- Jesteśmy przekonani, że nasz konkurs trwałe wpisze się w polską kulturę obywatelską i działania zmierzające do zwalczania przemocy wobec kobiet. Liczymy także, iż pokaże nam, jak wiele mamy jeszcze do zrobienia zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym, aby powstrzymać przemoc mężczyzn wobec kobiet - oceniła przewodnicząca CPK Urszula Nowakowska. Konkurs nawiązuje do międzynarodowej Kampanii Białej Wstążki zainicjowanej w 1991 r. przez grupę mężczyzn w Kanadzie, w drugą rocznicę "masakry w Montrealu". 6 grudnia 1989 r. w budynku tamtejszej politechniki mężczyzna zastrzelił 14 kobiet i ranił 13 innych osób, ponieważ - jak tłumaczył - kobiety nie powinny kończyć studiów technicznych. Dwa lata po tych wydarzeniach przypięta na piersi biała wstążka stała się symbolem sprzeciwu mężczyzn wobec przemocy w stosunku do kobiet.
Kampania "Białej Wstążki" prowadzona jest w dniach międzynarodowej kampanii "16 dni przeciwko przemocy wobec kobiet", która potrwa od 25 listopada do 10 grudnia. Rozpoczyna się w Międzynarodowym Dniu Przeciw Przemocy Wobec Kobiet, który upamiętnia zamordowanie działaczek na rzecz praw człowieka, sióstr Mirabal, 25 listopada 1960 r. w Republice Dominikany, kończy się 10 grudnia w Międzynarodowym Dniu Praw Człowieka. Ponad tysiąc organizacji z blisko 160 krajów podejmuje w tym czasie różne inicjatywy mające na celu upamiętnienie kobiet - ofiar przemocy i uświadomienie społeczeństwu, że przemoc ze względu na płeć stanowi pogwałcenie praw człowieka.
PAP, arb