Szwedzki okręt A26 na Bałtyku. "To jeden z najbardziej nowoczesnych projektów na świecie"
Na początku nagrania słyszymy, że „A26 to jeden z najbardziej nowoczesnych projektów budowy okrętów podwodnych na świecie”. Okręty klasy A-26 są w założeniu jednostkami budowanymi w oparciu o technologię stealth, co powoduje, iż są trudno wykrywalne podczas prowadzenia działań. Ponadto zdolne są do działań na wodach płytkich, a silnik może pracować bez dostępu powietrza atmosferycznego. Uzbrojone są one w 15 torped i pocisków manewrujących NSM.
Przy ich budowie zastosowano tzw. modułową konstrukcję, która pozwoli na kompletowanie oddzielnie poszczególnych części, a dopiero później łączenie ich w całość. Jest to szczególnie ważne w kontekście ewentualnej przyszłej modernizacji. Szwedzi zapewniają, że wybudowana przez nich jednostka będzie niemal niewykrywalna po zanurzeniu. Ponadto, ma także wykorzystywać system napędu, który pozwoli na dłuższy okres przebywania pod wodą. W filmie udostępnionym przez Saab zaznaczono również jak niezwykle ważne dla armii jest posiadanie okrętów podwodnych.
MON ogłasza przetarg na zakup okrętów
W ogłoszonym przez Ministerstwo Obrony Narodowej przetargu na zakup okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej, największe szanse na zwycięstwo ma mieć szwedzki koncern Saab.Szwedzi nie chcą pozostawać w tyle za Francuzami i Niemcami, których gigantyczne firmy również walczą o polskie zamówienia. W związku z sytuacją, która wytworzyła się w związku z przetargiem na śmigłowce, stworzyła dogodne warunki dla szwedzkiego koncernu Saab. Skandynawowie oferuję okręty klasy A-26. Co więcej, Szwedzi zawarli porozumienia z polskim przemysłem zbrojeniowym w kilku sektorach. Program "Orka" przewiduje zakup przez Polskę 3 okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej za kwotę 10 miliardów złotych. Pierwszy z okrętów powinien dołączyć do floty już w 2019 roku.