
Na miejsce startu w Europie przedsiębiorstwo Cisco wybrało Wielką Brytanię. Już w listopadzie zeszłego roku ze spółką budowlaną Laing Homes pokazało pierwszy "internetowy dom" (ww.cisco.com/go/ihome/). Wzniesiono go w podlondyńskiej miejscowości Watford na osiedlu domków jednorodzinnych. Z zewnątrz niczym się nie wyróżnia, wewnątrz również z pozoru wszystko jest zwykłe: pięć sypialni, bawialnia, jadalnia, kuchnia, trzy łazienki, pokoik biurowy. Koszt - pół miliona funtów, ale takie też są londyńskie ceny. To jednak okablowanie - sieć w ścianach i podłogach - czyni z niego gniazdo XXI w. Wyposażenie budynku kosztowało ok. 10 tys. USD. Wykorzystano między innymi 72 kable o długości 5-50 m, router Cisco 1750, cztery linie ISDN podłączone przez British Telecommunications, dwie linie telefoniczne, pięć bezprzewodowych cyfrowych aparatów telefonicznych, cztery komputery firmy Compaq, a także cztery kamery internetowe.
Pomysłodawcy podkreślają, że nie jest to dom przyszłości, lecz teraźniejszości. Wszystko, co się w nim znajduje, można kupić w sklepach z artykułami elektronicznymi i AGD. Oczywiście, trzeba być bardzo majętnym, żeby pozwolić sobie na cztery linie ISDN (średni koszt instalacji to 250 USD, a użytkowania - 80 USD miesięcznie), ale jeśli kogoś stać na dom za pół miliona funtów, to pewnie nie waży to na jego finansach.

Według Johna Chambersa, szefa Cisco, sieciowa rewolucja odbywa się w trzech etapach: pierwszy to inwestycje w nową technologię, drugi - nowe modele prowadzenia interesów, procedury i produkty, trzeci - ciągle jest jeszcze przed nami, a nazywa się e-learning, czyli nauka i wiedza elektroniczna. Spółka Cisco stworzyła już ponad 300 akademii sieciowych w Europie. - Internet wyrównuje szanse startu firm i krajów. Państwa rozwijające się i Trzeci Âwiat mogą od razu wkroczyć w nową erę - uważa Chambers. Według niego, jest to walka o przeżycie i wszystkie kraje znajdują się w okresie przejściowym - czy zdają sobie z tego sprawę, czy nie.
Więcej możesz przeczytać w 9/2000 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.