FILM
Seks, kokaina i giełda
Martin Scorsese i Leonardo DiCaprio to jeden z najwyrazistszych duetów współczesnego kina. Reżyser zapewnia aktorowi świetne role. Aktor reżyserowi – możliwość sfinansowania filmu. I machina się kręci. Tym razem twórca „Ulic nędzy” portretuje świat rekinów biznesu. Sięga po prawdziwą historię Jordana Belforta, niedoszłego maklera odpowiedzialnego za jedną z największych afer finansowych lat 90. A przy okazji narkomana, alkoholika i seksoholika, który po odsiedzeniu 22 miesięcy więzieniu i zapłaceniu 110 mln dol. odszkodowania stał się „osobowością telewizyjną”. Scorsese puszcza oko do widza, nawiązuje do „Wall Street” Olivera Stone’a. Jego bohater nie jest jednak demonicznym Gordonem Gekko. Raczej facetem straszliwie prostym, dobrze znającym najprostsze instynkty i marzenia Ameryki. Nikodemem Dyzmą zza oceanu. Tyle że gra się toczy o najwyższe stawki: olbrzymie pieniądze, jachty i horrendalnie wielkie rezydencje. Zabawa nie oznacza smętnej półlitrówki, lecz kilogramy kokainy, dzikie orgie i pijackie loty prywatnymi helikopterami. Scorsese udowadnia, jak łatwo jest ośmieszyć system finansowy, wykorzystać kruczki prawne, ale przede wszystkim ludzką naiwność. Pokazuje bezgranicznąchciwość. Rzeczywistość, w której pieniądze są jedyną wartością, więc kupić można wszystko. W swoim komediowym uproszczeniu „Wilk” bywa płytki i dosłowny, a po drugiej godzinie 179-minutowego filmu zdarza się spojrzeć na zegarek. A jednak są tu również dobra rola DiCaprio, piękna Margot Robbie, błyskotliwy humor, cięta ironia. Choć od opowieści o historii o Wall Street tworzonej w czasach kryzysu chciałoby się więcej, to i tak jest już bardzo dużo.
Krzysztof Kwiatkowski
„WILK Z WALL STREET”, REŻ. MARTIN SCORSESE, MONOLITH FILMS
FILM
Francuska komedia
„SMAK ŻYCIA 3, CZYLI CHIŃSKA UKŁADAN- KA” rozgrywa się głównie w Nowym Jorku. Tam bohater, Francuz, przenosi się, aby być blisko swoich dzieci. Tyle że wielokulturowość okazuje się łatwa jedynie na papierze, a w życie pisarza Xaviera i jego (nieco rozbitej) rodziny wnosi sporo kłopotów. Filmowi brakuje świeżości poprzednich części. Ale Cedrick Klapisch ma wprawną rękę do lekkich filmów o tym, że relacje międzyludzkie są skomplikowane.
Krzysztof Kwiatkowski
„SMAK ŻYCIA 3, CZYLI CHIŃSKA UKŁADANKA”, REŻ. CEDRICK KLAPISCH, BEST FILM
FILM
Przed nowym rokiem
NAJBARDZIEJ ROMANTYCZNY TRYPTYK w historii kina w jednym boksie. Richard Linklater śledzi swoich bohaterów od 20 lat. Julie Delpy i Ethan Hawke poznali się „Przed wschodem słońca” w 1995 r. Przypadkiem, w pociągu do Wiednia. Uczucie, które się zrodziło w czasie przelotnego spotkania, odżyło po dziewięciu latach w Paryżu „Przed zachodem słońca”. Dzisiaj, „Przed północą”, muszą stawić czoła problemom dojrzałego związku. Opowieść o fascynacji, bliskości, ale i o dojrzewaniu. Walce o miłość na przekór rutynie codzienności.
Krzysztof Kwiatkowski
„PRZED WSCHODEM SŁOŃCA”, „PRZED ZACHODEM SŁOŃCA”, „PRZED PÓŁNOCĄ”, REŻ. RICHARD LINKLATER, BEST FILM
MUZYKA
Kunszt w genach
Zapis na CD i DVD (tylko ta druga wersja daje pełny obraz wydarzenia) najbardziej niezwykłego występu na ostatnim owsiakowym festiwalu. Niesłusznie zapomniany, a wręcz porażający profesjonalizmem zespół z Karolina pod Warszawą prezentuje cały polski kanon nieskażonego tanią komercją folkloru. To repertuar, który kolejne pokolenia, często nieświadomie, noszą w genach. Mazowsze jest tu głównym bohaterem podnoszącym kunszt wykonawczy na trudną do osiągnięcia dla młodych gniewnych półkę. Jeden z najważniejszych polskich korzennych projektów, wart pokazywania na całym świecie.
Piotr Metz
GOORAL & MAZOWSZE, PRZYSTANEK WOODSTOCK 2013, ZŁOTY MELON
MUZYKA
Demony rocka
NIEZWYKŁE SŁUCHOWISKO RADIOWE zrealizowane dla BBC na podstawie muzyki i tekstów Rogera Watersa i jego kolegów napisanych na „Dark Side of the Moon” Pink Floyd. Do klasycznej opowieści o demonach cywilizacji autor dopisał współczesny kontekst, sięgnął też do innych tekstów grupy. Klasyka rocka wspina się na coraz wyższe szczeble. W dołączonych tłumaczeniach tekstów na dziewięć języków znajdziemy rosyjski, polskiego – nie. Szukając w naszej klasyce rocka odpowiedniego materiału do podobnej kreatywnej inspiracji zatrzymałem się na „Historii podwodnej” Lecha Janerki. Otwieram dyskusję.
