Maciej Jędrak dyrektor Działu Rozwoju Nowego Biznesu Trend: WiFi na etacie, czyli promocja i zbieranie danych dzięki udostępnianiu WiFi
Ludzie potrzebują dostępu do internetu. Są zdeterminowani, żeby się podłączyć. Kosztem dostępu jest przekazanie informacji. Oferując darmowe WIFI, możemy więc wiele zyskać. Jak to możliwe? Załóżmy, że mamy kawiarnię – dostęp do internetu oferujemy za darmo, ale zalogowanie się jest możliwe tylko po wypełnieniu ankiety lub za pomocą jednego z wielu popularnych portali społecznościowych. W pierwszym przypadku WIFI zastąpi nam ankietera, zbierając informację o zadowoleniu klienta czy jego preferencjach. W drugim wypadku, jeśli zaloguje się przez popularny portal Facebook, WIFI zastąpi nam eksperta od mediów społecznościowych, bo informacja, że Kowalski pije u nas kawę, pojawi się na jego tablicy. Biorąc pod uwagę to, że wielu użytkowników portali społecznościowych ma kilkuset znajomych, którzy to zauważą, każde wejście do internetu z naszej kawiarni zwiększy naszą obecność w sieci i zachęci internautów do wejścia w relację z naszą firmą. WIFI mogą też wykorzystywać galerie handlowe do analizy ruchu klientów. Każdy telefon ma swój unikatowy adres MAC, dzięki któremu jesteśmy odróżniani od wszystkich innych telefonów w sieci. Jeśli wybieramy się na spacer po galerii handlowej, przemieszczamy się między kolejnymi źródłami zasięgu. Dzięki temu galeria może mniej więcej określić trasę naszego spaceru. Gdy pytam ludzi, czy w ich smartfonach przydałaby się jakaś nowa aplikacja, często odpowiadają „Dobrze, gdyby w galerii handlowej telefon mógł zaprowadzić mnie do garażu z samochodem lub pokazać drogę do wyjścia”. Poza tym WIFI może też służyć do badań opinii publicznej z prawdziwego zdarzenia. Wyobraźmy sobie wystawę psów rasowych. W miejscu, w którym się ona odbywa, uruchamiany jest zasilany bateriami słonecznymi mobilny pakiet internetowy. Podłączają się do niego ludzie o określonych preferencjach, których w zamian za dostęp można pytać o karmę czy oferować ich pupilom usługi weterynarza. W Meksyku dzięki WIFI próbowano nawet rozwiązać problem psich odchodów. Wrzucając do automatu woreczek z nieczystościami, właściciel psa i inni użytkownicy portalu otrzymywali dostęp do sieci.
Paweł Rychcik starszy kierownik produktu
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.