu - 35,8 proc. Z kolei z sondażu MB SMG/KRC dla TVN wynikało, że Komorowski uzyskał 45,7 proc. głosów, a Kaczyński 33,2 proc. Zgodnie z sondażem Homo Homini dla Polsatu Komorowski otrzymał 44,5 proc. głosów, a Kaczyński 34,3 proc. Oficjalne wyniki pierwszej tury wyborów były następujące: Bronisław Komorowski uzyskał 41,54 proc. głosów, a Jarosław Kaczyński - 36,46 proc.

"W związku z klimatem, który powstał wokół sondaży wyborczych w wyborach prezydenckich 2010 r., Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) zainspirowała powołanie niezależnej komisji do spraw oceny metodologii badań przedwyborczych" - napisano w komunikacie rozesłanym w środę do mediów.

Komisji przewodniczyć będzie prof. dr hab. Henryk Domański - dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk (IFIS PAN). Pokieruje on pracą kilkuosobowej grupy ekspertów Instytutu, która działać będzie we współpracy z wykonawcami sondaży przedwyborczych zrzeszonych w OFBOR. "Komisja została powołana we wtorek, ale jej dokładny skład osobowy znany będzie za kilka dni. Przedstawicielem OFBOR w Komisji będzie Łukasz Mazurkiewicz, prezes zarządu OFBOR w latach 2005 - 2009. Pozostałymi członkami komisji będą pracownicy Instytutu Filozofii i Socjologii PAN" - powiedział PAP Tomasz Sławiński z OFBOR.

Komisja prześledzi wszystkie informacje dotyczące przebiegu i rezultatów sondaży realizowanych przed wyborami prezydenckimi 2010 r., które są dostępne publicznie m.in. na stronie internetowej poświęconej prezentacji wyników badań przedwyborczych prowadzonych przez firmy należące do OFBOR (http://www.wybory2010.ofbor.pl/wyniki-sondazy-przedwyborczych/), a także informacje ujawnione na prośbę ekspertów przez firmy wykonujące sondaże. Komisja stawia sobie za zadanie postawienie hipotez dotyczących źródeł błędów w oszacowaniu poparcia kandydatów w wyborach prezydenckich 2010 r.

Zadaniem komisji będzie też sformułowanie rekomendacji dotyczących metodologii, formy publikacji oraz uprawnionego zakresu wnioskowania z sondaży przedwyborczych, które zostaną opublikowane na stronie internetowej OFBOR, a także podsumowanie prac nad oceną sondaży przedwyborczych w wyborach prezydenckich 2010 r. w postaci raportu. Raport ten opublikowany zostanie przed Kongresem Badaczy Opinii i Rynku, który odbywać się będzie od 21 do 22 października 2010.

Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) jest jedynym w Polsce stowarzyszeniem skupiającym wyłącznie instytuty badawcze, powołanym w celu kontroli przestrzegania norm etycznych oraz metodologicznych w badaniach opinii i rynku, a także działającym na rzecz publicznego zaufania do badań. Do OFBOR należą 22 instytuty badawcze.

PAP, pp