Chcesz sprawdzić, jaka będzie twoja przyszła emerytura albo czy pracodawca zgłosił twoją rodzinę do ubezpieczenia zdrowotnego? To proste, wystarczy włączyć domowego laptopa i wejść na Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Ale system informatyczny ZUS to nie tylko obsługa klientów on-line. To przede wszystkim miliardy operacji niezbędnych do tego, by złożony system ubezpieczeń społecznych w Polsce po prostu działał, a miliony Polaków otrzymywały na czas należne im świadczenia.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych to największy e-urząd w Polsce. Nie trzeba się ruszać z kanapy albo zza biurka, by dokonać nie-zbędnych formalności i uzyskać konieczne informacje, wygenerować i przesyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe czy różnego typu pisma i wnioski. Pomoże w tym Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Zapewnia ona pełną obsługę klientów w sieci.
Dzięki niej można uzyskać on-line na przykład dane zapisane na kontach w ZUS. I tak osoba ubezpieczona może zobaczyć stan swojego konta, a także sprawdzić, czy płatnik składek zgłosił ją oraz członków rodziny do ubezpieczeń. Dowiedzieć się, ile pieniędzy przekazano do OFE, lub obliczyć prognozowaną wysokość emerytury. Można też elektroniczne złożyć do ZUS różnego typu wnioski, a także umówić się na wizytę w Zakładzie.
Płatnik składek może z kolei sprawdzić dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń, złożyć wniosek i uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu, a także inne wnioski dotyczące rozliczeń. Zobaczyć ze-stawienie deklaracji i wpłat. Płatnicy składek do 100 ubezpieczonych mogą też wygenerować i wysłać dokumenty rozliczeniowe, dokonać zgłoszenia lub wyrejestrowania ubezpieczonych dzięki e-Płatnikowi.
Świadczeniobiorca może z kolei sprawdzić szczegółowe informacje o otrzymywanych świadczeniach, zarezerwować wizytę w ZUS, ściągnąć sobie PIT.
Ale to nie wszystko, co oferuje Platforma. Za pośrednictwem PUE można również wysłać swoje pytanie, na które odpowiedzą eksperci ZUS, a także skontaktować się z konsultantem za pomocą czatu czy Skype’a.
Co ważne, ZUS nie zapomniał o tych swoich klientach, którzy z najnowszymi technologiami nie są za pan brat. Ci mogą się po prostu skontaktować z Centrum Obsługi Telefonicznej. W centrum możliwa jest autoryzacja rozmówcy, co pozwala na załatwienie sprawy, tak jakby klient był w jednostce ZUS. Co cieka-we, infrastruktura call center nie jest uzależniona od godzin pracy oddziałów. Z konsultantami Centrum można się skontaktować pod nr telefonu 22 560 16 00 od poniedziałku do piątku w godzi-nach od 7.00 do 18.00.
Nic dziwnego, że Platforma otrzymała wiele nagród i wyróżnień. Tylko w roku 2014 były to Wektor Pracodawców RP czy Quality International 2014.
Ani dnia zwłoki
Kompleksowy System Informatyczny ZUS (KSI) to jednak znacznie więcej niż pełna obsługa klientów on-line. By wyobrazić sobie liczbę operacji i stopień złożoności tego systemu, wystarczy przypomnieć sobie, czym jest sam ZUS i jakie są jego zadania. Zakład Ubezpieczeń Społecznych to największa instytucja finansowa w kraju, z której usług korzysta 24 miliony klientów. Zbierając składki ubezpieczeniowe i wypłacając łącznie około 20 różnego rodzaju świadczeń, Zakład obraca setkami miliardów złotych rocznie.
ZUS prowadzi nie tylko Centralny Rejestr Ubezpieczonych i Centralny Rejestr Członków OFE, ale także Centralny Rejestr Płatników. Zakład odpowiada za indywidualne konta osób ubezpieczonych i płatników oraz subkonta. Wszystko to oznacza konieczność gromadzenia informacji z przesyłanych przez płatników dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. To zaś miliony operacji finansowych i terabajty danych.
