Zmiany w kanonie lektur i organizacji nauczania WDŻ. Minister Czarnek podpisał rozporządzenia
W komunikacie ministerstwa z 16 sierpnia, czyli na dwa tygodnie przed początkiem roku szkolnego, pojawiła się informacja o nowych rozporządzeniach podpisanych przez ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka. Główne zmiany dotyczą kanonu lektur, a także organizacji nauczania WDŻ – wychowania do życia w rodzinie.
Kanon lektur szkolnych. Co się zmienia?
Większość zmian dotyczy listy lektur uzupełniających, która dość mocno się poszerza, niektóre pozycje straciły z kolei swoje miejsce i w myśl nowych wytycznych, przestaną być obowiązkowo czytane przez uczniów. Przykładowo, w klasach I-III szkół podstawowych, z kanonu znikają m.in.: „Zaczarowana zagroda” (Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz,), „Oto jest Kasia” (Mira Jaworczakowa). Dołożono za to takie pozycje jak np. „Wścibscy” (Dorota Gellner), „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie” (Julita Grodek), czy „Lilek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (Piotr Kordyasz).
W klasach IV-VI szkoły podstawowej dzieci nie przeczytają „Winnetou” Karola Maya, a popularna książka Rafała Kosika o przygodach trójki przyjaciół Felixa, Neta i Niki trafiła z lektur obowiązkowych do uzupełniających. Wśród lektur uzupełniających znalazły się również: „Pinokio” (Carlo Collodi),„Toposy i Lupus” (Zofia Kossak-Szczucka), „Kubuś Puchatek” (Alan Aleksander Milne), czy „Posłaniec króla” (Louis de Wohl).
Zmiany czekają także najstarszych uczniów podstawówek. Z listy lektur obowiązkowych znika książka Nancy H. Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”. W kanonie pojawiają się za to choćby: „Bursztyny” (wybrane opowiadanie, Zofia Kossak-Szczucka), „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II”(André Frossard), czy „Placówka” Bolesława Prusa i „Sąd Ozyrysa” Henryka Sienkiewicza.
Zmiany w kanonie lektur dla szkół średnich
Z wykazu lektur obowiązkowych dla szkół średnich znikają m.in. wiersze Marcina Świetlickiego. Osoby na profilach z rozszerzonym językiem polskim nie przeczytają z kolei pozycji: Jan Parandowski - „Mitologia, część II Rzym', François Villon -”Wielki testament„, Piotr Skarga -”Żywoty świętych„. Na liście lektur uzupełniających dopisano jednak sporo pozycji, m.in.: fragmenty „Listów do Matki” Juliusza Słowackiego, „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego, „Raport Witolda” Witolda Pileckiego, „Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919” Zofii Kossak-Szczuckiej, czy też „Władca pierścieni. Drużyna pierścienia” Tolkiena.
Uczniowie, którzy wybiorą poziom rozszerzony z języka polskiego również spotkają się z długą listą lektur dodatkowych. Wśród nich m.in: „Błogosławiona wina” (Zofia Kossak-Szczucka), „Gdy brat staje się katem” Krystyny Lubienieckiej-Baraniak, a także liczne pozycje Jana Pawła II (Przekroczyć próg nadziei„ we fragmentach,”Tryptyk rzymski„,”Pamięć i tożsamość„ we fragmentach, czy”Przed sklepem jubilera„). Na wspomnianej liście znajdą się także Stefan Wyszyński –”Zapiski więzienne„ oraz Paweł Zuchniewicz –”Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim„.
Zmiany w organizacji nauczania WDŻ
Od 1 września zmieni się również zasada organizacji nauczania WDŻ – wychowania do życia w rodzinie. Do tej pory organizacja zajęć wyglądała w ten sposób, że WDŻ było pierwszą albo ostatnią godziną lekcyjną. Teraz, decyzją ministra, zajęcia te będą mogły odbywać się o dowolnej porze.
Zmiany w organizacji zajęć to także utworzenie podstawy programowej przedmiotu historia tańca. Będzie to przedmiot rozszerzony realizowany w szkołach średnich w roku szkolnym 2023/2024.