— Przyjęty dziś kompromis pozwoli UE na ustanowienie skutecznego systemu PNR, z pełnym poszanowaniem dla podstawowych praw i wolności – powiedział Etienne Schneider, wicepremier Luksemburga, minister bezpieczeństwa wewnętrznego, a zarazem przewodniczący Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych UE.
System PNR
Dyrektywa ma na celu uregulowanie przepływu danych pasażerów lotów międzynarodowych między liniami lotniczymi a państwami członkowskimi oraz przetwarzanie tych danych przez właściwe służby. Po wejściu przepisu w życie, przewoźnicy lotniczy będą zobowiązani do przekazywania krajom członkowskim danych pasażerów samolotów przylatujących na teren UE, jak i wylatujących. Przepis pozwoli również na gromadzenie danych pasażerów podróżujących wewnątrz Unii Europejskiej. Nie będzie to jednak obowiązkowe. Każdy kraj członkowski zostanie zobowiązany do utworzenia specjalnej jednostki, która będzie otrzymywała dane pasażerów od przewoźników.
Przyjęty dokument ma zapewnić ścisłe standardy w zakresie przetwarzania i przechowywania danych w taki sposób, by nie było łamane prawo o ochronie danych osobowych. Informacje o pasażerach będą początkowo przechowywane przez 6 miesięcy, po których zostaną one zaszyfrowane i w tej formie przechowywane przez cztery i pół roku. Dostęp do nich będzie możliwy po wypełnieniu ściśle określonych procedur.
Realizacja wcześniejszych ustaleń
Przypomnijmy, przyjęta dziś propozycja jest realizacją pomysłu, który 20 listopada był dyskutowany w gronie ministrów krajów członkowskich jako jeden ze sposobów na zwiększenie kontroli granic zewnętrznych UE oraz poprawienie bezpieczeństwa Wspólnoty.
consilium.europa.eu, Wprost.pl