Artykuł sponsorowany

ORLEN mecenasem Muzeum POLIN

Dodano:
Muzeum Historii Żydów Polskich (fot. By Wojciech Kryński (Museum of the History of Polish Jews) [CC BY-SA 3.0 pl (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.en)], via Wikimedia Commons)
ORLEN i Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN rozpoczęły współpracę w ramach realizacji misji przywracania i ochrony pamięci o tysiącletniej historii Żydów w Polsce. Umowa sponsorska wesprze programy edukacyjne, kulturalne i społeczne służące budowie wzajemnego zrozumienia oraz szacunku wśród Polaków i Żydów, społeczeństw Europy i świata.

Muzeum POLIN, obchodzące właśnie jubileusz 10-lecia, przybliża odwiedzającym historię polskich Żydów, ich bogatą i oryginalną kulturę. Udowadnia, że jest ona nieodłączną częścią historii Polski. Losy polskich Żydów skłaniają do refleksji nad rolą i znaczeniem różnorodności kulturowej, a także wszystkimi wyzwaniami, które niesie za sobą. Muzeum uczy wzajemnego zrozumienia i szacunku nie tylko między Polakami a Żydami, ale posiada wymiar uniwersalny, skierowany do różnych społeczeństw Europy i świata.

Ważny punt na mapie Warszawy

Muzeum POLIN zlokalizowane w centrum Warszawy rocznie odwiedza prawie pół miliona osób (72 proc. odwiedzających Muzeum stanowią Polacy, 28 proc – obcokrajowcy), co sprawia, że jest uznawane za jedno z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych polskich muzeów. Placówka jest postrzegana jako międzynarodowy symbol, wizytówka Warszawy i Polski.

Warto podkreślić, że w 2024 r. Muzeum POLIN zajęło trzecie miejsce na liście ulubionych miejsc podróżnych w Warszawie w zestawieniu Tripadvisor. Ale to tylko jedno z bardzo wielu wyróżnień, którymi może się poszczycić Muzeum. Kilka innych: Europejskie Forum Muzeów przyznało Muzeum POLIN nagrodę EMYA 2016 (Europejskie Muzeum Roku), którą wcześniej otrzymały Muzeum Guggenheima w Bilbao czy Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. POLIN jest pierwszą i jedyną placówką muzealną w naszym kraju uhonorowaną tą nagrodą. Muzeum otrzymało także inne prestiżowe nagrody, m.in. Europa Nostra 2017, 2022.

Wystawa stała w Muzeum zabiera zwiedzających w niezwykłą podróż w czasie, od średniowiecza do współczesności, poprzez tysiąclecie historii Żydów polskich. Przybliża żydowską kulturę i dziedzictwo, a kluczową rolę odgrywają w nim liczne multimedialne niuanse. Muzeum jest także miejscem licznych wydarzeń kulturalnych – wystaw czasowych, koncertów, panelów dyskusyjnych. Te wydarzenia to okazja do poznania bogactwa oryginalnej kultury, kuchni, muzyki i twórczości polskich Żydów.

Muzeum prowadzone wspólnie przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto st. Warszawa i Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny jest przykładem najbardziej udanego partnerstwa publiczno-prywatnego w obszarze kultury w Polsce.

Nie tylko w jubileuszowym roku

Jubileusz 10-lecia powstania POLIN okazał się dla Muzeum nie tylko czasem podsumowań, ale także tworzenia wizji rozwoju na kolejną dekadę działalności. Umowa sponsoringowa z ORLEN na kolejne dwa lata w istotny sposób ułatwi realizację tych założeń.

– Podpisanie umowy sponsoringowej z koncernem o takiej renomie i skali działania jak ORLEN napawa nas dumą – zaznacza Zygmunt Stępiński, dyrektor Muzeum POLIN. – To kolejny milowy kamień programu współpracy z biznesem „Made in POLIN”, który ma na celu budowanie długotrwałych relacji z firmami, które podzielają wartości i chcą wspierać misję Muzeum. Kierowani przesłaniem Mariana Turskiego „Nie bądź obojętny” będziemy tworzyć wspólnie z ORLEN zaangażowane, inkluzywne i nowoczesne muzeum realizujące programy służące ochronie i popularyzacji dziedzictwa polskich Żydów w Polsce i na świecie – dodaje dyrektor Muzeum POLIN.

Oprócz mecenatu wystawy stałej Muzeum „1000 lat historii Żydów polskich” ORLEN będzie partnerem wystaw czasowych oraz wielu wydarzeń i inicjatyw o charakterze edukacyjnym. Wśród nich wymienić można urodzinowy weekend Muzeum czy finał 10. edycji nagrody POLIN przyznawanej osobom aktywnie działającym na rzecz ochrony pamięci o historii polskich Żydów (tegorocznymi laureatami zostali Ewa Teleżyńska Sawicka i Paweł Sawicki a nagrodę specjalną w dziedzinie mediów i kultury odebrał ks. Adam Boniecki).

Dwuletni mecenat obejmuje także jedną z najpopularniejszych akcji społeczno-edukacyjnych – Akcję „Żonkile”, która upamiętnia wybuch powstania w getcie warszawskim (żonkile to symbol nawiązujący do gestu Marka Edelmana, który każdego roku składał żółte kwiaty pod pomnikiem Bohaterów Getta).

Muzeum, które jest instytucją łączącą działania edukacyjne, kulturowe i społeczne, przewiduje w trakcie współpracy liczne wydarzenia towarzyszące. Projekt obejmuje Rodzinną Chanukę, POLIN Music Festival.

Ważna grupą docelową projektu współpracy POLIN i ORLEN są dzieci i młodzież. Z myślą o nich powstanie projekt edukacyjny, w ramach którego Muzeum przeprowadzi 400 warsztatów dla szkół. Dla najmłodszych zorganizowany zostanie plenerowy Dzień Dziecka oraz cykl letnich wydarzeń dla dzieci – POLIN na łące.

Element strategii ORLEN

Projekt wspiera cele biznesowe koncernu i wpisuje się w założenia Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupy ORLEN 2024-2030.

– Muzeum POLIN to jeden z kulturalnych symboli Warszawy i Polski na świecie. Głęboko wierzę w to, że dzięki naszemu wsparciu dalej skutecznie pielęgnować pamięć o wielowiekowej historii Żydów Polskich i docierać ze swoimi projektami do jeszcze szerszego grona odbiorców. Współpraca z tak renomowaną instytucją i misja, którą wypełnia swoją działalnością, znakomicie wpisują się w założenia Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupy ORLEN 2024-2030 – mówi Lidia Kołucka, dyrektor wykonawcza ds. Sponsoringu w ORLEN.

Projekt zakłada wsparcie działań narodowych instytucji kultury, o dużym znaczeniu lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym, co również stanowi wyraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Źródło: ORLEN
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...