Piotr Metz
TOM STOPPARD „DARKSIDE”, BBC
KSIĄŻKA
Rok Pilcha
WSZECHŚWIAT NIE MUSI BYĆ WIELKI – cały może się zmieścić w jednym mieszkaniu na Hożej, zwłaszcza gdy choroba utrudnia podróżnikowi nawet spacer z pokoju do kuchni. Taki jest „Drugi dziennik” Jerzego Pilcha: kameralny, świadom ograniczeń ciała i pióra. Mniej tu słynnych fraz i gorących polemik, więcej osobistego skupienia na tym, co się człowiekowi przydarza potocznie. Przydarzają mu się zaś wspomnienia, lektury, samotność, rozpaczliwe porażki polskich futbolistów. Trzeba mieć autoironię, dystans i wyczucie Pilcha, żeby zrobić z tego przejmującą, impulsywną, bogatą literaturę. I to jeszcze w dodatku rzuciwszy uprzednio palenie.
Piotr Kofta
JERZY PILCH DRUGI „DRUGI DZIENNIK. 21 CZERWCA 2012 – 20 CZERWCA 2013”, WYDAWNICTWO LITERACKIE
KSIĄŻKA
Połknięci przez internet
NADCIĄGA NOWY TOTALITARYZM? Jakkolwiek by go nazywać, ów system bazuje na wynalazku, po którym wiele sobie obiecywaliśmy – na internecie. Wojciech Orliński konsekwentnie wylicza demokratyczne wolności i prawa pożerane przez sieć: wolność słowa, wolność wyboru, prawo do prywatności i własności intelektualnej. Internetowe korporacje niszczą rynek mediów i dóbr kultury, a także rynek pracy. Nowi władcy świata nie są zresztą ani demoniczni, ani nie działają w służbie idei – ich siła bierze się z chciwości oraz umiejętnego wykorzystywania związków polityki i ekonomii. Czas wyciągnąć wtyczkę – pytanie tylko, czy nie jest już za późno. Piotr Kofta
WOJCIECH ORLIŃSKI, INTERNET. CZAS SIĘ BAĆ, AGORA 2013
TOP 10 KINO
1. „Kraina lodu”
reż. Chris Buck, Jennifer Lee
DISNEY
2. „Igrzyska śmierci: W pierścieniu ognia”
reż. Francis Lawrence
FORUM FILM POLAND
3. „Last Vegas”
reż. John Turteltaub
MONOLITH FILMS
4. „Ratujmy Mikołaja”
reż. Leon Joosen, Aaron Seelman
KINO ŚWIAT
5. „Wyścig”
reż. Ron Howard
ITI CINEMA
6. „Kapitan Phillips”
reż. Paul Greengrass
UIP
7. „Oldboy: Zemsta jest cierpliwa”
reż. Spike Lee
MONOLITH FILMS
8. „Porachunki”
reż. Luc Besson
VUE MOVIE
9. „Thor: Mroczny świat”
reż. Alan Taylor
DISNEY
10. „Metro”
reż. Anton Megerdiczew
HAGI
TOP 10 MUZYKA
1. „Czarna biała magia”
Sokół i Marysia Starosta
PROSTO/OLESIEJUK
2. „Born to Die”
Lana Del Ray
POLYDOR UK/UNIVERSAL MUSIC PL
3. „Marek Sierocki przedstawia: I Love Christmas”
Różni wykonawcy
SONY MUSIC PL
4. „Midnight Memories”
One Direction
SONY MUSIC PL
5. „Święta bez granic 2013”
Różni wykonawcy
POLSKIE RADIO/OLESIEJUK
6. „Kolędowo”
Zakopower
KAYAX/PARLOPHONE MUSIC PL
7. „Comfort and Happiness”
Dawid Podsiadło
SONY MUSIC PL
8. „O.Z.N.Z. Od zawsze na zawsze”
Dixon 37
STEP RECORDS
9. „X przykazań”
Sobota
100 PROCENT/FONOGRAFIKA
10. „Violetta: Hoy somos mas”
Muzyka filmowa
UNIVERSAL/UNIVERSAL MUSIC PL
TOP 10 KSIĄŻKI
1. „Inferno”
Dan Brown
WYDAWNICTWO SONIA DRAGA
2. „Sezon Burz”
Andrzej Sapkowski
SUPERNOWA – NIEZALEŻNA OFICYNA WYDAWNICZA NOWA
3. „Moje lata w Top Gear”
Jeremy Clarkson
INSIGNIS WYDAWNICTWO
4. „Perfekcyjna pani domu. Poradnik”
Rozenek Małgorzata
WYDAWNICTWO PASCAL
5. „Flirtując z życiem”
Danuta Stenka, Łukasz Maciejewski
SPOŁECZNY INSTYTUT WYDAWNICZY ZNAK
6. „Moje wypieki i desery”
Dorota Świątkowska
EGMONT POLSKA SP. Z O.O.
7. „Wołanie kukułki”
Robert Galbraith (J.K. Rowling)
WYDAWNICTWO DOLNOŚLĄSKIE
8. „Media. Resortowe dzieci”
Dorota Kania, Jerzy Targalski, Maciej Marosz
FRONDA
9. „Pyszne 25”
Anna Starmach
SPOŁECZNY INSTYTUT WYDAWNICZY ZNAK
10. „Szczęście w cichą noc”
Anna Ficner- -Ogonowska
SPOŁECZNY INSTYTUT WYDAWNICZY ZNAK
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.