TEATR
NOCNY KOWBOJ Z WAŁBRZYCHA
Moje własne Idaho
Budził się i zasypiał. Na stojąco, na siedząco – w snach widział ukochaną matkę, dobre życie, które kończyło się koszmarnym wybudzeniem. Bohater „Good Night Cowboy”, koprodukcji Teatru w Wałbrzychu oraz Teatru WARSawy, grany przez debiutanta, charyzmatycznego Juliana Świeżawskiego, przypomina Mike’a Watersa z kultowego „Mojego własnego Idaho” Gusa Van Santa. W Świeżawskim jest ta sama dzikość zderzona z poezją. Początek spektaklu zbudowanego jak zawsze w wypadku tekstów Julii Holewińskiej na ciągu inspiracji filmowych, literackich i muzycznych jest brawurowy. Świetnie wymyślony przez reżysera Kubę Kowalskiego, wymykający się jakimkolwiek stereotypom. Świeżawski, jak niegdyś Phoenix, gra gejowską dziwkę raczej niereglamentującą klientów. Hajs przyda się na fajki, narkotyki albo na kino. Bo nocny kowboj z Wałbrzycha jest również przysięgłym kinomanem uwielbiającym zwłaszcza westerny oglądane w towarzystwie transseksualnego współlokatora we wspaniałej, zdyscyplinowanej kreacji Rafała Kosowskiego. Patrzy się na tę galopadę emocji z ekscytacją. Tym bardziej żal, że ostatnie kwadranse spektaklu psują świetne wrażenie. Kompletnie poroniona jest publicystyczna scena o uciśnieniu gejów w Polsce oraz wyjaśniający wszelkie pytania dęty finał jak z psychoanalitycznego koszmarku dla opornych. Nie wszystko trzeba wyjaśniać. Kowboj obroni się sam. Łukasz Maciejewski
„GOOD NIGHT COWBOY”, REŻ. KUBA KOWALSKI, TEATR DRAMATYCZNY W WAŁBRZYCHU, TEATR WARSAWY
MATERIAŁ SPONOSOROWANY
TV
Walizka z Auschwitz
FRANSUA ŻAKO POSZUKUJE PRAWDY.
Prowadzony przez Narratora i Automatyczną Sekretarkę trafia do Muzeum Zagłady, aby tam, na jednej z walizek z Auschwitz, rozpoznać nazwisko swojego ojca. W rolach głównych Adam Ferency, Krzysztof Globisz i Halina Łabonarska.
„WALIZKA”, REŻ. WAWRZYNIEC KOSTRZEWSKI, STUDIO TEATRALNE DWÓJKI, TVP 2, NIEDZIELA 26 KWIETNIA, GODZ. 22.55, PREMIERA!
DVD
Miłość w Kornwalii
TEN NUMER „WPROST” MOŻNA KUPIĆ Z FILMEM „Lawendowe wzgórze” na DVD. Reżyserski debiut Charlesa Dance’a to oparta na prozie Williama J. Locke’a opowieść o dwóch starszych siostrach z Kornwalii. Ich życie zmienia rozbitek z Polski, którego w 1936 r. wyrzuca morze. W filmie zagrały brytyjskie gwiazdy Judi Dench i Maggie Smith oraz niemiecki aktor Daniel Brühl w roli Polaka.
