Oscary - Najlepszy Film Nieangielskojęzyczny - shortlista

„Dusza i Ciało”, reż. Ildiko Eunaudi - Węgry
Zwycięzca tegorocznego Festiwalu Filmowego w Berlinie to intrygująca, subtelna opowieść o rodzeniu się uczucia między dwójką introwertyków. Przewrotne, nienachalne, pełne uroku. Pod osłoną opowieści miłosnej kryje też wiele prawd na temat otaczającego nas świata, a osadzenie akcji w masarni sprawiło, że całość umiejętnie operuje kontrastami.
„Fantastyczna Kobieta”, reż. Sebastian Lelio - Chile
Obraz głośny, dzięki wyśmienitej kreacji głównej aktorki - Danieli Vegi. Historia transeksualistki w aktorskiej kreacji transaksualistki przykuła uwagę widzów już na Festiwalu filmowym w Berlinie, skąd wróciła z nagrodą za Najlepszy Scenariusz. „Una mujer fantastica” z gracją dotyka problemów środowiska LGBT, starając się przy tym pokazać także dobry model zachowania, w którym bohaterka nigdy nie traci ducha i stale walczy o swoje prawa.
„W ułamku sekundy”, reż. Faith Akin - Niemcy
Film niesiony wyśmienitą kreacją aktorską Diane Kruger, która mogła (po raz pierwszy w swojej wieloletniej karierze) zagrać rolę tylko w języku niemieckim. Film zyskał przychylność krytyków już po pierwszych pokazach na Festiwalu Filmowym w Cannes. Aktorka otrzymała też wyróżnienie na festiwalu za swoją rolę. Obraz Akina to trzyaktowa opowieść o: stracie, walce i zemście, która co chwila zmienia rejestry i punkt ciężkości, cały czas jednak utrzymując uwagę widza, dzięki wyśmienitej bohaterce, znajdującej się w centrum wydarzeń.
„Niemiłość”, reż. Andriej Zwiagnicew - Rosja
Historia, która w porywający i angażujący sposób opowiada o świecie bez miłości oraz konsekwencjach, które może wywołać nieokazywanie uczuć najbliższym. Losy małżeństwa, które desperacko poszukuje swojego zaginionego syna, stają się kanwą dla opowieści o współczesnej Rosji oraz problemach komunikacyjnych, które stanowią jeden z mankamentów dzisiejszego świata.
„Foxtrot”, reż. Samuel Maoz - Izrael
Niezwykle emocjonalna opowieść o radzeniu sobie ze stratą. Gdy rodzina Feldmanów dowiaduje się o śmierci swojego syna na froncie, jest zdruzgotana. Kamera podąża za nimi w pierwszych godzinach od przekazania informacji, w dużym detalu relacjonując zmieniające się rejestry ich emocji i bólu.
„The Insult”, reż. Ziad Doueiri - Liban
Konflikt między zamieszkującymi Liban chrześcijanami muzułmanami, staje się kanwą dla uniwersalnej opowieści o eskalacji konfliktu grupowego w dowolnym miejscu na świecie. Historia Douieriego w ciekawy sposób analizuje sytuację, opowiadając o tym, co wpływa na … zachowanie ludzi.
„The Square”, reż. Ruben Ostlund - Szwecja
Historia kustosza muzealnego, stojącego przed dylematem najnowszej kampanii promocyjnej muzeum, staje się kanwą dla opowieści o kontraście między kulturą a naturą. Między zachowaniem instynktownym, a tym, czego nauczyło nas „dobre wychowanie”. Reżyser zastanawia się jak zachowywalibyśmy się, gdybyśmy nie obawiali się kary za przekroczenie norm społecznych i jak zareagujemy, gdy do naszego ułożonego, kulturalnego świata dodamy nieokiełznany, niemal zwierzęcy element. Dzieło przewrotne i dające do myślenia.
„Felicite”, reż. Alain Gomis - Senegal
Historia matki, która jest też piosenkarką, występującą w lokalnym pubie, swoją strukturą i pomysłem przypomina zeszłoroczny obraz „Mama Rosa” z Filipin. Oba filmy opowiadają o silnych kobietach, które muszą przełknąć swoją dumę, by wyciągnąć rękę po pomocną dłoń, aby wyjść z trudnej sytuacji, w której się znalazły. Film opiera się na świetnej kreacji aktorskiej Véro Tshanda Beya Mputu, która przykuwa uwagę widza i staje się jego przewodnikiem po świecie kongijskich ulic.
„Inxeba. Zakazana ścieżka”, reż. - RPA
Opowieść o młodym chłopaku, który za namową ojca, zgadza się wziąć udział w plemiennym rytuale wejścia w dorosłość i męskiej inicjacji, staje się kanwą dla rozważań na temat konfliktu tradycji z nowoczesnością oraz dylematów na temat kroczenia własną, być może zakazaną ścieżką.
Ogłoszenie listy nominowanych nastąpi 23 stycznia 2018 roku. Zwycięzcę poznamy na uroczystej Gali wręczenia Nagród Akademii w niedzielę 4 marca.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.