System informatyczny ZUS musi też „nadążać” za zmianami legislacyjnymi, a jest ich bardzo dużo. Tylko w ostatniej dekadzie w zakresie ubezpieczeń społecznych dokonano ich około 500. Każda taka zmiana w prawie oznacza oczywiście konieczność zmiany w Kompleksowym Systemie Informatycznym ZUS.
Przykładem może być chociażby akcja składania deklaracji o uczestnictwie w OFE. Innym - waloryzacja emerytur i rent, która jest obliczana na podstawie algorytmów zapisanych w systemie informatycznym ZUS. Co roku wiosną system przelicza 7,5 mln świadczeń, a w dodatku musi wygenerować przelewy bankowe i decyzje administracyjne.
System informatyczny ZUS musi być bezpieczny i przede wszystkim musi działać możliwe niezawodnie. O tym, jak to jest ważne, przekonali się klienci niektórych banków, kiedy awarie systemu informatycznego powodowały odcięcie dostępu do ich własnych pieniędzy. ZUS natomiast może się szczycić tym, że nie było ani jednego przypadku choćby jednodniowego opóźnienia w wypłacie emerytur i rent.
Informatyzacja ZUS
O informatyzacji ZUS w ostatnich latach pisano i mówiono wiele. Jest oczywiste, że proces ten będzie trwał, bo zmiany technologiczne w IT następują bardzo szybko, a standardy bezpieczeństwa ciągle rosną.
ZUS już nie korzysta z usług jednej firmy informatycznej. Kilka lat temu podjęto decyzję o dywersyfikacji dostawców usług IT. Zakład przejął też wszystkie prawa autorskie i majątkowe do Kompleksowego Systemu Informatycznego ZUS.
Swoich partnerów w IT Zakład wybiera w przetargach, w których oceniana jest nie tylko cena, ale także doświadczenie potencjalnych wykonawców i jakość oferowanych rozwiązań. To pozwala już na wstępnym etapie wykluczyć firmy, które nie spełniają wysokich standardów, bo sprawna obsługa milionów klientów wy-maga technologii i rozwiązań na najwyższym poziomie.
ZUS jako pierwsza instytucja w Polsce stosuje przy wycenie usług metodę punktów funkcyjnych COSMIC. Jest ona standardem w wielu krajach i umożliwia wymiarowanie usług związanych z KSI, które w szczególności są zlecane w ramach zmian ustawowych. Pozwala ona optymalizować koszty oraz zachować spójność i działanie całości systemu.
Dzięki niej można uzyskać on-line na przykład dane zapisane na kontach w ZUS. I tak osoba ubezpieczona może zobaczyć stan swojego konta, a także sprawdzić, czy płatnik składek zgłosił ją oraz członków rodziny do ubezpieczeń. Dowiedzieć się, ile pieniędzy przekazano do OFE, lub obliczyć prognozowaną wysokość emerytury. Można też elektroniczne złożyć do ZUS różnego typu wnioski, a także umówić się na wizytę w Zakładzie.
Płatnik składek może z kolei sprawdzić dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń, złożyć wniosek i uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu, a także inne wnioski dotyczące rozliczeń. Zobaczyć ze-stawienie deklaracji i wpłat. Płatnicy składek do 100 ubezpieczonych mogą też wygenerować i wysłać dokumenty rozliczeniowe, dokonać zgłoszenia lub wyrejestrowania ubezpieczonych dzięki e-Płatnikowi.
Świadczeniobiorca może z kolei sprawdzić szczegółowe informacje o otrzymywanych świadczeniach, zarezerwować wizytę w ZUS, ściągnąć sobie PIT.
Ale to nie wszystko, co oferuje Platforma. Za pośrednictwem PUE można również wysłać swoje pytanie, na które odpowiedzą eksperci ZUS, a także skontaktować się z konsultantem za pomocą czatu czy Skype’a.
