„Kupuj Świadomie PRODUKT EKOLOGICZNY” – kolejna odsłona kampanii realizowanej przez resort rolnictwa
Produkcja ekologiczna jest odpowiedzią na zmieniającą się strukturę popytu na rynku i rosnącą świadomość konsumentów. Po wielkiej fascynacji świata produkcją żywności w warunkach przemysłowych – konsument coraz częściej stwierdza, że tylko żywność powstała w warunkach jak najbardziej zbliżonych do naturalnych spełni jego oczekiwania. Rosnąca dostępność certyfikowanej żywności oraz coraz większe zainteresowanie konsumentów zakupem produktów ekologicznych bardzo korzystnie przekładają się na jej rozwój.
Kampania skierowana jest do konsumenta krajowego i ma na celu upowszechnianie wiedzy o systemie ekologicznej produkcji żywności. Szerokie działania informacyjno-promocyjne prowadzone są przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi we współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa.
Żywność ekologiczna musi spełniać unijne wymagania
Certyfikowany produkt ekologiczny – przy jego wytworzeniu stosuje się wysokie unijne standardy produkcji, jest oznakowany logo produkcji ekologicznej UE. Proces produkcji jest kontrolowany na każdym etapie produkcji, przygotowania i dystrybucji, a producenci są certyfikowani – lista producentów oraz certyfikatów jest dostępna w internecie.
Produkt ekologiczny jest wytworzony bez GMO, niedozwolonych w produkcji ekologicznej środków chemicznych, z poszanowaniem środowiska i dobrostanu zwierząt.
Edukacja dotycząca produkcji ekologicznej
Działania informacyjno-edukacyjne realizowane są na rynku krajowym na kilku płaszczyznach. Dedykowane przekazy kierowane są do rolników/producentów, do konsumentów oraz do dzieci. Działania skierowane do producentów mają na celu zwiększanie zainteresowania rolnictwem ekologicznym i produkcją ekologiczną, z przekazaniem jasnych wskazówek, przepisów, know-how oraz przedstawieniem dobrych praktyk. W tych projektach informacja i edukacja w zakresie zasad produkcji ekologicznej to budowanie rozbudowanych przekazów z konkretnymi wskazówkami dla wszystkich zainteresowanych. Konsumentów, w tym dzieci, uświadamiamy o szeregu informacji, jakie komunikuje logo produkcji ekologicznej, oraz zachęcamy do zwracania uwagi na informacje zawarte na opakowaniach produktów spożywczych.
W prowadzonej kampanii przekonujemy konsumentów, że ich wybór ma ogromne znaczenie. Edukujemy w zakresie świadomych decyzji zakupowych i komunikujemy, czym jest certyfikowany produkt ekologiczny.
Dzień Rolnictwa Ekologicznego w Płocku
23 września w Płocku, z okazji Dnia Rolnictwa Ekologicznego, na palcu przy Bazylice katedralnej, odbędzie się "Dzień Polskiej Ekologii – kiermasz żywności wysokiej jakości", podczas którego konsumenci, także najmłodsi, w ciekawej formie zabawy i nauki będą dowiadywać się, czym jest rolnictwo i produkcja ekologiczna. Inicjatywa ta wynika przede wszystkim z potrzeby uświadamiania społeczeństwa o bezsprzecznych zaletach produkcji ekologicznej i rolnictwa ekologicznego zarówno dla środowiska i klimatu, jak i dla zdrowia ludzi oraz zwierząt. Tego dnia wyróżnieni zostaną również tegoroczni laureaci konkursów na „Najlepsze Gospodarstwo Ekologiczne”, „Najlepszego Doradcę Ekologicznego” oraz „Najlepszego Przetwórcę Ekologicznego”.
W ramach kiermaszu przygotowane zostaną dziesiątki stoisk, na których można będzie kupić, ale przede wszystkim spróbować polskich certyfikowanych produktów ekologicznych z terenu całej Polski. Będą pokazy i warsztaty kulinarne, strefa zdrowia, w której specjaliści-konsultanci będą udzielać porad dietetycznych. Ministerstwo przygotuje dla najmłodszych swoją specjalną „Strefę MRiRW”, w ramach, której przewidziane są m.in. warsztaty kuchni molekularnej, kino plenerowe z filmem „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, a także warsztaty edukacyjne. Nie zabraknie również ciekawych animacji z konkursami, sztuczek iluzjonisty czy interaktywnych pokazów i ekranu holograficznego.
22 września odbywa się również w Płocku konferencja „Rolnictwo ekologiczne – szansa dla rolników i konsumentów”, której celem jest przekazanie wiedzy i informacji na temat aktualnego stanu prawnego, działań na rzecz rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce i UE oraz rozwiązań cyfrowych w tym zakresie. To doskonała platforma wymiany doświadczeń i wiedzy dla rolników ekologicznych.
Radio, internet i telewizja mówią o ekologicznej żywności
23 września startuje również ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Kupuj Świadomie PRODUKT EKOLOGICZNY”. Intensywne, ogólnopolskie projekty mające na celu edukację w zakresie żywności ekologicznej prowadzone będą m. in. w telewizji, prasie, radiu, internecie, w tym w social mediach, oraz z wykorzystaniem działań outdoorowych. Zachęcamy do śledzenia profili w social mediach Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.