KSIĄŻKI
Piotr Kofta
NAZIZM OCZAMI URZĘDNIKA
Gęsi i kluski
Friedrich Kellner (1885- 1970) był skromnym urzędnikiem sądowym w miasteczku Laubach w Hesji, weteranem Wielkiej Wojny, z przekonań socjaldemokratą. I być może to wszystko, co dałoby się o nim powiedzieć, gdyby nie tajny dziennik, który Kellner prowadził w latach militarnej ekspansji hitlerowskich Niemiec. To unikalny dokument, świadectwo żywej inteligencji i niepokornego umysłu. Kellner nie miał żadnych złudzeń co do III Rzeszy, brzydził się totalitarną propagandą, był wstrząśnięty łatwością, z jaką niemieckie społeczeństwo masowo poddało się indoktrynacji, nie kupował przekazów o kolejnych wrogach narodu. Nie miał też problemu z czytaniem nazistowskiej prasy między wierszami. No i uważał wojnę za przegraną od samego początku. Ciekawe są losy jego książki – w Niemczech lat 70. nikt nie był zainteresowany jej wydaniem, pierwsza edycja miała miejsce w USA. Nic dziwnego, bo tak naprawdę nie chodzi tu o Kellnera, jego odwagę i życiową mądrość. Skoro istnieje „Dziennik sprzeciwu”, nie sposób już tłumaczyć się niewiedzą o niemieckich zbrodniach – jeśli heski gryzipiórek miał pełną świadomość tego koszmaru, to mogli mieć ją wszyscy. Problem w tym, że ludziom podobał się hitlerowski triumfalizm, a propagandę łykali niczym gęś kluski. „Naród ma tak słabą pamięć, że z poniedziałku na wtorek można zmienić zdanie i pozwolić sobie dosłownie na wszystko” – pisze Kellner.
FRIEDRICH KELLNER, „DZIENNIK SPRZECIWU. TAJNE ZAPISKI OBYWATELA III RZESZY 1939-1942”, PRZEŁ. ANDRZEJ KOPACKI, KARTA
Krwawy południk
AMERYKAŃSKI DZIENNIKARZ S.C. GWYNNE w „Imperium księżyca w pełni” opowiada fascynującą historię Komanczów, nieprzejednanych wojowników, genialnych jeźdźców i strategów walki partyzanckiej, którzy opierali się białej inwazji przez ćwierć tysiąclecia. Jeśli jednak wychowaliście się na westernach, zapomnijcie o wszystkim, co tam zobaczyliście. Na dzieje podboju Dzikiego Zachodu składają się krwawe wojny i planowe ludobójstwo, ale przede wszystkim jest to historia o zderzeniu cywilizacji, niewesołym spotkaniu nowoczesności z paleolitem.
S.C. GWYNNE, „IMPERIUM KSIĘŻYCA W PEŁNI. WZLOT I UPADEK KOMANCZÓW”, PRZEŁ. BARTOSZ HLEBOWICZ, CZARNE
Przeszłość przed tobą
SALEM TO BLOKOWISKO POD SZTOKHOLMEM – miejsce, gdzie żyją ci, którzy nie załapali się na szwedzki socjalny cud. Policjanci rzadko pochodzą z osiedli, gdzie nienawidzi się policji, niemniej Leo Junker został gliniarzem i ma wszelkie powody, by sądzić, że trudną przeszłość ma już za sobą. Tyle że przeszłość powraca – w postaci morderstwa osobliwe łączącego się z wydarzeniami, o których Junker bardzo chciałby zapomnieć. Debiut Christoffera Carlssona nie jest może wybitnym kryminałem, ale to nieźle napisana, mroczna powieść społeczna.
CHRISTOFFER CARLSSON, „NIEWIDZIALNY CZŁOWIEK Z SALEM”, PRZEŁ. ELŻBIETA FRĄTCZAK-NOWOTNY, CZARNA OWCA
1. „Blackout”
Marc Elsberg
W.A.B.
2. „Zniszcz ten dziennik”
Keri Smith
K.E. LIBER
3. „Dziennik Cwaniaczka. Droga przez mękę”
Jeff Kinney
NASZA KSIĘGARNIA
4. „To nie książka”
Keri Smith
K.E. LIBER
5. „Trenuj z nami. Uniwersalny trening personalny”
Ewa Chodakowska, Lefteris Kavoukis, Tomasz Choiński
K.E. LIBER
6. „Ronaldo. Chłopiec, który wiedział, czego chce”
Yvette Żółtowska-Darska
EGMONT POLSKA
7. „Oko jelenia. Sowie zwierciadło”
Andrzej Filipiuk
FABRYKA SŁÓW
8. „Uczta dla wron. Cienie śmierci”
George R.R. Martin
ZYSK I S-KA
9. „Bóg nigdy nie mruga”
Regina Brett
INSIGNIS
10. „Uniwersum Metro 2033. Ciemne tunele”
Siergiej Antonow
INSIGNIS
MUZYKA
Piotr Metz
1. „Smooth Jazz Cafe 14”
Różni wykonawcy
MAGIC RECORDS/ UNIVERSAL MUSIC PL
2. „Cyniczne córy Zurychu”
Artur Andrus
MYSTIC PRODUCTION
3. „Kalejdoskop”
Andrzej Piaseczny
SONY MUSIC PL
4. „Albo inaczej”
Różni wykonawcy
ALKOPOLIGAMIA/ CD-CONTACT
5. „Podróż zwana życiem”
O.S.T.R.
