Pluskwy w pociągu PKP Intercity. Przewoźnik przeprowadził dochodzenie i wyciągnął konsekwencje
Pod koniec listopada jedna z internautek opisała swoją podróż pociągiem PKP Intercity z Poznania do Gdańska. Kobieta relacjonowała, że w pewnym momencie „na siedzenia zaczęły wychodzić małe, owalne, czerwono-brązowe owady”. Dodała, że znajdowały się one w każdym łączeniu pomiędzy fotelami oraz w szczelinach między zagłówkami i podłokietnikami. Było też mnóstwo jaj owadów.
Jak się okazało, były to pluskwy. Sytuacja została zgłoszona konduktor, ale według pasażerki pracownica kolei „zachowała się lekceważąco”. Internautka powątpiewała, czy wagony i przedziały były sprzątane oraz dezynfekowane. Kobieta chciała ostrzec innych podróżnych. Podkreśliła, że zgłosiła sprawę PKP i sanepidowi.
Pluskwy w pociągu PKP Intercity. Interweniują politycy
Po tym jak sytuacja ujrzała światło dzienne, zareagowali politycy. Posłanka Lewicy Paulina Matysiak poinformowała, że wraz z członkami Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym wysłała interpelację do Ministerstwa Infrastruktury. W piśmie padły pytania m.in. o harmonogram sprzątania składów oraz potencjalne różnicowanie częstotliwości ze względu na stan i staż użytkowanych wagonów.
W dokumencie zażądano również odpowiedzi ws. konsekwencji dla odpowiedzialnych osób i działań zaradczych przewidzianych przez spółkę. Matysiak chciała również się dowiedzieć, czy pasażerka została przeproszona. PKP Intercity informowało m.in., że przeprowadzono dodatkową inspekcję taboru pod kątem występowania insektów.
Ministerstwo Infrastruktury odpowiada na interpelację
Portal rynek-kolejowy.pl poinformował, że Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało posłom w imieniu przewoźnika. Jak czytamy, przeprowadzono wewnętrzne dochodzenie. Wstępne ustalenia wykazały „zaniedbanie po stronie wykonawcy usługi stacjonarnego utrzymania czystości taboru”. Resort podkreślił, że owady incydentalnie pojawiają się w pociągach PKP Intercity.
W odpowiedzi na interpelację napisano, że przeprowadzono rozmowy z wykonawcą, które zobligowały do „podniesienia jakości świadczonych usług i minimalizacji ryzyka powstania podobnej sytuacji w przyszłości”. Wiceminister Andrzej Bittel dodał, że przewoźnik podjął działania „mające na celu zapobieżenie podobnym sytuacjom w przyszłości”.
Nowe wytyczne po potwierdzeniu insektów
Wydano m.in. polecenie „dokonania kompleksowego przeglądu całego taboru spółki pod kątem występowania insektów” oraz zaktualizowano wytyczne w zakresie postępowania z wagonami, gdzie stwierdzono występowanie insektów. Z kolei pracownikom komórki ds. monitorowania jakości przypomniano o „obowiązku skrupulatnego sprawdzania stanu sanitarnego przestrzeni pomiędzy fotelami”.