Prezydent może rządzić dożywotnio. Obywatele zadecydowali, konstytucja zostanie zmieniona
Referendum w trakcie którego obywatele Tadżykistanu zagłosują nad zmianami w konstytucji, które mogą wprowadzić dynastię prezydencką odbyło się 22 maja. Ze wstępnych danych opublikowanych przez Centralną Komisję Wyborczą wynikało, że za reformą opowiedziało się 94,5 proc. wyborców. Frekwencja wyniosła 92 proc.
Oprócz zniesienia limitu kadencji dla prezydenta i regulacji dotyczących działalności partii o podłożu religijnym, kolejną proponowaną w referendum zmianą było obniżenie limitu wieku dla kandydata na prezydenta z 35 do 30 lat. Takie posunięcie ma pozwolić synowi Rahmona - Rustamowi, który obecnie ma 29 lat, na przejęcie po nim władzy w 2020 roku. Wszystkie te kwestie były głosowane wspólnie. Obywatele podczas referendum musieli odpowiedzieć na jedno pytanie: Czy zgadzasz się na poprawki w konstytucji i uzupełnienie jej?"
Organizacja referendum to efekt orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, który stwierdził, że zmiana konstytucji gwarantująca nielimitowaną liczbę kadencji musi zostać zatwierdzona w drodze referendum. Zmiany w konstytucji, które obniżały minimalny wiek pozwalający na zostanie prezydentem z 35 do 30 lat oraz znosiły limit kadencji, zostały przyjęte przez izbę niższą w styczniu.
"Przywódca narodu"
Ponadto w listopadzie deputowani przyznali urzędującemu od 1992 roku prezydentowi tytuł „przywódcy narodu” i zagwarantowali dożywotni immunitet.
U władzy od 24 lat
Emomali Rahmon przejął władzę w 1992 roku (przez dwa lata pełnił obowiązki prezydenta jako przewodniczący Rady Najwyższej). W 1994 polityk wygrał po raz pierwszy wybory prezydenckie. Drugie zwycięstwo odniósł w 1999 roku, a w 2006 roku obywatele w referendum zgodzili się, by pozostał w urzędzie na kolejne kadencje, co stało się po zwycięstwie wyborczym w 2006 roku. Opozycja wskazywała jednak, że w trakcie referendum dochodziło do fałszerstw.
Rahmon zachęca obywateli do odchodzenia od rosyjskich zwyczajów, a także stara się marginalizować wpływy radykalnego islamu w państwie.