Obietnice Nowaka
- Będziemy przeprowadzali restrukturyzację w ramach Polskich Linii Kolejowych, prywatyzację PKP Cargo, TK Telekom, Polskich Kolei Linowych, stworzymy sieć dworców PKP, a także zmodernizujemy tabor - obiecywał. Nowak stwierdził, że pasażer powinien być "w centrum zainteresowania kolei". - To staramy się robić od pierwszych dni urzędowania - zapewnił. Wyjaśnił, że chodzi m.in. o prace inwestycyjne i modernizację taboru.
A co z drogami?
- Jeśli chodzi o drogi, naszym celem jest dalsza rozbudowa infrastruktury, dokończenie, nadzór nad obecnymi inwestycjami, a także opracowanie planu sieci dróg krajowych i autostrad w Polsce na 2020 r. - powiedział minister transportu.
Mówiąc o transporcie lotniczym, polityk PO wymienił m.in. zamiar dokończenia inwestycji lotniskowych, komercjalizację Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, czyli przekształcenie go w spółkę prawa handlowego. - Myślę, że w grudniu 2012 roku stosowny projekt ustawy, po wszystkich konsultacjach, zostanie komisji przedstawiony - zapowiedział minister.
Wolność budowlana. Kiedy?
Nowak poinformował także, że rozpoczęte zostały prace nad nowym kodeksem budowlanym, w którym zasadniczą regułą będzie zasada wolności budowlanej. Został powołany zespół, który przygotowuje kodeks. Szef resortu transportu stwierdził, że wyzwaniem w polityce morskiej jest dokończenie projektu budowlanego falochronu, który jest integralną częścią terminalu LNG w Świnoujściu.
Posłowie pytali m.in. o prywatyzację PKP Cargo, Polskich Kolei Linowych, zgłaszali wątpliwości dotyczące zaawansowania realizacji programu budowy dróg i źródeł jego finansowania.
Związkowcy mają obawy
Obecni na posiedzeniu komisji przedstawiciele kolejowych związków zawodowych wyrażali obawy wobec toczących się procesów prywatyzacyjnych spółek Grupy PKP. Przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek zwracał uwagę, że dla znacznej części załogi spółek przedsiębiorstwa te są pierwszym i jedynym miejscem pracy, a prywatyzacja może negatywnie wpłynąć na byt pracowników.
Posłowie opozycji zwracali uwagę m.in. na brak propozycji zmian ustawowych dotyczących komercjalizacji PPL, krytykowali stan taboru kolejowego oraz czas przejazdu pociągami między największymi polskimi miastami.
zew, PAP