Prezydent podpisał ustawę na peronie kolejowym. „Nie ma pan poczucia, że się pan ośmiesza?”
Uroczyste podpisanie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw odbyło się w miejscowości Końskie na peronie zamkniętego od wielu lat dworca PKP. Nowelizacja ma rozpocząć program Kolej Plus.
– Dzięki tej ustawie wiele miejsc odciętych komunikacyjnie w Polsce odzyska swoją świetność. Co najmniej 20 miast średniej wielkości otrzyma połączenia kolejowe – mówił prezydent Duda. – Sprawna komunikacja zaczyna być w Polsce faktem – zapowiedział.
– Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, a przede wszystkim dostępna dla mieszkańców naszego kraju, szczególnie mniejszych miast i miejscowości – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Program Kolej Plus jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu i umożliwi ich rozwój – dodał.
Film z momentu podpisania umowy Kancelaria Prezydenta umieściła na Twitterze.
„Jak Gierek za PRLu”
„Na to chyba jest artykuł - znieważenie Głowy Państwa” – napisał na Twitterze poseł Nowoczesnej Adam Szłapka.
Pod wpisem Kancelarii Prezydenta pojawiło się również wiele krytycznych komentarzy innych internautów. „Jak Gierek za PRLu - buduje tworzy, niesie ulgę narodowi. Kpina” – pisał pod wpisem Kancelarii Prezydenta jeden z internautów. „To już jest prawdziwe poniżenie urzędu prezydenta” – dodał drugi. „Czyj to był pomysł? Panie Duda, nie ma Pan poczucia, że się ośmiesza?” – pisał kolejny. „Ustawę o gospodarce odpadami prezydent podpisze w szambie” – stwierdził inny komentujący. Pojawiały się też głosy, ze samo organizowanie uroczystości w celu podpisania ustawy nie powinno mieć miejsca
Część komentujących odniosła się też do samego projektu, przypominając inny rządowy projekt i nie wierząc, że nowa ustawa przyniesie poprawę sytuacji na kolei. „Połączenia autobusowe już zrealizowane ? Chyba nie bardzo” – pisał jeden z internautów.
Program Kolej Plus
Głównym celem programu Kolej Plus jest powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej na poziomie lokalnym i regionalnym. Program skierowany jest do miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców bez dostępu do transportu kolejowego. Projekty w ramach programu Kolej Plus będą realizowane przez PKP PLK SA we współpracy z samorządami.
Nowelizacja ustawy przewiduje, że tereny kolejowe, które obecnie są niewykorzystywane, zostaną przywrócone do ponownego użytku na cele transportowe.
- Możliwe będzie przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy.
- Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych. Będzie to możliwe pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury.
- Oczekiwanym efektem będzie przywrócenie ponownego eksploatowania infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lub po zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej.
Wojewódzkie przewozy pasażerskie zostaną wsparte także za granicą województwa.
- Samorządy województw będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – przyczyni się to do poprawy komunikacji na terenach pozbawionych obecnie dogodnych połączeń kolejowych.
- Rozwiązanie przeznaczone jest przede wszystkim dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego (marszałków województw), którzy chcieliby realizować takie połączenia bez potrzeby osobnego zawierania porozumienia między województwami.
- Możliwe będzie przeznaczanie środków Funduszu Kolejowego na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zadań dotyczących zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Dodatkowo, możliwe będzie wykorzystanie środków niewykorzystanych przez województwa w danym roku budżetowym – na realizację zadań w latach następnych.
Zmiany dotyczące przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych.
- Uproszczony zostanie system udzielania gwarancji finansowych umożliwiających rozpoczęcie procedur przetargowych. Usprawni to zaciąganie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA zobowiązań finansowych na zadania zaplanowane w Szczegółowym Planie Realizacji Krajowego Programu Kolejowego.
- Wprowadzono nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.
Budżet programu Kolej Plus szacowany jest na ponad 6,5 mld zł. Dofinansowanie z programu wyniesie ponad 5,5 mln zł, natomiast wkład jednostek samorządu terytorialnego to ok. 1 mld zł. Zadania inwestycyjne mogą otrzymać maksymalnie 85% dofinansowania kosztów kwalifikowanych, przy zapewnieniu przez samorządy 15% tych kosztów. Okres kwalifikowalności to 1 stycznia 2019 r. – 31 grudnia 2028 r., zakończono w materiale.