Więcej na zaocznych niż na dziennych

Więcej na zaocznych niż na dziennych

Dodano:   /  Zmieniono: 
Zarządzanie i marketing to ciągle najpopularniejszy kierunek studiów w Polsce, mimo że w roku akademickim 2002/2003 zdecydowało się go studiować o 29 proc. mniej studentów niż trzy lata wcześniej.
Informacje o popularności kierunków studiów zamieściło na swojej stronie internetowej Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu (MENiS).

Resort przeprowadził analizę liczby studentów pod kątem wyboru kierunków studiów i specjalności kształcenia w roku akademickim 2002/2003.

Z analizy wynika, iż spośród 1 mln 788 tys. studentów ok. 72 proc. (1 mln 287 tys.) kształci się w uczelniach państwowych, a  ok. 28 proc. (501 tys.) studiuje w uczelniach prywatnych. Blisko 46 proc. studentów (820 tys.) kształci się w systemie studiów dziennych, a 54 proc. (968 tys.) - w systemie studiów zaocznych i  wieczorowych.

W uczelniach wyższych podległych MENiS kształci się 1 mln 658 tys. studentów. Najpopularniejszy kierunek - zarządzanie i  marketing - wybrało ponad 252 tys. studentów (15,2 proc.). Kolejne miejsca zajmują pedagogika - 9 proc. studentów, i ekonomia - 7,5 proc.

Najwięcej studentów - aż 20,3 proc. - kształci się w województwie mazowieckiem (86 szkół wyższych), prawie 11 proc. studentów w  województwie śląskim, 9,4 proc. w województwie małopolskim i 8,7 proc. w województwie wielkopolskim. Najmniej (niewiele ponad 32 tys.) studentów jest w Lubuskiem.

Od roku akademickiego 1999/2000 do roku 2002/2003 liczba studentów I roku wzrosła o 11 proc. Cztery lata temu było ich 420 tys., rok temu - ponad 466 tys. Najwięcej przybyło ich w wyższych szkołach zawodowych. Spadła natomiast liczba studentów I roku na  uczelniach niepaństwowych - ze 145 tys. do 114 tys.

Ministerstwo analizowało także, w jaki sposób zmieniały się preferencje studentów I roku, dotyczące kierunków studiów i  specjalności kształcenia w roku akademickim 2002/2003 w stosunku do roku 1999/2000.

Okazało się, że największa różnica w liczbie studentów I roku dotyczyła w tym czasie informatyki. W 2002/2003 na kierunek ten przyjęto o 8 tys. 268 osób więcej niż trzy lata wcześniej. 4,3 tysiąca studentów więcej trafiło na zarządzanie i inżynierię produkcji oraz stosunki międzynarodowe.

O ponad 29 tys. osób mniej przyjęto na zarządzanie i marketing. Był to największy spadek w porównaniu z rokiem 1999/2000. Tracą też popularność ekonomia (spadek o 13,7 tys.), finanse i bankowość (o 4,1 tys.) i prawo (o 2,8 tys.).

rp, pap