ASFALT RECORDS/ WARNER MUSIC PL
6. „Fifty Shades of Grey”
Muzyka filmowa
UNIVERSAL MUSIC PL
7. „Nowe rzeczy”
KęKę
PROSTO/ OLESIEJUK
8. „Tracker”
Mark Knopfler
UNIVERSAL/ UNIVERSAL MUSIC PL
9. „Mini world”
Indila
OTHER POP/ UNIVERSAL MUSIC PL
10. „Dzieciom”
Lao Che
MYSTIC PRODUCTION
POLSKI GENIUSZ JAZZU
Komeda w pełni
Komedowe skarby z fonoteki Polskiego Radia nareszcie doczekały się usystematyzowanego wydania. Te najwcześniejsze nagrania, z początków lat 50., to tradycyjne, swingowe utwory, dające fascynujący wgląd w tworzenie się warsztatu kompozytora. Potem stopniowo do gry Krzysztofa Komedy wchodzą muzycy z ówczesnej czołówki młodego polskiego jazzu, choćby Stańko czy Urbaniak. Część druga serii zawiera muzykę filmową i baletową, będącą jednym z najważniejszych nurtów w twórczości Komedy. Ciekawostką jest część trzecia, zbierająca wspólne nagrania Komedy z Jerzym Milianem. Ten ostatni to pełen artystycznych sprzeczności muzyk, odkrywany ostatnio na nowo. Po niedawnym wydaniu przez angielską oficynę premierowej muzyki filmowej Komedy jesteśmy coraz bliżej pełnej antologii nagrań muzyka. Choć podobno w archiwach czekają jeszcze napisane przez niego kompozycje, których nigdy nie nagrał…
DANE WEDŁUG OFICJALNEJ LISTY SPRZEDAŻY DOTYCZĄ OKRESU 6.04- 12.04.2015
KRZYSZTOF KOMEDA W POLSKIM RADIU VOL. 1-5, POLSKIE RADIO
Trzęsienie ziemi
Prawdopodobnie najważniejsza pozycja w dyskografii artystki, jej świetny debiut wydany na nowo, w wersji specjalnej. Bonusowa druga płyta zawiera aż 18 utworów, m.in. legendarny cover „Smells Like Teen Spirit” oraz wczesne nagrania koncertowe. To wszystko pokazuje, z jakim impetem Tori wkroczyła na rockową scenę ćwierć wieku temu. I wciąż się na niej z wdziękiem utrzymuje.
TORI AMOS, „LITTLE EARTHQUAKES”, DELUXE EDITION, WARNER
Dla Grzegorza
ZAPIS KONCERTU W TEATRZE DRAMA- TYCZNYM. Z twórczością Grzegorza Ciechowskiego zmierzyli się Adam Sztaba (nowe aranżacje piosenek) i 14 wokalistów różnych pokoleń. W tym Marek Dyjak, który rewelacyjnie i w zupełnie innej poetyce niż ta, do której jesteśmy przyzwyczajeni, odczytał „Nieustanne tango”.
