Podczas konferencji "Rynek audiowizualny w Polsce - oceny i perspektywy" Szymczycha argumentował, że racją bytu mediów publicznych jest wola właściciela, czyli państwa reprezentowanego przez polityków. Zdaniem Szymczychy, pozostawienie mediom publicznym możliwości czerpania zysków z reklam może być "bezpiecznikiem przed uzależnieniem się od właściciela".
Szymczycha uważa, że abonament rozumiany jako społeczna danina powinien dawać obywatelom możliwość kontrolowania, na co są przyznawane pochodzące z tego źródła środki.
Przedstawiciele mediów komercyjnych przypomnieli swoją propozycję wyłączenia telewizji publicznej z rynku reklam. Straty poniesione w ten sposób przez Telewizję Polską nadawcy prywatni rekompensowaliby płacąc swoisty podatek na rzecz TVP. Według wiceprezesa ITI Mariusza Waltera, media komercyjne płaciłyby na rzecz TVP sumy, które pozwoliłyby jej zostać najlepszą na rynku. Także prezes Polsatu Zygmunt Solorz-Żak opowiedział się za wyłączeniem telewizji publicznej z rynku reklam. Jego zdaniem, powinno się zadbać o większą ściągalność abonamentu oraz o rzeczywiste wypełnianie misji wobec społeczeństwa przez TVP.
rp, pap