Co ważne, ZUS nie zapomniał o tych swoich klientach, którzy z najnowszymi technologiami nie są za pan brat. Ci mogą się po prostu skontaktować z Centrum Obsługi Telefonicznej. W centrum możliwa jest autoryzacja rozmówcy, co pozwala na załatwienie sprawy, tak jakby klient był w jednostce ZUS. Co cieka-we, infrastruktura call center nie jest uzależniona od godzin pracy oddziałów. Z konsultantami Centrum można się skontaktować pod nr telefonu 22 560 16 00 od poniedziałku do piątku w godzi-nach od 7.00 do 18.00.
Nic dziwnego, że Platforma otrzymała wiele nagród i wyróżnień. Tylko w roku 2014 były to Wektor Pracodawców RP czy Quality International 2014.
Ani dnia zwłoki
Kompleksowy System Informatyczny ZUS (KSI) to jednak znacznie więcej niż pełna obsługa klientów on-line. By wyobrazić sobie liczbę operacji i stopień złożoności tego systemu, wystarczy przypomnieć sobie, czym jest sam ZUS i jakie są jego zadania. Zakład Ubezpieczeń Społecznych to największa instytucja finansowa w kraju, z której usług korzysta 24 miliony klientów. Zbierając składki ubezpieczeniowe i wypłacając łącznie około 20 różnego rodzaju świadczeń, Zakład obraca setkami miliardów złotych rocznie.
ZUS prowadzi nie tylko Centralny Rejestr Ubezpieczonych i Centralny Rejestr Członków OFE, ale także Centralny Rejestr Płatników. Zakład odpowiada za indywidualne konta osób ubezpieczonych i płatników oraz subkonta. Wszystko to oznacza konieczność gromadzenia informacji z przesyłanych przez płatników dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. To zaś miliony operacji finansowych i terabajty danych.
System informatyczny ZUS musi też „nadążać” za zmianami legislacyjnymi, a jest ich bardzo dużo. Tylko w ostatniej dekadzie w zakresie ubezpieczeń społecznych dokonano ich około 500. Każda taka zmiana w prawie oznacza oczywiście konieczność zmiany w Kompleksowym Systemie Informatycznym ZUS.
Przykładem może być chociażby akcja składania deklaracji o uczestnictwie w OFE. Innym - waloryzacja emerytur i rent, która jest obliczana na podstawie algorytmów zapisanych w systemie informatycznym ZUS. Co roku wiosną system przelicza 7,5 mln świadczeń, a w dodatku musi wygenerować przelewy bankowe i decyzje administracyjne.
System informatyczny ZUS musi być bezpieczny i przede wszystkim musi działać możliwe niezawodnie. O tym, jak to jest ważne, przekonali się klienci niektórych banków, kiedy awarie systemu informatycznego powodowały odcięcie dostępu do ich własnych pieniędzy. ZUS natomiast może się szczycić tym, że nie było ani jednego przypadku choćby jednodniowego opóźnienia w wypłacie emerytur i rent.
Informatyzacja ZUS
O informatyzacji ZUS w ostatnich latach pisano i mówiono wiele. Jest oczywiste, że proces ten będzie trwał, bo zmiany technologiczne w IT następują bardzo szybko, a standardy bezpieczeństwa ciągle rosną.
ZUS już nie korzysta z usług jednej firmy informatycznej. Kilka lat temu podjęto decyzję o dywersyfikacji dostawców usług IT. Zakład przejął też wszystkie prawa autorskie i majątkowe do Kompleksowego Systemu Informatycznego ZUS.
Swoich partnerów w IT Zakład wybiera w przetargach, w których oceniana jest nie tylko cena, ale także doświadczenie potencjalnych wykonawców i jakość oferowanych rozwiązań. To pozwala już na wstępnym etapie wykluczyć firmy, które nie spełniają wysokich standardów, bo sprawna obsługa milionów klientów wy-maga technologii i rozwiązań na najwyższym poziomie.
ZUS jako pierwsza instytucja w Polsce stosuje przy wycenie usług metodę punktów funkcyjnych COSMIC. Jest ona standardem w wielu krajach i umożliwia wymiarowanie usług związanych z KSI, które w szczególności są zlecane w ramach zmian ustawowych. Pozwala ona optymalizować koszty oraz zachować spójność i działanie całości systemu.