„GRZEGORZ CIECHOWSKI – SPOTKANIE Z LEGENDĄ”, POLSKIE RADIO
FILMY
Krzysztof Kwiatkowski
Sztuka hedonizmu
Co trzeba zrobić, by należeć do tytułowego Klubu dla wybrańców? „Mieć zadatki na legendę”. Czyli pochodzić z dobrego brytyjskiego domu, dysponować horrendalnymi pieniędzmi i być bezczelnym, egoistycznym hedonistą, który w swoich zachciankach nie cofnie się przed niczym. Klub jest bowiem nieformalnym stowarzyszeniem dziesięciu studentów Oksfordu, którzy w imprezach przekraczają wszelkie granice, nad ośmiorniczkami i foie gras wspominają swój czas w Eton albo Westminster College, zastanawiają się nad różnicami między astonem martinem a lamborghini, a w pijackim i narkotycznym widzie rozbijają owe luksusowe auta, rujnują knajpy i poniżają kobiety. Wiedzą, że i tak dołączą do absolutnej elity kraju, jak wspierający ich absolwenci Oksfordu i klubu. Lone Scherfig tworzy tragifarsę o podzielonej klasowo Anglii. Obserwuje, jak na prestiżowym uniwersytecie miesza się młodzież, ale bariery pochodzenia trwają. „Mój ojciec popłakał się ze szczęścia, kiedy dostałam się do Oksfordu. A może zobaczył czesne” – mówi dziewczyna. „Mój popłakałby się, gdybym się nie dostał. Wszyscy tu chodzili” – odpowiada chłopak. Reżyserka pokazuje, jak „dziedziczy” się pozycję społeczną, zwraca uwagę na poczucie bezkarności najwyższych warstw, ich zamknięcie, pogardę dla innych i patologiczną solidarność klasową. Scherfig jest jedną z najlepszych, obok Susanne Bier, duńskich reżyserek i po „Była sobie dziewczyna” i „Jednym dniu” kontynuuje pracę za granicą, po angielsku. „Klub dla wybrańców” to film dobrze wyreżyserowany, z ciekawym pomysłem na zdjęcia, utrzymany w nieco zatęchłej atmosferze brytyjskiego królestwa. Dobrze się go ogląda. Niestety, wpada w schemat i przypomina propagandową nagonkę na złego kułaka. Bo, niestety, bohaterowie, choć fajnie zagrani, wycięci są ze sztancy: prości i jednowymiarowi, a oczywisty morał unosi się nad fabułą od pierwszej sceny. Szkoda.
„KLUB DLA WYBRAŃCÓW”, REŻ. LONE SCHERFIG, KINO ŚWIAT
JAK SIĘ BAWI ANGIELSKA ELITA
1. „Szybcy i wściekli 7”
reż. James Wan
UIP
2. „Dom”
reż. Tim Johnson
IMPERIAL CINEPIX
3. „Kopciuszek”
reż. Kenneth Branagh
DISNEY
4. „Ze wszystkich sił”
reż. Nils Tavernier
NEXT FILM
5. „Oculus”
reż. Mike Flanagan
VUE MOVIE
6. „Seria Niezgodna: Zbuntowana”
reż. Robert Schwentke
MONOLITH
7. „Ex Machina”
reż. Alex Garland
UIP
8. „Disco polo”
reż. Maciej Bochniak
NEXT FILM
9. „SpongeBob: na suchym lądzie”
reż. Paul Tibbitt
UIP
10 „Chappie”
reż. Neill Blomkamp
UIP
DANE WEDŁUG STATYSTYK MULTIKINA DOTYCZĄ OKRESU 10- 12.04.2015
Na zachód
KONIEC LAT 70. BOHATERKA „DRUGIEJ STRONY MURU”, chemiczka, marzy o nowym życiu dla siebie i swojego syna w Niemczech Zachodnich. Ale kiedy już wśród upokorzeń uda jej się przedostać z NRD do RFN, czeka ją równie upokarzający proces ubiegania się o status uchodźcy. A zaraz później okaże się, że ucieczka z autorytarnego i przeżartego przez Stasi społeczeństwa nie jest taka łatwa. Christian Schwochow konstruuje klaustrofobiczną atmosferę. Robi intrygujący film o polityce, od której czasem, gdy przesiąka prywatność, nie ma ucieczki. O systemie i sposobach, w jakich łamie biografie. Bez kropek nad i.
„DRUGA STRONA MURU”, REŻ. CHRISTIAN SCHWOCHOW, VIVARTO
Los albinosa
TEN FILM WCHODZI POD SKÓRĘ.
