Ekspert Macierewicza: Tu-154 zniszczył wybuch. Gdyby było inaczej - samolot by się nie rozpadł

Ekspert Macierewicza: Tu-154 zniszczył wybuch. Gdyby było inaczej - samolot by się nie rozpadł

Dodano:   /  Zmieniono: 
Tu-154 rozbił się w Rosji 10 kwietnia 2010 roku (fot. Wprost) Źródło: Wprost
Według tezy raportu dr. inż. Grzegorza Szuladzińskiego, eksperta parlamentarnego zespołu ds. katastrofy smoleńskiej, przyczyną zniszczenia samolotu były wybuchy w czasie podejścia do lądowania, które zapoczątkowały destrukcję samolotu w powietrzu. Raport ma być przekazany do prokuratury.

Szuladziński na posiedzeniu zespołu zaprezentował całość swojego raportu, który podważa oficjalne przyczyny katastrofy. Opublikowany w ubiegłym roku raport komisji pod kierownictwem ówczesnego szefa MSWiA Jerzego Millera wskazał m.in. na nieprawidłowości w pracy rosyjskich kontrolerów i w wyposażeniu lotniska jako elementy, które przyczyniły się do katastrofy.

Szuladziński stwierdził w raporcie, że duża liczba odłamków samolotu i  ich rozmieszczenie na znacznej przestrzeni wskazują, iż to nie mechaniczne uderzenie a wybuchy, były przyczyną katastrofy. Potwierdzać tę tezę mają - według niego - m.in. zdjęcia z miejsca katastrofy. - Podkreślam, że to jest hipoteza. Nie mamy zamiaru twierdzić, że to  jest ostatnie słowo, także ze strony zespołu parlamentarnego, ale jest to jedyna całościowa hipoteza uwzględniająca wszystkie znane nam aspekty przebiegu wydarzeń - zaznaczył szef zespołu Antoni Macierewicz.

Ekspert zespołu uważa, że jeden z wybuchów miał miejsce na lewym skrzydle, a drugi miał nastąpić wewnątrz kadłuba powodując jego "gruntowne zniszczenie i rozczłonkowanie". "Samo lądowanie w terenie zadrzewionym, wszystko jedno jak niekorzystne i pod jakim kątem, nie mogło w żadnym wypadku spowodować takiego rozczłonkowania konstrukcji, które zostało udokumentowane. Mechaniczne uderzenie w grunt, po częściowym wyhamowaniu przez drzewa, nie uzasadnia takiego rozczłonkowania konstrukcji" - podkreślił w raporcie Szuladziński. Ekspert poddał także w wątpliwość tezę zderzenia samolotu z brzozą - dodał, że jest nikła szansa, by przy kolizji skrzydła z drzewem obydwa obiekty zostały złamane. Zaznaczył jednocześnie, że jeśli drzewo zostało ścięte, to skrzydło powinno ocaleć.

Macierewicz zapowiedział, że przekaże raport eksperta zespołu do prokuratury.

PAP, arb