Wystawa „Świat według Krzysztofa Kieślowskiego”, po objechaniu 40 krajów świata, trafiła do Paryża. Zorganizowane przez Muzeum Kinematografii w Łodzi wspólnie z Wydawnictwem Skorpion, Zespołem Filmowym Tor oraz Polskim Instytutem Sztuki Filmowej i przy wsparciu wdowy po reżyserze – Marii Kieślowskiej, przedsięwzięcie prezentowane jest w Paryżu przez grupę kinematograficzną MK2, producenta i dystrybutora filmów Kieślowskiego we Francji.
Wystawa składa się z części biograficznej, prezentującej plansze z reprodukcjami zdjęć i dokumentów archiwalnych, od najmłodszych lat reżysera do okresu studiów, i z materiałów z planów zdjęciowych, przedstawionych chronologicznie. Ekspozycja wzbogacona jest o plakaty filmowe z całego świata do filmów Krzysztofa Kieślowskiego oraz o „Fotografie z miasta Łodzi” – zdjęcia pochodzące z archiwum rodzinnego reżysera, udostępnione przez Marię Kieślowską, a zrobione przez niego podczas studiów w łódzkiej filmówce.
Przy okazji wystawy, dwa paryskie kompleksy grupy MK2 - Hautefeuille i Bibliotheque - proponują publiczności przegląd całości dorobku polskiego reżysera, włącznie z filmami dokumentalnymi i etiudami zrealizowanymi podczas studiów.
"Po Truffaucie, Chaplinie, Bressonie przyszedł czas na Krzysztofa"
- Jedynym sposobem na utrzymanie reżyserów przy życiu, jest pokazywanie ich filmów. To pasjonująca część naszej pracy – powiedział podczas uroczystego otwarcia przeglądu Marin Karmitz, francuski producent i dystrybutor trylogii „Trzy kolory”, założyciel grupy MK2. - Zrobiłem retrospektywę filmów Truffauta, Chaplina, Bressona, teraz przyszedł czas na Krzysztofa – tłumaczył Karmitz, który po raz pierwszy spotkał się z Kieślowskim po obejrzeniu „Dekalogu”.
- Spotkałem się z Krzysztofem po obejrzeniu "Dekalogu", byłem pod wrażeniem. Po kilku godzinach rozmowy wiedzieliśmy, że jak tylko skończy "Podwójne życie Weroniki", będziemy pracować razem. Od razu zgodziłem się na pomysł zrealizowania trylogii opartej na idei: "Wolność, Równość, Braterstwo". Zaproponowałem też, żeby zrobić jeden film na festiwal w Wenecji, jeden do Berlina, jeden do Cannes – wspominał 73-letni producent i dystrybutor.
We wtorkowej inauguracji wystawy i retrospektywy wzięli m.in. udział: jego żona Maria, dyrektor Studia Filmowego TOR (polski producent Kieślowskiego) Krzysztof Zanussi, operator filmowy Sławomir Idziak, montażyści Jacques Witta i Urszula Lesiak, tłumacz Kieślowskiego Marcin Latałło. Retrospektywę zainaugurowała projekcja „Trzech kolorów”.
Imprezę we Francji wsparło stowarzyszenie Lumieres of Europa, Instytut Polski w Paryżu i Stowarzyszenie Studentów Polskich we Francji. Partnerem medialnym przedsięwzięcia jest stacja TV5 Monde.
Krzysztof Kieślowski (1941-1996), polski reżyser i scenarzysta filmowy, zrealizował ponad 20 filmów dokumentalnych, w tym „Fabrykę” (1970), „Przed rajdem” (1971), „Z punktu widzenia nocnego portiera” (1977). Jego paradokumentalne filmy fabularne – „Personel” (1975), „Blizna” (1976), „Amator” (1979) - utożsamiane były z kinem moralnego niepokoju; w późniejszym okresie twórczości - w „Dekalogu” (1988) oraz zrealizowanych za granicą „Podwójnym życiu Weroniki” (1991) i trylogii „Trzy kolory” (1993-1994) - podejmował wątki metafizyczne.