W niektórych społecznościach afrykańskich części ciała ludzi z bielactwem uważane są za amulet. Nastoletni albinos z Tanzanii jest świadkiem bestialskiego zamordowania swojego ojca. Matka boi się, że kłusownicy wrócą po syna, więc wysyła go do miasta. Noaz Deshe ucieka od tradycyjnej narracji. „Biały cień” to opowieść poszarpana, utkana z powracających wspomnień, traum, rządząca się prawem emocji. Zapis strachu i bólu człowieka skazanego na los innego i przemoc. A przy okazji obraz pogrążonego w nędzy, agresywnego afrykańskiego miasta.
„BIAŁY CIEŃ”, REŻ. NOAZ DESHE, SNH
Grzegorz Sadowski
KNOW-HOW
Okulary z rentgenem
Biuro projektowe BMW Designworks USA oraz firma Qualcomm przygotowały specjalne okulary przeznaczone do samochodów Mini. Wyświetlają one w polu widzenia kierowcy różne informacje oraz powiadomienia. System może też nakładać na widoczne obiekty etykiety zawierające różne dane, jak również wskazania systemu nawigacji, w postaci strzałek nanoszonych bezpośrednio na drogę. Okulary mają także rentgen, który dzięki zewnętrznym kamerom pozwala widzieć obiekty normalnie przesłaniane przez karoserię auta. W ten sposób parkowanie w ciasnych przestrzeniach stanie się zdecydowanie łatwiejsze.
Polski zegarek dla pływaków
NA KICKSTARTERZE RUSZYŁA ZBIÓRKA FUNDUSZY NA URUCHOMIENIE PRODUKCJI POLSKIEGO ZEGARKA SWIMMO. Ten inteligentny zegarek został zaprojektowany dla pływaków. W środku znajduje się sensor, który umożliwia mierzenie pulsu pod wodą. Na podstawie danych o aktywności użytkownika zegarek może przekazywać mu informacje typu „zwolnij”, „utrzymaj tempo” bądź „przyspiesz”. W czasie treningu urządzenie komunikuje się z użytkownikiem za pośrednictwem wibracji o zmiennej częstotliwości. Oprócz pulsu Swimmo mierzy przepłynięty dystans, tempo, liczbę spalonych kalorii oraz czas spędzony w wodzie. Synchronizuje wyniki z aplikacją stworzoną na smartfony.
Wibracje zamiast dźwięku
NAUKOWCY Z BAYLOR COLLEGE OF
MEDICINE ORAZ RICE UNIVERSITY
stworzyli wibrującą kamizelkę, która pozwoli głuchym odczuwać dźwięki. Urządzenie, wykorzystując technologię Bluetooth, łączy się ze smartfonem i używając jego mikrofonu, zapisuje dźwięki otoczenia, by wyizolować z nich mowę. Potem przetwarza fale dźwiękowe na elektryczne impulsy, które następnie przetwarzane są na wibracje. Wibracje pojawiają się w różnych miejscach, dzięki czemu użytkownik może nauczyć się tego „języka”.
Innowacyjni jak Polacy
POLSKA PLATFORMA DO SAMODZIELNEGO TWORZENIA MOBILNYCH APLIKACJI, sklepów i stron została uznana przez wpływowy amerykański magazyn „Red Herring” za jedną ze stu najbardziej innowacyjnych spółek w Europie. We wcześniejszych latach na liście zwycięzców znalazły się m.in. Google, YouTube czy Skype. mGenerator.pl to strona, na której możemy sobie szybko stworzyć stronę mobilną z własnym serwisem czy mobilny e-sklep.
REKLAMA
Potrzebujesz coś narysować lub zanotować, a nie masz nic do pisania? Są do tego aplikacje.
SKETCHBOOK
– zaawansowana aplikacja, pozwala w zasadzie tworzyć na smartfonie domowe obrazy.
SKETCHAT
– bardzo prosta, ale użyteczna, służy do przekazywania rysunkowych wiadomości. Jest jeden kolor, ołówek i gumka.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.