W wieku 81 lat zmarł Wojciech Kilar, wybitny polski kompozytor i twórca muzyki filmowej m.in. do "Drakuli" Francisa Forda Coppoli.
Przed śmiercią Wojciech Kilar zaczął pisać muzykę do najnowszego filmu Krzysztofa Zanussiego. - Był bardzo niezwykłym człowiekiem - wspomina Kilara na antenie TVN24 Zanussi. - Był, jak by to się teraz powiedziało, trendsetterem - dodaje reżyser.
Urodzony 17 lipca 1932 r. we Lwowie Kilar zadebiutował jako pianista w 1947 r. na konkursie Młodych Talentów. 15-letni wówczas kompozytor wykonał własne "Dwie miniatury dziecięce" nagrodzone nagrodą II miejsca. W kolejnych latach Kilar uczęszczał do Państwowego Liceum Muzycznego w Krakowie, gdzie nauki gry na fortepianie pobierał u M. Bilińskiej-Riegerowej, oraz do Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach (w klasie W. Markiewiczówny).
W 1955 roku ukończył studia z wyróżnieniem na Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. W latach 1955–1958 był asystentem Woytowicza w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. W latach 1959-1960 kształcił się pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Od początku lat 60. Kilar współtworzył razem z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim szkołę polskiego sonoryzmu. W kolejnych latach kariery kompozytora uprościł swój język muzyczny i co raz częściej sięgał po tradycyjne ludowe i religijne elementy.
Sławę międzynarodową przyniosła Kilarowi jego muzyka filmowa. Kompozytor napisał muzykę do ponad 130 obrazów. Współpracował m.in. z Krzysztofem Kieślowskim, Romanem Polańskim Francisem Fordem Coppolą i Andrzejem Wajdą. W 1999 otrzymał propozycję od reżysera Petera Jacksona na napisanie muzyki do trylogii "Władca Pierścieni". Do współpracy jednak nigdy nie doszło. Kilar skomponował muzykę m.in. do filmów: "Sól ziemi czarnej" (1969), "Perła w koronie" (1971), "Westerplatte"(1967), "Lalka" (1968), "Struktura kryształu" (1969), "Rejs" (1970), "Ziemia obiecana" (1974), "Pan Tadeusz" (1999) i "Pianista" (2002).
W 2002 r. został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.
sjk, TVN24
Urodzony 17 lipca 1932 r. we Lwowie Kilar zadebiutował jako pianista w 1947 r. na konkursie Młodych Talentów. 15-letni wówczas kompozytor wykonał własne "Dwie miniatury dziecięce" nagrodzone nagrodą II miejsca. W kolejnych latach Kilar uczęszczał do Państwowego Liceum Muzycznego w Krakowie, gdzie nauki gry na fortepianie pobierał u M. Bilińskiej-Riegerowej, oraz do Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach (w klasie W. Markiewiczówny).
W 1955 roku ukończył studia z wyróżnieniem na Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. W latach 1955–1958 był asystentem Woytowicza w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. W latach 1959-1960 kształcił się pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Od początku lat 60. Kilar współtworzył razem z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim szkołę polskiego sonoryzmu. W kolejnych latach kariery kompozytora uprościł swój język muzyczny i co raz częściej sięgał po tradycyjne ludowe i religijne elementy.
Sławę międzynarodową przyniosła Kilarowi jego muzyka filmowa. Kompozytor napisał muzykę do ponad 130 obrazów. Współpracował m.in. z Krzysztofem Kieślowskim, Romanem Polańskim Francisem Fordem Coppolą i Andrzejem Wajdą. W 1999 otrzymał propozycję od reżysera Petera Jacksona na napisanie muzyki do trylogii "Władca Pierścieni". Do współpracy jednak nigdy nie doszło. Kilar skomponował muzykę m.in. do filmów: "Sól ziemi czarnej" (1969), "Perła w koronie" (1971), "Westerplatte"(1967), "Lalka" (1968), "Struktura kryształu" (1969), "Rejs" (1970), "Ziemia obiecana" (1974), "Pan Tadeusz" (1999) i "Pianista" (2002).
W 2002 r. został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.
sjk, TVN24