Konstanty Smolira z wielkim osiągnięciem. O matematycznym geniuszu opowiedziała nam jego nauczycielka
Na początku lipca informowaliśmy o wygranej Konstantego Smoliry w konkursie podsumowującym obóz przygotowawczy przed Międzynarodową Olimpiadą Matematyczną. Licealista z Lublina, jako pierwszy uczestnik pochodzący spoza Chin, uzyskał w nim maksymalną liczbę punktów.
Teraz młody geniusz wziął udział w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów matematycznych dla uczniów szkół średnich z całego świata. Finał 64. edycji Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej odbył się w dniach 12-13 lipca i zakończył dwutygodniowe zmagania uczestników. Konstanty Smolira zajął w konkursie 145. miejsce. Polska drużyna wróciła do kraju z pięcioma krążkami i wyróżnieniem honorowym.
„Bardzo szybko okazało się, że przewyższa rówieśników celnością spostrzeżeń”
Konstanty Smolira od wielu lat interesuje się matematyką. – Z pewnością to właśnie rodzice zaszczepili w nim pasję poznawania – powiedziała w rozmowie z „Wprost” nauczycielka matematyki Iwona Kusz, która zna Konstantego od czasu, gdy uczęszczał do piątej klasy szkoły podstawowej. – Bardzo szybko okazało się, że przewyższa rówieśników celnością spostrzeżeń, znacznie wyprzedza ich w biegłości rozwiązywania problemów – dodała, mówiąc o jego umiejętnościach. Jeszcze w szkole podstawowej Konstanty zaczął brać udział w zajęciach przeznaczonych dla gimnazjalistów i licealistów.
Wychowawczyni młodego geniusza opowiedziała nam także o jego szkolnej codzienności. – Kostek jest niezwykle twórczy i bardzo aktywny intelektualnie. Uczy się szybko, bez żadnego wysiłku przyswaja wiedzę, samodzielnie studiuje wybrane zagadnienia – oznajmiła. Prywatne Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie umożliwiło uczniowi podążanie indywidualną ścieżką kształcenia, dzięki czemu skuteczniej rozwija swoje umiejętności.
Młody geniusz jest wzorem dla innych uczniów
Środowisko szkolne wspiera Konstantego również na inne sposoby. – Nauczyciele naszej szkoły rozumieją potrzeby Kostka i zapewniają mu odpowiednią pomoc. (...) Uczniowie reagują na jego osiągnięcia zainteresowaniem, szacunkiem i inspiracją – zapewniła. Kluczową rolę w rozwoju umiejętności ambitnego ucznia odegrali jego zafascynowani przedmiotami ścisłymi rodzice oraz nauczyciele – Iwona Kusz, Zbigniew Karczmarczyk i Henryk Kawka.
Chociaż licealista z Lublina odniósł już wiele poważnych sukcesów, nie osiada na laurach. Wciąż intensywnie przygotowuje się do kolejnych konkursów, a na zwycięstwa reaguje z pokorą i skromnością. – Kostek zdaje sobie sprawę, że sukcesy olimpijskie nie są wynikiem przypadku, ale pochodną pracy, systematycznego rozwoju i nieustannego doskonalenia swoich umiejętności – oznajmiła nauczycielka.
Młody geniusz docenia możliwość współpracy z innymi uczniami, którzy poszerzają jego horyzonty. Z kolei Konstanty jest dla nich motywacją. – Jego podejście do matematyki i olimpiad jest wzorem dla innych uczniów, inspiruje ich do osiągania swoich własnych celów i przekraczania granic w dziedzinie nauki – podsumowała Iwona Kusz.