- Chciałem wszystkim życzyć, aby upowszechnianie internetu trwało dłużej niż jeden tydzień - podkreślił w przesłaniu do uczestników inauguracji prezydent Bronisław Komorowski.
"Aby ten środek komunikowania się służył aktywności ludzi starszych"
Prezydent ocenił, że kampania "Tydzień z internetem" jest ważna nie tylko z punktu widzenia upowszechniania internetu, ale także z punktu widzenia zwiększania aktywności osób starszych oraz budowania więzi międzypokoleniowych. - Aby ten niezwykły środek komunikowania się wzajemnego służył właśnie aktywności ludzi starszych, służył aktywności ludzi młodych i służył przede wszystkim utrzymaniu aktywności w relacjach wzajemnych pomiędzy pokoleniami - apelował prezydent.
"Tydzień z internetem" to przedsięwzięcie międzynarodowe, którego pomysłodawcą jest międzynarodowe pozarządowe stowarzyszenie walczące z cyfrowym wykluczeniem Telecentre Europe. Akcja polega na organizowaniu instytucjach udostępniających internet otwartych warsztatów edukacyjnych, podczas których można poznać możliwości, jakie daje sieć cyfrowa.
W projekt zaangażowanych jest 380 polskich instytucji
W Polsce kampania odbywa się po raz drugi, jej organizatorem jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. W obchody "Tygodnia z internetem 2012" zaangażowało się ponad 380 polskich instytucji, które udostępniają internet, m.in. biblioteki, szkoły, pracownie komputerowe, domy kultury.
- Nie wystarczy podciągnąć światłowód pod każdą strzechę - podkreślił obecny na inauguracji wiceminister administracji i cyfryzacji Igor Ostrowski. W jego opinii, nie wystarczy udostępniać kolejnych usług i treści w internecie, lecz trzeba skupić się także na działaniach promujących aktywność w sieci, polegającą m.in. na kontaktowaniu się z innymi ludźmi za pomocą portali społecznościowych czy czerpaniu z dostępnej w internecie wiedzy o świecie. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji objęło patronat nad kampanią "Tydzień z internetem 2012".
'Jesteśmy w połowie drogi"
- Wiele już osiągnęliśmy, ale chyba ciągle jesteśmy w połowie drogi, jeżeli pomyślimy o tym, że ponad połowa gospodarstw domowych spośród tych, które nie posiadają dostępu do internetu, mówią, że nie posiadają, ponieważ nie mają takiej potrzeby, to to jest rzeczywiście alarmujące - ocenił sytuację w Polsce Ostrowski.
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego opracowała trzy scenariusze spotkań, które odbędą się w instytucjach biorących udział w kampanii. Są to: budowanie drzewa genealogicznego rodziny "Zasadź drzewo w internecie", wirtualna podróż po kontynentach "W 80 minut dookoła świata" oraz turniej wiedzy o piłce nożnej "Rozgrzewka przed Euro 2012".
Akcja zaplanowana dla wszystkich
W tym roku akcja w Polsce nawiązuje do obchodów Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej, ogłoszonego przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej.
- Akcja jest tak naprawdę skierowana do osób w każdym wieku. Scenariusze spotkań zostały opracowane w taki sposób, aby były atrakcyjne dla przedstawicieli wszystkich kategorii wiekowych i żeby wspólnie wszyscy w tych spotkaniach mogli uczestniczyć, zarówno dzieci, jak i rodzice i dziadkowie" - powiedziała Małgorzata Dąbrowska z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Według niej, "Tydzień z internetem" ma służyć nie tylko osobom, które nigdy nie miały kontaktu z internetem, ale również tym, którzy z internetu korzystają na co dzień, ale nie znają wszystkich jego możliwości. - Chodzi o to, aby pokazywać ludziom, jak pożytecznie mogą używać nowoczesnych technologii. Na pewno pokaże to też, że są takie miejsca jak biblioteki, szkoły czy inne instytucje, w których są komputery i można z nich korzystać - zaznaczyła Dąbrowska.
Kampania potrwa do 30 marca. W zeszłym roku w Polsce wzięło w niej udział prawie 7 tys. osób, na całym świecie - ponad 112 tys.
is, PAP