Nowy rozkład pociągów, zima, związkowcy grożą strajkiem, przewożące rocznie ponad 100 mln pasażerów Przewozy Regionalne mają coraz większe problemy. Czy grozi nam paraliż polskiej kolei?
Dwa lata temu polska kolej podczas wprowadzania nowego rozkładu jazdy kompletnie się skompromitowała. Na dworcach zapanował chaos. Brakowało informacji, było za mało wagonów, przewoźnicy do ostatniej chwili wprowadzali poprawki w rozkładzie. Pociągi albo się spóźniały, albo w ogóle nie wyruszały w trasę. Na dodatek przyszła zima. Reputacja kolei sięgnęła dna, poleciały głowy prezesów kilku spółek PKP i wiceministra infrastruktury.
Teraz ma być lepiej. Czy będzie? Nie ma gwarancji. Na przeszkodzie znowu może stanąć pogoda – niska temperatura i śnieg mogą oznaczać oblodzenie sieci trakcyjnej i kłopoty.
Jest jeszcze inny problem. Związki zawodowe właśnie decydują w referendum, czy ogłosić strajk. Powodem są zmiany w finansowaniu zniżek na przejazdy dla emerytów kolejowych - Grupa PKP chce rocznie zaoszczędzić około 27 mln zł.
Tymczasem rząd przyjął 20 listopada założenia do zmian ustaw, które umożliwią upadłość spółek kolejowych, takich jak PKP Intercity, PKP Cargo czy Przewozy Regionalne (dotychczas wykluczały to polskie przepisy). Chodzi o dostosowanie naszych przepisów do regulacji unijnych. Ewentualne złożenie przez któregoś z wierzycieli wniosku o upadłość Przewozów Regionalnych mogłoby wywołać prawdziwą katastrofę.
Więcej o sytuacji na polskiej kolei w najnowszym wydaniu tygodnika "Wprost", który od niedzielnego wieczora będzie dostępny w formie e-wydania.
Najnowsze wydanie tygodnika dostępne jest też na Facebooku.
Teraz ma być lepiej. Czy będzie? Nie ma gwarancji. Na przeszkodzie znowu może stanąć pogoda – niska temperatura i śnieg mogą oznaczać oblodzenie sieci trakcyjnej i kłopoty.
Jest jeszcze inny problem. Związki zawodowe właśnie decydują w referendum, czy ogłosić strajk. Powodem są zmiany w finansowaniu zniżek na przejazdy dla emerytów kolejowych - Grupa PKP chce rocznie zaoszczędzić około 27 mln zł.
Tymczasem rząd przyjął 20 listopada założenia do zmian ustaw, które umożliwią upadłość spółek kolejowych, takich jak PKP Intercity, PKP Cargo czy Przewozy Regionalne (dotychczas wykluczały to polskie przepisy). Chodzi o dostosowanie naszych przepisów do regulacji unijnych. Ewentualne złożenie przez któregoś z wierzycieli wniosku o upadłość Przewozów Regionalnych mogłoby wywołać prawdziwą katastrofę.
Więcej o sytuacji na polskiej kolei w najnowszym wydaniu tygodnika "Wprost", który od niedzielnego wieczora będzie dostępny w formie e-wydania.
Najnowsze wydanie tygodnika dostępne jest też na Facebooku.