Wszystko o raporcie Millera we Wprost24
Mówiąc o koniecznych zmianach, Klich zwrócił uwagę, że Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów spełnia zarówno funkcję kontrolną, jak i badawczą. W opinii Klicha powinien spełniać jedynie funkcję badawczą, a kontrolną - jakaś inna instytucja. - Tutaj, nawet w tej sytuacji, jest trochę sędzią we własnej sprawie. Teraz, jeśli jest wypadek, to jak gdyby swoją działalność oceniają - ocenił płk Klich.
Do błędów wynikających ze złej organizacji całego systemu Klich zaliczył m.in. brak wyznaczenia przygotowanego przez służby lotniska zapasowego i zły obieg informacji na temat warunków pogodowych w dniu wypadku. - Przez to załoga startowała, gdy już na lotnisku w Smoleńsku warunki atmosferyczne były wielokrotnie poniżej minimum. Gdyby obieg informacji był właściwy, start nie powinien nastąpić - tłumaczył. Inną przyczyną tragedii - według Klicha - był brak tzw. lidera, czyli rosyjskiego nawigatora na pokładzie Tu-154M. - Gdyby lider był, na pewno nie dopuściłby do tak rażących błędów na pewno reagowałby na niedociągnięcia związane z działaniem załogi - stwierdził były polski przedstawiciel przy MAK.
W ocenie płk Klicha, podczas prezentacji raportu Millera zabrakło też informacji, że sama decyzja o próbnym podejściu do lądowania była całkowicie nieuzasadniona z punktu widzenia ryzyka. - Przecież ani Rosjanie nie powinni zezwolić na podejście, tylko zamknąć lotnisko - a taka procedura jest - i tak samo załoga nie powinna podejmować takiego ryzyka. Takie próbne podejście wykonuje się wtedy, kiedy warunki są zbliżone do minimum - podkreślił.
Klich ocenił, że komisja Millera miała wystarczający materiał, by przedstawić obiektywny raport, choć być może okaże się on niewystarczający dla prowadzących śledztwo prokuratorów. - Mamy rozmowy na wieży, tam można wszystko wyczytać. Mamy zeznania kontrolerów, bardzo dużo informacji. Mamy też wiele dokumentów od strony rosyjskiej. Nie wszystko, żądaliśmy więcej, ale nie udało się nam tego uzyskać - przypomniał. Pytany, czy jego zdaniem uda się wreszcie zmienić organizację i nadzór nad lotnictwem wojskowym, Klich wyraził nadzieję, że wreszcie tak się stanie. - Trzeba podjąć zdecydowane działania, w tym także chyba personalne, bo jeśli ludzie uważali, że jest wszystko w porządku, to trzeba takich, którzy jednak ten system naprawią - zaznaczył.
PAP, arb