Piwo po 23.00
Projekt, który został przekazany Komitetowi Rady Ministrów, wprowadza dopuszczalność emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze wyłącznie między godz. 23 a godz. 6 (obecnie reklamy mogą być emitowane już od godz. 20). Ponadto zwiększona ma zostać ilość informacji dot. szkodliwości alkoholu, umieszczanych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych. Mają być umieszczane w widocznym miejscu.
Jak napisano w uzasadnieniu noweli, zmiana godzin emisji reklam piwa podyktowana jest potrzebą ograniczenia ich wpływu na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu. Jest to propozycja powrotu do poprzedniej regulacji.
Jak podkreśla resort zdrowia, badania opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia, wskazują na istnienie jednoznacznego związku między wydłużeniem czasu emisji reklam a wzrostem spożywania alkoholu przez młodzież. Z badań wynika, że w państwach, w których częściowo ograniczono reklamy napojów alkoholowych, poziom spożycia tych napojów jest niższy o 16 proc. od spożycia alkoholu w państwach, w których brak jest takich ograniczeń.
Nowela proponuje również wprowadzenie zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych (podczas trwania imprez sportowych) oraz w handlu obwoźnym i obnośnym.
Projekt wprowadza także obowiązek poddania osoby doprowadzonej do izby wytrzeźwień badaniom lekarskim oraz obowiązek natychmiastowego wezwania pogotowia w przypadku złego stanu zdrowotnego nietrzeźwego.
Rozbudowano też przepisy dotyczące stosowania przymusu bezpośredniego wobec osób nietrzeźwych, które swoim zachowaniem dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym lub w zakładzie pracy, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu lub zdrowiu innych. Ponadto katalog dopuszczalnych form stosowania przymusu bezpośredniego wobec pijanych został rozszerzony o przymusowe podawanie leku oraz izolację od otoczenia.
ab, pap