Wsiadasz pod Lublinem, wysiadasz w Londynie. Loty ze Świdnika już niedługo

Wsiadasz pod Lublinem, wysiadasz w Londynie. Loty ze Świdnika już niedługo

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Połączenia lotnicze do Londynu z lotniska powstającego w Świdniku pod Lublinem Wizz Air uruchomi w grudniu, natomiast na początku 2013 r. firma planuje rozpocząć loty stamtąd do Oslo. Lotnisko to ma być gotowe do użytkowania do końca października tego roku.
Pierwszy wylot do Londynu odbędzie się 18 grudnia. - Rezerwacji będzie można dokonywać 19 czerwca  - powiedział przedstawiciel Wizz Air Daniel de Carvalho. Loty do Londynu będą się odbywały dwa razy w tygodniu. Połączenia Lublin-Oslo Wizz Air planuje uruchomić na początku 2013 r., firma nie ujawnia na razie innych szczegółów.

- Te dwa połączenia będą umożliwiały świadczenie usług przez przewoźnika dla 50 tysięcy pasażerów rocznie, będzie się to przekładało na 50 nowych miejsc pracy - dodał de Carvalho. De Carvalho zaznaczył, że firma będzie analizować rynek pod kątem uruchomienia połączeń także na innych kierunkach. Wizz Air spodziewa się, że jego pasażerami będą głównie studenci i emeryci.

Wizz Air jest pierwszym przewoźnikiem, który ujawnił swoje plany dotyczące lotów z Portu Lotniczego Lublin. - To są pierwsze kierunki, niedługo będziemy mówili o innych. Gotowość operacyjną lotniska chcemy osiągnąć do końca października tego roku - zapowiedział prezes Portu Lotniczego Lublin Grzegorz Muszyński.

Budowa lotniska w Świdniku pochłonie łącznie ok. 400 mln zł. 144,5 mln zł dotacji będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego, a reszta - z emisji obligacji oraz z budżetów samorządów, które są udziałowcami spółki budującej lotnisko. 100 proc. udziałów w spółce Port Lotniczy Lublin mają samorządy: Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

Obecnie dobiega końca budowa terminala pasażerskiego, który ma być gotowy do użytku do końca lipca. Koszt jego budowy to blisko 67 mln zł. Inwestycję realizuje konsorcjum, złożone z Budimeksu (lider) oraz hiszpańskiej firmy Ferrovial Agroman. Terminal składać się będzie z trzech skrzydeł o łącznej powierzchni 11 tys. metrów kwadratowych. Taka wielkość terminala ma umożliwić bezkolizyjną obsługę ruchu pasażerskiego rzędu jednego miliona pasażerów rocznie. We wrześniu planowane jest zakończenie budowy pasa startowego.

Do terminala lotniska wjeżdżał będzie szynobus kursujący z Dworca Głównego w Lublinie przez stację Lublin–Północ i Świdnik. Umowę na budowę toru dojazdowego ze stacji w Świdniku k. Lublina do terminala lotniska PKP PLK podpisała z lubelską spółką Expol. Tor o długości 2,2 km będzie kosztował 8,1 mln zł netto, a 85 proc. kosztów pokryje dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Prace mają być zakończone do końca października tego roku.

Urządzenia do sterowania ruchem kolejowym na nowym torze wykona wyłoniona w odrębnym przetargu lubelska spółka KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji. Koszt tych prac wyniesie 1,7 mln zł netto. Wizz Air jest jednym z najbardziej popularnych przewoźników tzw. tanich linii lotniczych w Europie Środkowowschodniej. Prowadzi swoją działalność na terenie 27 krajów. W ubiegłym roku z usług tego przewoźnika skorzystało 11 mln pasażerów. W Polsce Wizz Air realizuje połączenia z pięciu lotnisk.

zew, PAP