Niedotrzymanie terminu wprowadzenia wiz dla Rosjan i Białorusinów może opóźnić zamknięcie negocjacji z UE, dotyczących wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych,
Mimo, że na środowej sesji negocjacyjnej w Brukseli główny negocjator Polski Jan Truszczyński podtrzymał stanowisko rządu, że "dział ten nadaje się do szybkiego zamknięcia", może to opóźnić zamknięcie negocjacji dotyczących wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
Nieoficjalnie przedstawiciele Polski przyznają, że "w 2002 roku nie zdołamy sfinalizować wszystkich przygotowań", ponieważ wymaga to "inwestycji w mury, szkolenia ludzi, zatrudnienie nowych ludzi i w system informatyczny, i to w dużym wymiarze". Z braku środków Polska nie tylko nie dotrzyma terminu wprowadzenia wiz dla Rosjan i Białorusinów w tym roku, ale prawdopodobnie nie zdąży tego robić również w przyszłym roku - przyznają.
W oficjalnym stanowisku negocjacyjnym Piętnastki na środową sesję znalazło się następujące zdanie: "UE odnotowuje deklaracje Polski, że jej polityka wizowa będzie w pełni zgodna z prawem unijnym do końca 2002 roku i że wizy dla obywateli Białorusi i Federacji Rosyjskiej zostaną wprowadzone w 2001 roku, a dla Ukrainy w dniu przystąpienia do Unii".
Do Piętnastki najwyraźniej dotarły już jednak sygnały z Warszawy, że mogą z tym być trudności, ponieważ domaga się dokładnego kalendarza wprowadzenia wiz. Prosi też o terminarz instalacji systemu komputerowego, łączącego konsulaty wydające wizy z centralą oraz informacje o postępach rozmów ze wschodnimi sąsiadami w celu renegocjowania umów o współpracy granicznej.
Kilka państw, z Niemcami i Francją na czele, ma wątpliwości, czy Polsce starczy środków, żeby należycie uszczelnić granice wschodnie, które staną się granicami zewnętrznymi UE.
Nie jest to jedyna wątpliwość Piętnastki w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Obawy wzbudza też zwalczanie korupcji również w środowisku sądowniczym. Piętnastka powtarza, że niezależne i sprawne sądownictwo wymaga "wystarczających zasobów ludzkich i wykwalifikowanego personelu, odpowiedniego i nowoczesnego sprzętu, przyspieszenia postępowań sądowych, zmniejszenia liczby spraw czekających na rozstrzygnięcie, żeby uniknąć nieuzasadnionych opóźnień, oraz posunięć zapewniających właściwe wdrożenie (orzeczeń)".
em, pap
Nieoficjalnie przedstawiciele Polski przyznają, że "w 2002 roku nie zdołamy sfinalizować wszystkich przygotowań", ponieważ wymaga to "inwestycji w mury, szkolenia ludzi, zatrudnienie nowych ludzi i w system informatyczny, i to w dużym wymiarze". Z braku środków Polska nie tylko nie dotrzyma terminu wprowadzenia wiz dla Rosjan i Białorusinów w tym roku, ale prawdopodobnie nie zdąży tego robić również w przyszłym roku - przyznają.
W oficjalnym stanowisku negocjacyjnym Piętnastki na środową sesję znalazło się następujące zdanie: "UE odnotowuje deklaracje Polski, że jej polityka wizowa będzie w pełni zgodna z prawem unijnym do końca 2002 roku i że wizy dla obywateli Białorusi i Federacji Rosyjskiej zostaną wprowadzone w 2001 roku, a dla Ukrainy w dniu przystąpienia do Unii".
Do Piętnastki najwyraźniej dotarły już jednak sygnały z Warszawy, że mogą z tym być trudności, ponieważ domaga się dokładnego kalendarza wprowadzenia wiz. Prosi też o terminarz instalacji systemu komputerowego, łączącego konsulaty wydające wizy z centralą oraz informacje o postępach rozmów ze wschodnimi sąsiadami w celu renegocjowania umów o współpracy granicznej.
Kilka państw, z Niemcami i Francją na czele, ma wątpliwości, czy Polsce starczy środków, żeby należycie uszczelnić granice wschodnie, które staną się granicami zewnętrznymi UE.
Nie jest to jedyna wątpliwość Piętnastki w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Obawy wzbudza też zwalczanie korupcji również w środowisku sądowniczym. Piętnastka powtarza, że niezależne i sprawne sądownictwo wymaga "wystarczających zasobów ludzkich i wykwalifikowanego personelu, odpowiedniego i nowoczesnego sprzętu, przyspieszenia postępowań sądowych, zmniejszenia liczby spraw czekających na rozstrzygnięcie, żeby uniknąć nieuzasadnionych opóźnień, oraz posunięć zapewniających właściwe wdrożenie (orzeczeń)".
em, pap