Misja TVP

Dodano:   /  Zmieniono: 
Przedstawiciele mediów komercyjnych proponują wyłączenie TVP z rynku reklam. W zamian nadawcy prywatni płaciliby podatek na rzecz TVP.
Wyłączenie telewizji z rynku reklam i pozostawienie jej tylko środków z dotacji przyznawanej przez polityków może rodzić pewien rodzaj uzależnienia - uważa minister Dariusz Szymczycha z Kancelarii Prezydenta.

Podczas konferencji "Rynek audiowizualny w Polsce - oceny i  perspektywy" Szymczycha argumentował, że racją bytu mediów publicznych jest wola właściciela, czyli państwa reprezentowanego przez polityków. Zdaniem Szymczychy, pozostawienie mediom publicznym możliwości czerpania zysków z reklam może być "bezpiecznikiem przed uzależnieniem się od właściciela".

Szymczycha uważa, że abonament rozumiany jako społeczna danina powinien dawać obywatelom możliwość kontrolowania, na co są przyznawane pochodzące z tego źródła środki.

Przedstawiciele mediów komercyjnych przypomnieli swoją propozycję wyłączenia telewizji publicznej z rynku reklam. Straty poniesione w ten sposób przez Telewizję Polską nadawcy prywatni rekompensowaliby płacąc swoisty podatek na rzecz TVP. Według wiceprezesa ITI Mariusza Waltera, media komercyjne płaciłyby na  rzecz TVP sumy, które pozwoliłyby jej zostać najlepszą na rynku. Także prezes Polsatu Zygmunt Solorz-Żak opowiedział się za  wyłączeniem telewizji publicznej z rynku reklam. Jego zdaniem, powinno się zadbać o większą ściągalność abonamentu oraz o  rzeczywiste wypełnianie misji wobec społeczeństwa przez TVP.

rp, pap